B*rjes och H*öks billiga sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tosa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 271
Sv: B*rjes och H*öks billiga sadlar

Då kan jag få 4 sadlar som räcker i 20 år ist för att köpa en för 20000 som håller i 19 år=)

Du har bevisligen aldrig hunnit få en riktigt go, insutten sadel som passar din rumpa :cool:
Min sadel var dyr, men jag räknar med att den ska hålla i minst 20 år. Ingen kan tro att det är sex år sedan jag köpte den, trots att den är flitigt använd. Men den är gudomlig att sitta i.

Immer

Kolla in Stübbens hemsida
http://www.stuebben.nu/doc/frameset.htm
Extrajobbar i en hästaffär och vi har då Stubben kring 7000 kr (uppåt också). 7000:- är inte farligt för en sadel om den passar. Har dålig erfarenhet av superbilliga börjes/hööks sadlar kring tusenlappen. de sitter sällan riktigt bra.. men man kan ju ha tur. men kom ihåg att det lönar sig att skaffa bra sadel på en gång, annars resulterar det bara i skador och dyl.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan aldrig ha suttit i en BRA sadel som passar dig.

Jag tyckte att Börjes och höökssadlarna var ganska sköna och mjuka för massa år sedan innan jag hade provat att sitta i stübben, county osv. Satt en kvart i en sådan sadel på en kompis häst. Och jag kan seriöst INTE rida i en sådan sadel, den är snorhal, för bred att sitta i, ger varken stöd eller balans.
Jag säger som Immer, en riktigt inriden sadel, eller en bra bomlös... sedan vill man aldrig ha något annat igen...

Sadeln med dom gula sömmarna? Vad passar den på för häst? Rak eller böjdrygg? Bombiddar på dem och vad är det för plats för manken på sadeln? :)

Japp, sadeln med de gula sömmarna! Jag har ju inte provat den på min häst utan bara sett den, men jag kan tänka mig att den passar en häst med lite böjd rygg, då den är ganska "rund" i stoppningen.
Den jag kollade på var 17" med vid bom. Visst var den vid vid manken, men annars var den smal. Min klump skulle inte få den över ryggen/magen :p

Min äldsta "Börjes" är 25 år gammal och håller än (används nästan dagligen),endast färgen är blek. Är en av de bästa sadlar jag haft, och det är många och i de flesta prisklasser och märken. Det är inte priset som avgöra om sadeln passar utan hur sadeln ligger på hästen.

Hej

Har själv haft både en kingston allroudn och hoppmodell samt en 1200 kr budget sadel från hööks och jag kan INTE rekomendera dem till någon häst. :eek:

Sadeln kan ligga superbra på din häst, men kvaliten är så usel så stoppningen "håller inte" och de blir snart nedsuttna och knöliga under, och de går ej att stoppa om. Dessutom om du har en bred häst så kommer den vidaste modellen troligen inte ens passa då de är ganska smala i modellerna. Jag kan rekomendera en ny eller bagagnad syntetsadel som fler andra. Tex en Horse Saver syntetsadel som är av mycket bättre kvalite men billigare än tex. griffin. Sedan finns Globus syntetsadlar med utbytbar bomvidd. Bäst är en sådan eller att spara och skaffa en Griffin sadel, de håller länge och har även bra andrahandsvärde.:) Ett annat billigare alternativ är förståss en bomlös, men då behöver du själv ha bra balans.

Lycka till

"skaffa en Griffin sadel, de håller länge och har även bra andrahandsvärde.:)"

det kan ju diskuteras, hur bra det andrahandsvärdet är :angel: Lika med riktigt dåligt skulle jag vilja säga :smirk:

När jag var på Hööks på jakt efter en billig sadel, avrådde PERSONALEN mig att köpa den billiga lädersadeln. Dom tyckte inte att den var något att rekommendera. Skumt att höra från dom som säljer den :rofl:.. Däremot tyckte dom att syntetsadeln (Claridge House) för 1499:- var bättre. jag köpte den och är SUPERNÖJD :banana::)

Det låter ju bra, men jag vill helst ha en lädersadel och helst inte dyrare än 2000 kr. Tack ändå för tipset! Vill gärna ha fler tips!:bow:

en lädersadeln under 2000 kr?, det är svårt att hita några bra, om inte helt omöjligt.
Satsa hellre på att ta ut en sadelutprovare & ev. få betala lite mera, men då brukar det bli bra.

Vilka ryggar passar en sån på då? :)

Frågan är ju hur dina tidigare sadlar har varit om du tycker Hööks och Börjes bara är sååå sköna...

Tosa: Vill du ha en lädersadel sök beg. istället. Hööks är papper inte läder...

"skaffa en Griffin sadel, de håller länge och har även bra andrahandsvärde.:)"

det kan ju diskuteras, hur bra det andrahandsvärdet är :angel: Lika med riktigt dåligt skulle jag vilja säga :smirk:

Det kan jag inte hålla med om! Jag har både köpt och sålt Griffinsadlar till bra priser. Exempelvis allroundsadeln jag köpte för 3500 och sålde nästan ett år senare för 2800 - helt OK "värdeminskning" skulle jag vilja påstå. Ett annat exempel är dressyrsadeln jag köpte begagnad för 1800 kronor och sålde för samma summa efter ett år.

Immer

Jag letar efter en billig sadel till min kbl. travare och funderar på B*rjes Kingston allroundsadel och H*öks allroundsadel för 1298 kr. Har någon erfarenhet av dessa sadlar? Är de sköna att sitta i? Hur är läderkvalitén? (Förstår att den inte är den bästa, men i förhållande till priset) Passar de en häst med bred manke & bog. Jag behöver en sadel som är lite högre i bakvalvet och inte lutar bakåt.
(Letar bland begagnade sadlar också, men måste kunna prova sadeln)

Tror att de är för smala. I alla fall Hööks-sadeln. Kollade på den en gång och den vida var inte speciellt vid, det sa tom hon i affären.

Läderkvaliten var heller inte bra. Men som andra redan sagt: Man får vad man betalar för. Satsa på en begagnad sadel istället!

Liknande trådar

Utrustning Min häst har svängd rygg, små bogar + manke och "lutar nedåt" (korset är ca 3-5 cm högre än manken). Hon har dessutom ganska rund rygg...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: mmimmiss
·
L
Utrustning Hejsan! Jag märkte igår att min sadel inte längre passade på min foderhäst som har fått lite mer muskler runt manken sen jag tog hem...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Love_Maya
·
Utrustning Letar ÄNNU EN GÅNG efter sadel till min unghäst... Han e dö känslig för lilla minsta så nu är jag på jakt efter sadel nr 7... Den sadel... 2
Svar
31
· Visningar
6 347
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 402
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka