B*rjes och H*öks billiga sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tosa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 271
T

Tosa

Jag letar efter en billig sadel till min kbl. travare och funderar på B*rjes Kingston allroundsadel och H*öks allroundsadel för 1298 kr. Har någon erfarenhet av dessa sadlar? Är de sköna att sitta i? Hur är läderkvalitén? (Förstår att den inte är den bästa, men i förhållande till priset) Passar de en häst med bred manke & bog. Jag behöver en sadel som är lite högre i bakvalvet och inte lutar bakåt.
(Letar bland begagnade sadlar också, men måste kunna prova sadeln)

Sv: B*rjes och H*öks billiga sadlar

Jag har nyss köpt sadel till min foderhäst som är kbl.travare. Det skiljer sig såklart ändå mellan våra hästar, men till honom köpte jag en beg. T4 griffin haflinger/cob som ligger jättebra på honom. Den har fish-ilägg också så att man kan justera bomvidden mellan vid och x-vid, perfekt när hästen musklar sig. Just den sadeln tycker jag iaf är jätteskön att rida i, lätt att sköta och med syntet så anpassar sig sadeln även lite lättare till hästens egen form. De två andra sadlarna har jag tyvärr ingen erfarenhet av...

Såhär ser min sadel ut..har inte hunnit ta en när det ligger på hästen än.
14345739.jpg

14345740.jpg

Glömde tillägga att denna Griffin kan köpas på h--ks för nypriset 3 795 kr. Jag köpte min beg för 3 000, knappt använd.

Det låter ju bra, men jag vill helst ha en lädersadel och helst inte dyrare än 2000 kr. Tack ändå för tipset! Vill gärna ha fler tips!:bow:

Köpte den där billiga allroundsadeln från h---ks, den som finns i svart och brunt med gula sömmar (som ser förskräcklig ut i katalogen). Måste säga att sadeln är underbar! Skön att sitta i, och ligger bra på min häst. Har denna sadel som andrasadel då jag har en betydligt dyrare dressyrsadel annars. Och för 1295 kronor gör det nästan inget om den inte håller så länge, dessutom är det 2 års garanti. Denna sadel skulle jag rekommendera. Vill man sedan ha en dressyrsadel skulle jag välja den syntetiska som ligger runt 1500 spänn, mycket prisvärd sadel det med. :p

Jag ska till Hööks och titta på sadeln på lördag. Få se om den med vid bom kan tänkas passa min klump :p Min häst är pensionerad, så jag ska bara ha den när jag är ute och travar lite i skogen. Därför vill jag inte kosta på någon dyr sadel.

Då låter den där billiga allroundsadeln som ett bra alternativ :D hoppas den passar din häst bara :p

Jag är rädd för att om du har en väldigt bred häst så blir Hööks för smal. Anledningen till att sadeln lutar bakåt är inte att den är gjord på det viset utan att den är för smal och inte kommer ner ordentligt fram och därmed lutar bakåt. Skulle oxå rekomenderat griffins syntet för det är en mycket bättre sadel i grundkonstruktionen och den har tio års garanti på bommen. Finns begagnade för 2500 kr och är väldigt sköna och slitstarka.

Lycka till i sadeldjungeln!!

Hade den för 1298:- en kort period, tycker att den var fruktansvärd!!! Lädret är som tjockt papper. Inte speciellt skön att rida i.
Har nu en begagnad Wintec, aldrig mer en sån sadel.

Förstår att du vill köpa en billig sadel, det vill jag också för min plånbok är så tunn.:( Men för hästen skull, låt bli att köp en sån sadel. Den passar bra på en gunghäst, inget annat.:(

Det där med gunghästen var en bra liknelse:)
Jag har som sagt provat en sådan billig sadel, och jag rekommenderar den INTE till någon.
Möjligtvis en gunghäst då:rofl:

Tycker det är bättre att spara ihop till en lite bättre(begagnad) sadel än att behöva slänga ut massa pengar sen när hästen får ont i ryggen....:(
Ja en gunghäst har ju inga levande muskler;)

Nja de där stämmer inte.. jag har ett hbl och denna sadel från h**ks för 1200 passade henne som SMÄCK.
hon byggde muskler som aldrig förr med denna sadel.

Man kan inte gå på priset. varför den är så billig är nog för dels är de inte superbra läder.. men hallå inte gråter man blod om den går sönder efter 5 år inte när den kostar 1200:D

Jag älskade sadeln den var SÅ skön att sitta i och lädret mjukt om man smörjde upp den.

Visst är en prestige skönare att sitta i jag säger inge annat, skulle bli rätt så förbannad annars eftersom den kostar 25:000
Men då har man krav att sadel ska hålla MINST 25 år också.

De har man inte på en 1200 kronor sadel.

Passar sadeln hästen så va glad åt att kunna köpa en ny sadel för 1200.:D

Min erfarenhet är att billiga sadlar är skitsadlar. Har du dåligt med pengar, köp hellre en billig begagnad sadel av god kvalitet och acceptera att den är gammal och kanske inte så fin i skicket.

Och något jag aldrig skulel köpa så är de begagnad.
Dessa sadlar har ju format sig efter ett visst antal år efter just den hästen som den ligger på.

De kan skada hästen massor.

Nä ny sadel eller barbacka enligt mig!

Men bommen formar ju inte om sig så det är ju bara att stoppa om den om det är lite som inte passar. Man får ju kolla efter sadel som legat på en liknande rygg som den häst man har annars kommer den ju inte passa.

Sök i forumet så hittar du massvis med gamla trådar om de där sadlarna, har varit många diskussioner om dom.
Själv tycker jag att de passar bäst på gunghästar, om de nu absolut måste användas...
Dåligt uppbyggda, dåligt stoppade och *surprise* dåligt läder.

hur kan du tycka den sadlen är underbar :eek: är den värsta sadlen jag suttit i, medis hästen har en sådan och hatar den så mycket att jag funderar på att köpa en annan själv att rida henne med :crazy: är värkligen inte stöd för benen på den för fem öre och raka kåpor på det.

Sån där billig sadel köpte ett par till en häst jag sålde för många år sedan... fyyyyy så hemsk sadel!! Stenhård trång o allmänt hemsk. Nej ingen sån sadel vet jag!

Jag däremot skulle tipsa dig om en bomlös sadel... den är skön o de passar i alla lägen hur än hästen musklar sig. Jag har bomlöst sen ett par år tillbax o kan inte tänka mig nått annat längre.

Jag har haft en kingston allround... Men inget jag kan rekomendera... Jag satt inget vidare bra i den å hästen tyckte inte om den...

Liknande trådar

Utrustning Min häst har svängd rygg, små bogar + manke och "lutar nedåt" (korset är ca 3-5 cm högre än manken). Hon har dessutom ganska rund rygg...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: mmimmiss
·
L
Utrustning Hejsan! Jag märkte igår att min sadel inte längre passade på min foderhäst som har fått lite mer muskler runt manken sen jag tog hem...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Love_Maya
·
Utrustning Letar ÄNNU EN GÅNG efter sadel till min unghäst... Han e dö känslig för lilla minsta så nu är jag på jakt efter sadel nr 7... Den sadel... 2
Svar
31
· Visningar
6 347
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 402
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka