B-kortslastbilsfråga

Med eller utan bodel?

  • Med

  • Utan


Resultat syns endast efter röstning.
Jag har svårt att se det i verkligheten. På 3500 kg tot.vikt finns väldigt lite utrymme. Att då lägga in en bodel gör avsevärt på lastvikten. Däremot kanske hög lastvikt inte är högsta prio hos alla, tex om en bara har en häst eller ponny. Men att det skulle vara helt likvärdigt bortsett från förekomsten av bodel känns osannolikt.
Absolut.
Jag svarade bara på trådens frågeställning. Sen är det ju precis som du säger inte givet att hög lastvikt är prioriterat.
 
Givet att lastvikten och övriga variabler verkligen var densamma, enligt frågeställningen, skulle jag tveklöst välja bilen med bodel. Svårt att se någon fördel med att göra annorlunda.
Ja det är just därför frågeställningen är ställd som den är, tack för att du svarade på den:)
 
Jag skulle välja bort bodelen eftersom B-kortslastbilar redan från början har låg lastvikt, generellt, och det blir ju ett antal kg utöver hästen. Jag vill dessutom ha lite marginal, eftersom en del hästsläp verkar vägas utan inredning och det tar också några kg om så är fallet även här (det går ju förstås att kontrollera vikten om en kan väga bilen, men ändå).
Förutom det, så tänker jag att jag hade velat ha varje kg i lastvikt som jag kan få för den händelse att jag senare skulle sälja bilen - jag inbillar mig att det borde göra nån skillnad för hur lättsåld den är (viss skillnad på "bredd" om en får lasta en shettis eller en storhäst). De är ju inte så himla billiga precis.
 
Tittade lite snabbt, hittade bilar med lastvikt från 650 kg till 1200 kg. Om vi leker med tanken att det är REN lastvikt, d v s utöver inredning etc (vilket jag inte litat på IRL), hade jag, med 650 kg inte fått med mig senaste fullblodet som vägde in på 675 kg. Då ska jag också lasta sadel etc, förmodligen även en passagerare och lite hönät etc.

På 1200 kg kan jag lasta en häst, och kan också bygga en mindre bodel, men två hästar blir det ju varken utrymmesmässigt eller viktmässigt tal om.
 
Eftersom det i praktiken inte är möjligt med viktbegränsningen tror jag TS missat den delen av fakta i frågeställningen.
Fast, som sagt, frågeställningen är ju som den är. Det blir ju litet avigt om alla börjar svara på helt andra frågor än den TS ställde.
Och helt uteslutet är det väl inte i praktiken heller, lastvikten på bilen utan bodel kan ju vara begränsad av någon anledning - det behöver ju inte handla om en bil med bodel som lastar lika mycket som en bil utan, utan tvärtom om en bil utan bodel som inte lastar mer än en bil med bodel.

Det är lätt att tro att så hög lastvikt som möjligt är ett självändamål, i verkligheten kan det ju räcka med tillräckligt hög lastvikt.
 
Fast, som sagt, frågeställningen är ju som den är. Det blir ju litet avigt om alla börjar svara på helt andra frågor än den TS ställde.
Och helt uteslutet är det väl inte i praktiken heller, lastvikten på bilen utan bodel kan ju vara begränsad av någon anledning - det behöver ju inte handla om en bil med bodel som lastar lika mycket som en bil utan, utan tvärtom om en bil utan bodel som inte lastar mer än en bil med bodel.

Det är lätt att tro att så hög lastvikt som möjligt är ett självändamål, i verkligheten kan det ju räcka med tillräckligt hög lastvikt.

Jag tänker ändå att verklighetsaspekten är viktig att poängtera. Väldigt få har faktiskt koll på hur lite lastvikt det faktiskt blir över på 3500 kg. Både vad gäller hästbilar, husbilar och annat.
Det är lite samma problem med släpvagnar. Folk tror ofta att det som ryms är vad som får lastas. Jag har nog aldrig träffat en person, som ej är insatt i tex lastbilsbranschen, har BE körkort eller på annat vis faktiskt utbildats i att räkna på lastvikter, som har desto mer susning om detta....
 
Som flera andra har sagt - om det verkligen är två helt likvärdiga gällande allt inklusive lastvikt hade jag absolut valt den med bodel. Även om det ofta finns rum att hyra så är det billigare att bo i bilen. Av olika anledningar behöver jag dessutom en säng att sova i, tältsäng i transporten eller luftmadrass eller liknande gör att jag antagligen varken kommer kunna rida eller köra hem bilen dagen efter. Det har att göra med en kombination av gamla skador och hur jag sover.

Sen är ju lastvikten ofta ett problem men som islandshästmänniska har jag iaf lite lättare än en hel del andra
 
Eftersom det i praktiken inte är möjligt med viktbegränsningen tror jag TS missat den delen av fakta i frågeställningen.
I egenskap av TS så kan jag meddela dig att jag inte har missat någonting.

Detta är en helt hypotetisk frågeställning som kom ur en diskussion med några stallkompisar och jag var nyfiken på hur användarna på Bukefalos skulle resonera, men det blir ju lite missvisande eftersom flera diskuterar andra förutsättningar än de som framgår i trådstarten :)
 
I egenskap av TS så kan jag meddela dig att jag inte har missat någonting.

Detta är en helt hypotetisk frågeställning som kom ur en diskussion med några stallkompisar och jag var nyfiken på hur användarna på Bukefalos skulle resonera, men det blir ju lite missvisande eftersom flera diskuterar andra förutsättningar än de som framgår i trådstarten :)

Så bra. Men jag tänker att om andra läser denna tråd som inte har det som en hypotetisk fråga, då har de fått info nu och kör förhoppningsvis inte olagligt framöver :) Jag tror alla inlägg har bidragit med nåt.
 
Så bra. Men jag tänker att om andra läser denna tråd som inte har det som en hypotetisk fråga, då har de fått info nu och kör förhoppningsvis inte olagligt framöver :) Jag tror alla inlägg har bidragit med nåt.
Mer eller mindre :) Men för trådens skull hade jag nog hellre sett att folk svarade på ursprungsfrågan först, och spann vidare sen.
Såklart att en tråd utvecklas i takt med att det diskuteras, men det blir lite trist om själva frågeställningen faller bort redan efter ett par inlägg.
 
I egenskap av TS så kan jag meddela dig att jag inte har missat någonting.

Detta är en helt hypotetisk frågeställning som kom ur en diskussion med några stallkompisar och jag var nyfiken på hur användarna på Bukefalos skulle resonera, men det blir ju lite missvisande eftersom flera diskuterar andra förutsättningar än de som framgår i trådstarten :)
Jag är mest nyfiken på varför man INTE vill ha bodel om alla andra förutsättningar är desamma?
 
När förra chefen skulle köpa b-kortsbil så kom säljaren med en till gården, stallets två största hästar lastades och sen åkte de och vägde ekipaget.
Det fanns marginal till utrustning också.

Åter till frågeställningen, jag skulle välja utan bodel, är inte meeting inom travet som det är på ridsidan.
 
När förra chefen skulle köpa b-kortsbil så kom säljaren med en till gården, stallets två största hästar lastades och sen åkte de och vägde ekipaget.
Det fanns marginal till utrustning också.

Åter till frågeställningen, jag skulle välja utan bodel, är inte meeting inom travet som det är på ridsidan.
Smart gjort! Då får man ju allt svart på vitt :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp