B-kortslastbil

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare roctur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 772
R

roctur

Hej ,
Ska köpa en ombyggd b-korts lastbil . Vill ha tips på vad man "behöver" i utrustningsväg ,både vad det gäller hästdelen och förardelen . Kameror , ac osv !!:) Camilla

Sv: B-kortslastbil

Den är inte klar ännu , så jag har chans att påverka :)

Det är väldigt mycket att tänka på vad gäller säkerheten i en hästlastbil.
En säker och funktionell inredning är a och o.
Titta på andra färdiga lastbilar för att se hur de ser ut.

Ett bra underlag på golvet, gärna vadderingar på väggarna, funktionen på rampen. ventilationen, mm

Vad är ett bra underlag ? hur ska en bra ramp vara utformad? Ventilation , hur många takluckor behövs ,fläkt ? osv ???

du är väl medveten om att du inte får köra mycket mer än en ponny i en b-kortslastbil?

Då det flesta B-kortslastbilar har en lastvikt på ca 1000 kg så är det jävligt feta ponnier du tänker på...

Fast 1000 kg är ju inte särskilt mycket faktiskt. Det är ju defintivt inte två normala halvblod i alla fall. Sedan kommer ju annan last än hästarna också på den vikten.

Det kanske stämmer att lastvikten så hög på många bilar, men det är ju inte bara hästen som väger, inredning, packning, passagerare, förare... Det kan faktiskt bli för mycket med bara en normalstor häst. så mitt råd till roctur är att inte sätta i för mycket och för tung inredning utan kolla vikten så att du kan lasta det du har tänkt dig. Golvet och rampen bör ha material som gör att hästen inte halkar (gummimatta t ex).

disskutionen handlade knappast om 1000´kg är mycket eller lite eller hur stora hästar som ska köras. vad vet vi. Ts kanske har ponnysar eller varmblod.

Baron Linge
Föraren räknas inte in i lastvikten bara så du vet

Nu kom diskussionen att hamna på det, du surfade själv in och spann vidare på uttalandet. Du får kommentera det, men ingen annan?

Jag vidhåller att 1000 kg lastvikt inte ger mycket i praktiken, sedan är det ju alltid intressant vilken inredning som är invägd när lastvikten sattes.

Men du anar inte hur många som kör med både en och två halvblod i sina b-lastbilar. Vilket gör att man blir av med körkortet. Antagligen av ren okunskap i många fall då det står b lastbil och två hästar ryms. Den måste reggas som tung lastbil. Viktigt att poängtera.

Fördelen med lastbil i min värld är att man kan få med sig fler hästar och ordentligt med plats för utrustning men där begränsas man av maxvikten på 3500 kg på b och be tillåter bara tyngre släp inte tyngre "bil". Att köra en häst med lastbil är ju en ockeraffär. Då är släp många gånger billigare och enklare både i inköp och att äga.

Nja .. nu gällde det inredningen . Inte lastvikten ??:confused:
Aluminum golv med gjuten matta blir det . Halkfri ramp. Baron Linge hände iaf med ...
Hur många takluckor behövs? Fläkt , behövs det ?
Var behöver man belysningen bäst , och hur många lampor. osv osv :-)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 056
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka