Axess hundfoder?

Sv: Axess hundfoder?

Pappa såg det som lyxfoder, eftersom hunden mådde finfint på vårat billiga skräp för 100kr/säcken men ville hellre lägga som 800kr/säcken. På så sätt var det lyxfoder, eftersom det var 8 ggr dyrare (men lika bra. ..eller sämre eftersom hunden inte tyckte om det : P)
 
Sv: Axess hundfoder?

Pappa såg det som lyxfoder, eftersom hunden mådde finfint på vårat billiga skräp för 100kr/säcken men ville hellre lägga som 800kr/säcken. På så sätt var det lyxfoder, eftersom det var 8 ggr dyrare (men lika bra. ..eller sämre eftersom hunden inte tyckte om det : P)
 
Sv: Axess hundfoder?

Sämre kan det ju knappast ha varit... i alla fall inte innehållsmässigt.

Förstår inte riktigt hur man kan fodra hunden med foder som man till och med själv kallar för skräp...? Jag köper bra mat till mig själv och snålar inte på min egen mat, varför göra det på hundens..

Mamma och pappas hundar äter ALLT och att dom äter lika glatt av två olika fodersorter betyder ju inte per automatik att dom är lika bra.. Syrrans hund är jättekräsen och äter i stort sett ingenting, är allt foder som hon provat "dåligt" foder då?
 
Sv: Axess hundfoder?

Sämre kan det ju knappast ha varit... i alla fall inte innehållsmässigt.
- Men det sa jag ju inte heller...

Förstår inte riktigt hur man kan fodra hunden med foder som man till och med själv kallar för skräp...?
många andra i tråden kallar det skräp, jag gjorde det 'to make a point' (i brist på översättning).
Jag köper bra mat till mig själv och snålar inte på min egen mat, varför göra det på hundens..
- det är väl upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga, men hemma har vi inte direkt funderat på att köpa foder för 800k/säcken när det funkar precis lika bra med ett för 100kr/säcken. Hundarna har som sagt varit pigga glada, friska med fin päls i alla år och har levt långa liv. Har inte känt någon anledning av att byta.

Mamma och pappas hundar äter ALLT och att dom äter lika glatt av två olika fodersorter betyder ju inte per automatik att dom är lika bra.. Syrrans hund är jättekräsen och äter i stort sett ingenting, är allt foder som hon provat "dåligt" foder då?
- dåligt foder för den hunden, är det som den hunden inte äter ja? Igen idé att fodra med något den inte äter, det håller inte hull. Bra foder är det som hunden tycker om och som håller den i fint skick. Spela roll vad det kostar eller vilket märke det eller?
 
Sv: Axess hundfoder?

Vadå to make a point? Du kallar ditt eget foder för skräpfoder för att andra i tråden gör det?

Ja klart att man inte kan fortsätta ge hunden ett foder som den inte äter. Men det är ju inte bara 800 kr säcken eller 100 kr säcken som gäller finns ju massor av olika foder på marknaden. Klart var och en lär göra som dom vill med sina hundar :) Alla lägger vi olika vikt vid kvalité på fodret, råvaror, innehåll osv.

Det finns i stort sett inget foder som min syrras hund äter mycket av en längre tid. Spelar ingen roll om dom kostar 100 kr säcken eller 1000 kr säcken (hon provar just nu med färskfoder för att se om det funkar bättre). Det jag var ute efter är att argumentet att hunden äter ju fodret alltså måste det vara bra inte riktigt håller i längden.

Men det är ju jättebra att du upplever att dina hundar funkar bra på ditt foder. Ska inte kapa tråden når mera nu :)
 
Sv: Axess hundfoder?

Nej, men försökte skriva det lite .. ironiskt? (hittar inte rätt ord alls idag..) att det är skräpfoder för en del, medans det för andra funkar prima : P

Äh, som sagt, mår hunden bra av det och dessutom gillar att äta det så har man rätt bra foder tycker jag = ) Hoppas att din syster hittar ett foder till den = )
 
Sv: Axess hundfoder?

Men vänta nu, har du kollat direkt med Magnussons om de inte kan leverera direkt till dig? (Alltså inte via foderbilen)

Jag flyttade från lägenheten i stan till bortre obyggden och jag bytte bara adress hos Magnussons, inga problem.

Magnussons tyckte jag inte han funkade så bra på, det är Standardt han käkar nu. Problemet med att få fodret levererat är att det inte finns någon portkod till huset och de därför inte tar sig in (och ringa så att man kommer och öppnar verkar inte vara något Posten gör iaf).

Tackar alla för era kommentarer och erfarenheter, väldigt blandade sådana. :laugh: Jag får se hur jag gör, kanske beställer jag små påsar Standardt och hämtar hos postombudet, det är bara så sjukt mycket dyrare än att köpa de stora säckarna. Å andra sidan brukar jag slänga en del på slutet för 15kg räcker i evigheter och till slut känns det inte som att det borde vara fräscht längre, så det kanske jämnar ut sig.
 
Sv: Axess hundfoder?

Jaha, du skrev att den ätit Meat and buscuit, trodde det var ett alternativ.
Magnussons använder inte posten utan DHL, men då är det ju inaktuellt i alla fall.
 
Sv: Axess hundfoder?

*kl*

Båda mina hundar äter Axess hundfoder då det finns där vi handlar (typ). Stövaren är jakthund och jag har svårt att se någon som har aktivare hund under jaktsäsongen (drev ca 4 timmar närmare 6 dagar i veckan) och han mår utmärkt på fodret. Han är dessutom EXTREMT kinkig (äter varken ben eller grisöron tex) så tänker inte ge mig på tanken att byta foder! Ett litet tag i sommras fick han lite annat (extrem dyrt) foder i blandat men då bara han spydde...

Tiken har innan ätit måånga olika sorters foder och då hon skulle äta mindre protein i maten bytte jag till Acess då mitt svindyra foder hade exakt samma siffror i innehålls förteckningen som Axess billiga. Hon är mycket lycklig på detta foder och ja, hon ser skit ut i pälsen men det beror på genetiska faktorn och inte fodret. Hon får tillägg av sälolja en vecka innan utställning då det ger en bra päls boost, men har ingen större effekt om hon äter det konstant.

Sen är jag väldigt förtjust i att det är SVENSKT och gjort i sverige! Och inte importerat från typ Lettland. Dessutom att det är fritt från färgämnen och konserveringsmedel. Nu såg jag att de har bytt säckar i affären men jag hoppas att det är samma foder i dessa som innan
 
Sv: Axess hundfoder?

Standardt, Magnussons o Robur m fl är Svenska foder som alla är betydligt bättre än Axess.
Vilket dyrt foder har exakt samma innehåll som Axess?

Om man ger sina hundar sälolja så kan man hoppa ner från sina höga hästar o skämmas!
Btw, hur vet du att hennes skitpäls är genetisk?
 
Sv: Axess hundfoder?

Magnussons tyckte jag inte han funkade så bra på, det är Standardt han käkar nu. Problemet med att få fodret levererat är att det inte finns någon portkod till huset och de därför inte tar sig in (och ringa så att man kommer och öppnar verkar inte vara något Posten gör iaf).

Tackar alla för era kommentarer och erfarenheter, väldigt blandade sådana. :laugh: Jag får se hur jag gör, kanske beställer jag små påsar Standardt och hämtar hos postombudet, det är bara så sjukt mycket dyrare än att köpa de stora säckarna. Å andra sidan brukar jag slänga en del på slutet för 15kg räcker i evigheter och till slut känns det inte som att det borde vara fräscht längre, så det kanske jämnar ut sig.

Posten ringer om du inte har angett någon portkod :angel: Hur mycket man faktiskt ska lita på det vet jag inte, men när jag beställer från foderbilen lyckas de alltid missa att koden står så då ringer de och frågar.
Finns det inget tak eller liknande de kan ställa paketet under utanför porten då, eller om du kan beställa hem till någon kompis?
 
Sv: Axess hundfoder?

De ringde inte när jag hade beställt för någon vecka sedan i alla fall (och antog att de skulle ställa det utanför porten bara) och det står på hemsidan (har jag sett sedan :angel:) att man inte kan välja hempaket utan kvittens om de inte kommer in i porten. Det jag beställt aviserades istället, men inte hos mitt vanliga postombud utan hos Posten Företag som ligger typ en mil från där jag bor. :crazy:

Beställa hem till någon annan eller liknande kan jag såklart göra men då försvinner ju hela poängen med att inte behöva släpa omkring på tunga paket. :) Nu har jag beställt de små säckarna istället och hämtar ut på vanliga stället... får se hur jag gör i framtiden.
 
Sv: Axess hundfoder?

Säloljan fick jag, kan vill inte direkt slänga något sådant som har visat sig bra för pälsen? Sen är jag av den människotypen som inte tycker säljakt är något illa så länge inte de klubbas ihjäl. Oljan var köpt i sverige och jag kan se om jag kan få reda på mer om den?

Jag bytte foder för över ett år sedan till Axess och innan dess så hade jag fått byta en hel del foder då min hund slutade äta konstant så jag kommer inte ihåg vilket jag jämförde med då. Men jag kommer ihåg att jag blev chockad över att det var samma siffror och det blev min plånbok glad över :)

Min hund har CDA, vilket är genetiskt och innan jag fick reda på detta så gjorde jag allt för att hon skulle få bra päls, nu ser jag hellre att hon äter mat hon tycker om. Stövaren har väldigt fin päls och mår som sagt utmärkt på detta foder (sen får våra hundar mycket rester av allt så länge det inte är de tre F benen i. Men Älgben och sånt blir det mer utav istället)

Sen så vill jag inte ge mig in i krig över att olika foder är bättre än andra, de du räknar upp fungerar säkert utmärkt på vissa och kasst på andra. Men jag är glad över att det finns svenska foder i affärerna och jag önskar fler valde dessa!
 
Sv: Axess hundfoder?

Nej, ingen dobermann utan en briard. Färgen är ovanlig i Sverige så då är även sjukdomen ovanlig på hundar här. Min är den enda jag vet om i DETTA land som har denna sjukdomen :)

Men nu ska jag rätta i mitt förra inlägg!

Min hund har det ännu ej på papper att hon har CDA då jag och djursjukhuset här i staden inte vill komma överens. Är helt enkelt så att de jag har pratat med där inte har förstått vilken sjukdom jag vill ta test för. Ska i veckan ta kontakt med stjärnan i Göteborg och diskutera hur provtagningen går till och efter detta ta kontakt med djursjukhuset här igen och se till att få det gjort :) (om nu stjärnan vet hur det går till, annars blir det SLU och om de inte heller vet så hoppas jag de kan ge mig information om vem jag kan vända mig till) Har varit i kontakt med SVA om hur det går till efter djursjukhusets råd, dock har de ingenting att göra med denna sjukdom då den är genetisk.
Men min hund har sjukdomen i generna, ser dessutom ut som en sådan och har de karaktäriska "varbölderna" så jag har lagt ihop 1+1 och kommit fram till detta. Även om det skulle visa sig att hon inte har CDA har hon något annat allvarligt fel som måste kollas upp.

Sen om säloljan, när jag var ute och red på min höga häst kom jag på att det var mycket troligt att den kom från Norge. Ringde kvinnan jag fick den av och så var det! Oftast så verkar det som norrmännen är mycket bättre på att ta vara på alla rester än vi så därför kom jag på den tanken.

Kom också på att min tik har ätit Rubur innan och mådde helt okej på detta, dock så slutade hon äta detta helt plötsligt och då började jag ge mig in i matjakten tills jag hittade Axess som hon äter.
 
Sv: Axess hundfoder?

Ja det är en ovanlig sjukdom! Om du vill ha hjälp med diagnosen skulle jag ta mig antingen till SLU eller Djurakuten i Stockholm där KB (SLU och Djurakuten) eller SÅ (Djurakuten) jobbar. De är båda ECVD Diplomates i dermatologi och är nog de som har mest koll på sjukdomen i Sverige :)
 
Jag köper Axess till alla mina kråkfåglar. De gillar maten och mår bra. Dock köper jag annat foder till min hund 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp