Bukefalos 28 år!

B-vitamin, hur länge och hur mycket?

A

Almeloue

Har köpt b-vitamin till min unghund nu, tycker att hon har varit lite smått glanslös och matt i pälsen.

Det blev en flaska Shy feeder-b, så nu undrar jag hur länge ni brukar ge b-vitamin, varje dag?, två veckor? eller bara några dagar?
Jag läste på b-vitaminen för hund och då skulle man ge 3ml per 10kg hund så hon får 5ml (ca 17kg väger hon) men det stod inte hur länge. Jag har läst nån stans att om man ger det varje dag så slutar dom producera det, stämmer de?
Kan jag ge mer än 5ml utan att vara rädd för överdos? :crazy:

//Tack på förhand Erika :p
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

Jag ger min hundBjäst flingor ca 3 msk i veckan, inte för pälsens skull utan som komplement till ExSpot, håller fästingarna borta.
Finns en lång tråd på AoH om just SF, tydlingen innehåller det mycket socker vilket en del hundar reagerar negativt av.

mvh
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

läs på förpackningen hur mycket en häst ska ha och minska sedan så det passar till en hund. jag minns det som någon ml per dag. 5 ml är nog mer än vad jag gav mina betydligt tyngre hundar. är pälsen allmänt tråkig eller tråkig för att hunden fäller? är det allmänt tråkig hade jag förutom b-vitamin även tillsatt en bra vegetabilisk olja i maten, t ex rapsolja. b-vitamin kan man ge varje dag så länge som det behövs.
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

Okej, jag kollade upp vad det stod på det som var anpassat för hundar och det är ju lika dant som Shy feeder och då skulle man ge 3ml per 10kg hund.

Men eftersom det kommer räcka till mer än utgångsdatumet (om 1år) så funderar ja om jag kan ge mer under en längre tid? Och går det bra att jag ger varje dag (rek mängd) utan att hon slutar att prodcera det själv? :)
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

Bjäst gav jag till mina kaniner. Det är mycket bättre eftersom det tas upp mycket bättre av kroppen. men det luktar bryggeriöl. TYcker hundarna om det tro?
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

Bjäst gav jag till mina kaniner. Det är mycket bättre eftersom det tas upp mycket bättre av kroppen. men det luktar bryggeriöl. TYcker hundarna om det tro?

Mina älskar Bjäst, knaprar tom i sig tabletterna när de får dem.
 
Sv: B-vitamin, hur länge och hur mycket?

det är väl c-vitamin de producerar själva. jag antar att de måste få i sig b-vitamin genom kosten. b-vitamin är vattenlösligt och överskottet kommer ut med urinen, men jag vet inte hur stora doser man kan ge utan att det blir giftigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 060
Senast: giovanna
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 223
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp