B-kortslastbil och vinterväglag

Ottisen

Trådstartare
Funderar på att byta ut transport och bil mot en b-kortslastbil. Det som hittills talar emot är att de flesta (?) verkar vara framhjulsdrivna. Kommer man verkligen fram när det är halka är då min fråga?

Ngn som har erfarenhet av framhjulsdriven lastbil vid snö?
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

fungerar bra tack. Har kört min och liknande lastbilar i ca 10 år nu. O plogad vinterväg är ju aldrig roligt med dyr last. men man tar sig fram bra. Är det sådant väder att jag är osäker så ger jag mig inte ut helt enkelt.

Om du köper ny så kan du med största sannorlikhet välja en 4x4, då du ändå väljer biltillverkare.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Jag var tveksam pga samma skäl som du. Men som referens fick jag en kille från Jämtland som kör B-kortslastbil både med och utan släp året runt. Framhjulsdrivet inga problem. Och vad jag märkt än så länge är det inga problem.

Det finns de som är fyrhjulsdrivna men då ska man komma ihåg att lastkapaciteten minskar. Och för min del, eftersom de fungerar bra ändå. Valde jag högre lastvikt och tvåhjulsdrivet.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Värdelöst! Fastnade i en backe och kom inte upp!! Blev bogserad därifrån :s
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Fast fastna i en backe kan man ju råka göra med en vanlig bil utan släp också om det är halt;)
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Jag märker inga större problem är som vilken bil somhelst. Då har vi ändå en brant backe hem också. Så jag tycker de är super:p
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Tack för alla svar! Det låter ju lovande:) Dessutom bor jag mitt på uppsalaslätten så backar är nästan ett ickeexisterande problem;) Hög lastvik är viktigast så fyrhjulsdrift går tyvärr bort. Vill ha minst 1100+´eftersom jag oftast kör med två halvblod. Då får jakten börja på ett bättre begat!
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Ja du lycka till med att köra 2 halvblod lagligt i en B-kortslastbil.. skulle säga att det INTE går. ;)
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Ja du lycka till med att köra 2 halvblod lagligt i en B-kortslastbil.. skulle säga att det INTE går. ;)

Det går visst. Lagligt. Men man kan inte köpa de som är gjorda i Frankrike.

Jag har en med riktig lastvikt 1250kg, får dra 2500kg på BE-kort. Köp svensktillverkat så går det prima.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Fast 1250 är inte speciellt mkt med tanke på om du ska ta med dig själv och en passagerare, sadlar och träns osv.

Vad har du för lastbil? Hemmagjord eller färdigköpt?
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Fast 1250 är inte speciellt mkt med tanke på om du ska ta med dig själv och en passagerare, sadlar och träns osv.

Vad har du för lastbil? Hemmagjord eller färdigköpt?

Strömsholmsbilen Max Load.
Föraren och fulltankad ingår i tjänstevikten.
Så lastvikt 1250kg minus mig ca 65kg ger 1185 kg lastvikt. Så har man två hästar som väger max 550kg/var får man även med 85kg packning/utrustning.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Fast vårt fullblod vägde mer än 550 kg, och halvblodet vägde ju en bra bit över 600, utan att de var särskilt märkvärdiga hästar någon av dem. Det är ett välkänt faktum att folk i lastsammanhang ofta underskattar vikten på sina hästar.

Och det är samma sak med lastbilarna som med släpen, många vägs in utan den fasta inredningen. Bara där går ett par hundra kg iväg. Ligger man på gränsen och ska köra mer än en häst /ponny hade jag absolut vägt bilen själv.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Fast vårt fullblod vägde mer än 550 kg, och halvblodet vägde ju en bra bit över 600, utan att de var särskilt märkvärdiga hästar någon av dem. Det är ett välkänt faktum att folk i lastsammanhang ofta underskattar vikten på sina hästar.

Och det är samma sak med lastbilarna som med släpen, många vägs in utan den fasta inredningen. Bara där går ett par hundra kg iväg. Ligger man på gränsen och ska köra mer än en häst /ponny hade jag absolut vägt bilen själv.

Just därför vi köpte den. Vår är regbesiktigad efter att tillvalen är monterade. Så vi har utöver förare och fulltank 1250kg lastvikt.
 
Sv: B-kortslastbil och vinterväglag

Vi har en Opel Movano som man skulle kunna bygga om. Den får lasta 1400kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att försöka ruinera mig totalt och införskaffa en b-kortslastbil till pålle och mig, av flera anledningar. Kruxet är ju dels...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: MayGrace
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 908
Senast: super
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp