B-vitamin tillskott?

Sv: B-vitamin tillskott?

Jag ger min häst vanlig bakjäst vid pälsfällning och pälssättning. Det ger väldigt bra effekt. Hon blir jätteslö annars, men med bakjäst är hon som vanligt igen.

Samma här. Alla mina fyra får bakjäst och det fungerar jättebra.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

okej. Skillnaden mellan bakjäst och foderjäst?
Tänkte att foderjäst är en stor hink, billigare? och i och med att det är pulver och torrt kanske lättare att få i en häst som är skeptiskt till "konstigt" foder enligt henne själv ;)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

räknat en ny foderstat på hippocampus/SLU sidan.
Får behovet på smrp till 370. Nu ligger hon på 780 med dagens foderstat.
Tillsätter jag KRAFFT muskel hamnar jag på 920. Kvoten blir då 6,17

Då blir kvoten bra, men ska man prioritera kvoten? Behov 370 men utfodras med 920... är det okej??
 
Sv: B-vitamin tillskott?

funderar på att mitt sto blir inte slö under den här perioden.. hon blir tokig!... Om det inte är pälssättningen som spökar med hennes humör - kanske det är en effekt av att brunsterna ska komma igång? Eller en kombination?

Efter en vecka med sol och några dagars plusgrader visade hon lite "vårkänslor" i hagen. Sedan började kinkigheten vid borstning, irritation och bakutsparkar vid ridning och är mer het än vanligt. Hon gör så här varje vår så det är inte tillfälligt just i år.

Hade kunnat bero på smärta om det inte var årstids relaterat och återkommande...
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Det kan inte vara så att hon får som typ pms den här tiden? För det kan ju även hästar drabbas av. Tänkte på att du nämner att hon ändrar beteende lagom till våren.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

räknat en ny foderstat på hippocampus/SLU sidan.
Får behovet på smrp till 370. Nu ligger hon på 780 med dagens foderstat.
Tillsätter jag KRAFFT muskel hamnar jag på 920. Kvoten blir då 6,17
Titta inte så mycket på proteinet i första skedet. Se till att du får den energimängd du vill ha och anpassa sedan proteinmängden utifrån energin. Du låg ju på över 140 MJ/dag nu och det låter väldigt högt tycker jag. Om du drar ner lite eftersom hästen var i väl gott hull (om jag uppfattat rätt) så du kommer ner till runt 120 Mj och utgår däriftån. Det låter vettigt. Vad har du för MJ och smältbart proteininnehåll i ditt gróvfoder? (per kg/foder)

Det du beskriver om humöret på din häst är inte helt ovanligt vid pälsfällning/pälssättning. Prova med jäst eller foderjäst tycker jag.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

TS 84 %
SMRP 43g /kg foder
ENERGI 8.9 MJ/kg foder

Varför det blir så mycket MJ per dag hon får är för att hon äter 15 kg hö... :/ och sen ett kg krafft groov 90. Men det inntehåller bara 9MJ/kg men 90 smrp. Kvoten på kraftfodret blir typ 10? Tycker inte att det finns så mycket kraftfoder jag kan dra ner på då hon är svår att få i mineraler annars. Samt att det höjer proteinet lite...

Hon utfodras med grovfoder endast två gånger per dag. En fullpackad postsäck på morgonen som räcker halva dagen ca. Sen en skottkärra hösilage i boxen som precis är uppätet på morgonen. Om jag minskar höet får jag ju ner mängden MJ per dag, men jag vill inte ha henne flera timmar utan hö i hagen, och inte utan i boxen under natten... vill att hon ska få ha grovfoder nästintill hela tiden.

Hur gör jag?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Mailat vår foderrådgivare ungefär samma frågeställning. (typ, överutfodra Ännu mer för att fixa till kvoten, eller låta det vara som det är?)

Fick det här svaret:

Hej!



Jag har räknat på det och eftersom höet är relativt energirikt och hon äter så mkt så drar det iväg på energin.

Hon äter ju liksom som ett digivande sto (nästan)…



Så länge hon inte är fet så ser jag inte så stora problem men om jag vore dig så skulle jag helt hoppa över kraftfoder om hon fungerar bra i arbete utan (framåtanda).

Det är ju bättre att hon får ha kvar grovfodergivan. Skulle hon bli fet kan man dock tvingas ransonera även grovfodret lite grann till nedåt 10 kg.

Mineraler behöver hon dock lite, ca 80 gram Miner Blå Pellets/dag för att täcka främst spårämnen (zink, selen) men ligger annars lite snålt på kalcium och E-vitamin.



Eftersom hon mer än väl täcker sitt proteinbehov skulle jag inte laborera så mkt trots att balansen är för låg i foderstaten. Visst blir det klart bättre med 0,5 kg Muskel (då skulle jag helt plocka bort Groov) men samtidigt så riskerar man att hamna i en överutfodringssituation. Så länge hon håller sin muskulatur (kors/rygg) på ett bra sätt skulle jag inte korrigera detta. Hade hon varit en växande unghäst hade jag resonerat annorlunda, för mkt energi i förhållande till protein kan då göra att tillväxten sker för snabbt och orsakar rubbningar.

Vad tycker ni om det rådet?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Andra svaret på mail från foderrådgivaren om det är någon som läser detta :

Det stämmer att man ska öka protein (men gärna också ge lite extra B-vit) vid pälssättning. Man ska börja med det i god tid eftersom när vi ser att de fäller så är pälsen nästan klar under.

Hon har INTE underskott av protein, hon ligger på dubbelt sitt behov! Men däremot har hon alldeles för mkt energi i foderstaten vilket gör att BALANSEN i foderstaten (förhållandet i foderstaten). Detta beror på stor högiva och energirikt hö. Därför tycker jag inte att det gör så mkt.



Det enklaste alternativet att rätta till balansen är att dra ned höet till 10 kg och lägga till 0,5 kg Muskel men jag tycker att hon hellre kan få äta mkt grovfoder så länge hon inte är fet enligt vad jag skrev innan.



Om hon humörmässigt blir annorlunda varje vår så skulle jag mer gissa på hormonbalansen som felkälla. ***** säljer något som heter Stroppy Mare eller något liknande. Det är bl a munkpeppar i och används till ston med brunst-/hormonproblem. Det skulle kunna vara ett alternativ att prova? (Vet inte hur vetenskapligt det är men hört att en del anser att det funkar)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Tycker att det kan vara väl värt att prova med munkpeppar. Min egen dam får ett helt annat liv med detta. Alla ston är inte hjälpta av det, men som sagt var så kan man ju alltid testa och har man tur så funkar det :)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ett halvt paket per häst i tio dagar.
Till att börja med smulade jag ner jästen i betforen, men numera äter alla hästarna den direkt ur handen. Mums:d
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Så länge hon inte är fet så ser jag inte så stora problem men om jag vore dig så skulle jag helt hoppa över kraftfoder om hon fungerar bra i arbete utan (framåtanda).
Jag är skeptisk till att fodra fram framåtanda. En pigg häst är en pigg häst. Det finns massor med folk hä på forumet som vill fodra bort superpigghet, men inte heller det tror jag på.

Då måste man ner på en nivå långt under svält för att det ska fundera.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Du fyller energibehovet med bara hö så istället för kraftfoder skulle jag tillsätta soja så du kommer upp i tillräcklig mängd protein. Då får du inte samma energiöverskott, men fyller ändå behovet av protein.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ja, det är en idé. Men varför hon får ett kg groov 90 är dels för att det ingår i stallhyran, samt att hon är vääldigt svår att få i mineraler. Vi har dessutom foderautomater som utfodrar alla hästar på samma gång på inställd tid, har velat att det ska ramla ner lite i hennes krubba med när de andra får. Med pellets får hon i sig lite mineraler iaf. med 0,5 kg morgon och kväll kan jag typ utöver tillsätta fem små mineralpellets-bitar per mål. Om mer så lämnar hon allt.

Hur smakligt är soja? Tror du jag får i henne det utan utblandning?
Provade ge några nävar krafft muskel, inte alls gott tyckte hon...
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Hur lätt är det att få i hästar munkpeppar? Måste du blanda ut det med tex betfor?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag har bara använt Bvitamin för att förebygga träningsvärk och det är det rysligt effektivt mot.
Man ger det flytande från apoteket Beveplex tex, eller Det från shyfeeders. Vissa billigare märken funkade inte, kanske saknas nått där.
direkt efter träningspasset så slipper kusen träningsvärk dan därpå.enkelt att testa på ig själv. Gör något du vet att du får träningsvärk av och ta en liten hutt och nästa dag så får du ingen träningsvärk. Fantastiskt.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Prova Groov 125... det är ju högre proteinmängd i den.
Själv ger jag ett kraftfoder med protein 135.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ja men det blir bara en skillnad på 35g smrp mer per dag om jag stannar på ett kg kraft. Om jag behåller krafft groov 90 (som ingår i hyran redan :) ) och tillsätter 0,5 kg krafft muskel så ökar jag, hmm med 6 MJ per dag och hela 200 g smrp per dag?
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: MJLee
·
Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 745
Senast: Sar
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 910
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på...
Svar
7
· Visningar
4 242
Senast: Tanyara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp