B-kortslastbilsfråga

Med eller utan bodel?

  • Med

  • Utan


Resultat syns endast efter röstning.
Var tvungen att kolla och jag hittade en som fick lasta 1200kg men de flesta låg runt 1100kg och 1000kg, så det blir ju som ni säger bara en stor häst eller två ponnyer.
Har man lärt sig nått nytt idag. 😅
Plus att många bilar som på pappret har hög lastvikt är invägda utan inredning. Så om man kontrollväger bilen kan den faktiska vikten man får lasta in vara betydligt mindre än vad som står i annonser och reg.papper.
 
Jag är mest nyfiken på varför man INTE vill ha bodel om alla andra förutsättningar är desamma?
Helt enkelt för att det är rätt onödigt att köra runt med ett tomt utrymme om man inte har någon användning för det. Det är inte alla som åker på flerdagarsmeeting med ridhästar, bara för att man vill ha en lastbil att köra hästarna i.
 
Jag har under senaste tiden roat mig med att kontrollera lastvikten på olika "kändisars" B-kortsbilar, de lägger ju gärna upp bilder på tex Instagram på deras nya fina bilar där man kan se reg.nr. Jag tycker det är skrämmande lite lastvikt på de flesta, typ 750 kg och bilen är 5-sitsig...
Och så bilder där man förstår att de åkt med två stora hästar i. Konstigt tycker jag.
 
När förra chefen skulle köpa b-kortsbil så kom säljaren med en till gården, stallets två största hästar lastades och sen åkte de och vägde ekipaget.
Det fanns marginal till utrustning också.

Åter till frågeställningen, jag skulle välja utan bodel, är inte meeting inom travet som det är på ridsidan.

Dom hästarna kan ju inte vägt så mkt då.
 
Dom hästarna kan ju inte vägt så mkt då.

Modellen är en av de som får lasta mest på marknaden enligt sin egen marknadsföring, lastvikten ska vara utöver förare och full tank. Vet inte om 1-2 passagerare (människor) är inräknat i lastvikten eller inte.

Så två travare, säljare, köpare och hyffsat full tank var ändå under 3500. Travutrustning väger dessutom inte flera hundra kilo.
 
Modellen är en av de som får lasta mest på marknaden enligt sin egen marknadsföring, lastvikten ska vara utöver förare och full tank. Vet inte om 1-2 passagerare (människor) är inräknat i lastvikten eller inte.

Så två travare, säljare, köpare och hyffsat full tank var ändå under 3500. Travutrustning väger dessutom inte flera hundra kilo.

Travare väger väl typ som större ponnyer så det förklarar väl en del. Inga 6-700kg s stora halvblod direkt. Nej inga passagerare är inräknade.
 
Modellen är en av de som får lasta mest på marknaden enligt sin egen marknadsföring, lastvikten ska vara utöver förare och full tank. Vet inte om 1-2 passagerare (människor) är inräknat i lastvikten eller inte.

Full tank och förare på 75 kg är inräknat i tjänstevikten. Passagerare knaprar på lastvikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp