B o T täcke?

pomelo

Trådstartare
Om man ska investera i ETT Back on Track täcke vilket tycker ni är bäst att köpa?
Vill ju kunna använde det så mkt som möjligt året runt.
Nättäcket blev jag avrådd att köpa då det tyget inte tål så mkt, och fleecetäcket blir ju lite varmt på sommaren.. Sommartäcket?

Hur är de i storlekarna, små, stora?

Sv: B o T täcke?

Jag har fleectäcket men som du sa så kan det ju bli lite varmt på sommaren. Nättcäkte har en i stallet, hon har det under sitt utettäcke och är nöjd vad jag vet.

BoT täckena cirkulerar ju hästen egna värme (om jag nu fattat det rätt) så det kan ju bli rätt varmt. Min häst brukar vara lika varm med sitt fleec BoT som hon är under sina tcäken som hon har ute (innetcäke 100g med ett 200g utetäcke på över)

Har för mig att dom är ganska stora i storlekarna. Har 135 på min häst som har 145 på sina andra täcken. 140 hade nog varit perfekt för henne på BoT men det finns ju icke.

Om du vill kunna ha den året om är ju nät de bästa. då du kan ha den under ett täcke på vinyer och ara normalt på sommaren.

Att nät ska vara dåligt i tyget och inte hålla har jag aldrig hört förr, det är ju som sagt inte bara nät, utan nät utan på för "luftigheten typ" sen BoT tyg innerst på hästen.

Vad får inte täcket inte tåla för? Menar när du skrev att de inte tål så mkt..

Upplever också täckena som ytterst stora i storleken, på längden då.

Jag har sommartäcket, den modell som har något vattenavstötande yttertyg.
Storleken är 155 cm på min häst som normalt ligger mellan 145-155 cm. Detta blev något långt, men inte farligt.
Bogen är den normala, vilket blev alldeles för trång på min ändå rätt klena häst.
Resultatet är att jag inte använder täcket eftersom jag garanterar att han får bogskav efter bara några timmar. Det sitter bara på i tranporten till träningar eller strax innan jag ska rida.
Annars var tanken att det skulle kunna användas som stalltäcke eller under ett utetäcke, men passformen är för dålig helt enkelt.
Mitt råd är därför att välja modell med extra stor bog, om du köper sommartäcket, även om du inte anser dig ha en häst som är stor i bogen.

Lite bilder:

(Fläckarna på bilderna är damm på kameralinsen...)

Delvis KL

Jag har sommartäcket, jag tycker inte att det är litet i bogen. Min har 145 i detta täcke precis som hon har i vanliga täcke. Jag tycker nu när jag använt det mycket att det kasar bak på manken.

Du har inte fått en modell med större bog då? Tror de säljer mer av dem egentligen men eftersom min häst är så väldigt tunn över bogen tvekade jag inte på att välja "normal" - tyvärr...
Men det faktum att täcket nog egentligen är en storlek för stort på längden kan ju bidra till hur det stramar fram, men det är definitivt snävt.
Jag borde fixa en bild framifrån på min häst så det syns hur "klen" han är, för det är verkligen ingen överdrift.

Ok, då behöver jag bred bog i så fall, min ena är nämligen ganska rejäl. Verkar sommartäckena andas bra? Vad är det för yttermaterial?

Havregryn:
Tjejen jag snackade med sa att yttertyget på nättäcket skulle man vara lite försiktig med, hennes häst hade kliat sig i boxen och täcket hade gått sönder, inget våldsamt men gnott sig lite mot väggen.

Hon kanske bara hade otur för en annan kille som säljer B o T tyckte att nättäcket var "rejälare" än fleecet.

Villrådig! :p

Tja, jag använder ju inte mitt några längre perioder, så hur det andas vågar jag inte svara på.
Det är ju inget täcke man lägger på en fuktig häst ändå liksom.
Antar att det andas ok, men vill man att det andas ännu mer ska man kanske inte ta modellen med vattenavstötande yttertyg som jag har - det ger möjligtvis mindre andbarhet kan man gissa (men jag har inte märkt något!).
Har inte märkt av att min häst blir speciellt varm alls av detta täcke...

Ok, tack! Näe, jag ska ju inte lägga det på nån svettig häst utan funderade väl mest på om det funkade på sommaren.

Tror nog att det lutar åt fleece eller nät täcket.

Hmm.. okey, uppelevr och själv nättäcket regälare än fleece, jag själv har fleece och ett innetäcke, köpte dock innetäcket innan man kunde välja gram på fodret så vet ej tjockleken, men gissar på 100g. Men i alla fall.

Hur är stallet som hästen står i?

Jag har använt fleece på min häst även under sommaren men de funkade för att stallet blev så svalt på sommaren. Av passform hade jag hellre tagit nät än fleece, då nät sitter bättre än fleece vad jag sett. Även mitt fleece blev lite knasigt och långt men klart de funkar.

Sen kan juh d eflesta innetäcken gå sönder som en häst står och knuggar, för du vet jun inte hur mkt hästen har stått och knuggat. Eftersom man ser ju inte allt hästen gör i en box.

även sommartäcket är för varmt för dom flesta på sommaren, eftersom bot tyget i sig är så varmt!!! jag använder ryggvärmaren i ett bomullstäcke på sommaren, och då är min häst ovanligt frusen av sig. skulle aldrig funka att ha det på andra hästen...

jag har fleecetäcket och stalltäcket. fleece är nog bäst, andas bättre. det är trångt i bogen men stälbart. stalltäcket är jättestort i bogen däremot. :crazy:

Tycker du?
Jag hade ju det på Wille förrförra vintern och det var L/145 och satt jättebra på honom. Drog 145 i HW/Bucas/Shires/Globus.

Liknande trådar

Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 303
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track... 2
Svar
39
· Visningar
4 128
Senast: Tora
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 913
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka