Sv: B-bett

Antagligen som ett pelham när du bara har tygeln i stora ringen. Det är ju i princip ett pelham med avsågade skänklar.
Är bettet gjort för att användas med kindkedja eller läderrem kanske?
Kallas för baucher (googla) men det har säkert fler namn också.

Senast ändrad:

Det är inte riktigt ett Baucherbett, de ser lite annorlunda ut.

Men sidostyckena ska ju sitta i de övre ringarna och tyglarna i de nedre. Ger inramning och stabilitet.
Det är inte gjort att ha kedja eller liknande till, det har inte heller hävstångseffekt.

Sitter och klurar på hur det fungerar exakt eftersom mundelen sitter långt ner, tyglarna hamnar ju en bit ovanför vid tygeltag.

Kan inte svara för hur det inverkar, man jag har ridit ett 20tal hästar med ett sådant. Ingen krullade ihop sig eller tuggade frenetiskt. Upplevde att de flesta trivdes bra med det, även om ett par stycken föredrog annat. Det var då ett Sprenger. Tillägger att det både var unghästar under inridning och välutbildade tävlingshästar.

Min kommentar som amatör är att det ser ut att verka med lätt hävstångseffekt.

Hur kan du någonsin få det till ett hävstångsbett? Hävstång kräver att det är något som håller emot - kindkedja eller rem. Finns inte det är det inte ett hävstångsbett. Inte ens lite. Det är omöjligt!

Antagligen som ett pelham när du bara har tygeln i stora ringen. Det är ju i princip ett pelham med avsågade skänklar.
Är bettet gjort för att användas med kindkedja eller läderrem kanske?
Kallas för baucher (googla) men det har säkert fler namn också.

Finns ingen som liknar pelham med detta bett. Pelham är ett hävstångsbett och det är inte detta.

Det är en variant på Baucherbett, vilket ger stabilitet och även lyfter bettet lite från tunga och laner iom att sidostyckena inte kommer i linje med mundelen.

Ingen hävstång, inget skarpt bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
481
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka