B-vitamin tillskott?

Sv: B-vitamin tillskott?

Soja brukar hästarna gilla. Du får väl prova dig fram om hästen är väldigt kräsen. Du kan ju ge mineraler samtidigt.
Är all fodring via foderautomat? (Jag tänkte på betfor eller annat som blöts upp.)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

nej jag kan ju utfodra direkt i krubban också om jag vill :) Men nu får hon bara i foderautomaten, 2 ggr per dag. Ger ingen betfor nu
 
Sv: B-vitamin tillskott?

KL Är kvoten hela sanningen eller kan de vara så att en häst som behöver extra energi inte självklart behöver extra protein eller att en en häst som får överskott på energi inte behöver överskott på protein.
PL
 
Sv: B-vitamin tillskott?

ja det är ju det jag funderar på .. om jag ska strunta i kvoten i och med att jag vill behålla grovfodermängden fast det blir stort överskott på energi då. Eller om jag ska öka proteinet för att få till kvoten, men det innbär ju att jag måste öka fodermängden ännu mer (med kraftfoder) vilket egentligen inte behövs.

Hon är fin i kroppen och muskler, men varför jag isåf skulle öka protein för att få högre kvot är om det skulle hjälpa hennes beteende under vårarna som kanske påverkas av pälsättningen.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

380 g protein/kg. Minns inte energin nu. Det kan du säkert hitta om du söker här i forumet.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

ja det är ju det jag funderar på .. om jag ska strunta i kvoten i och med att jag vill behålla grovfodermängden fast det blir stort överskott på energi då. Eller om jag ska öka proteinet för att få till kvoten, men det innbär ju att jag måste öka fodermängden ännu mer (med kraftfoder) vilket egentligen inte behövs.

Hon är fin i kroppen och muskler, men varför jag isåf skulle öka protein för att få högre kvot är om det skulle hjälpa hennes beteende under vårarna som kanske påverkas av pälsättningen.

Om du tycker hästen är i helt lagom hull nu på den foderstat du har så behöver du ju inte göra ändringar. Om du tycker hästen är i lite väl gott hull så kan du minska ner på energin. Utifrån energimängden får du fram minsta proteinmängd. Vissa hästar behöver en kvot över 6, närmare 7. Enligt forskare ska man däremot inte gå under en kvot på 6. Behovet är ju väldigt individuellt så visst kan din häst ha ett ovanligt högt behov av energi.
Men viktigast. Titta kritiskt på hästens hull och avgör därifrån om du behöver minska ner på energin eller ligga kvar.
För pälsfällningens skulle skulle jag prova bakjäst.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Menar du att hon ska ta bort grovfoder för att sänka energin, för det var väl därifrån överskottet kom?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jaa nog hade hon klarat sig på mindre energi... hon skulle inte bli mager av att tappa några kilon.. men i och med att hon bara utfodras med hö 2 ggr per dag så känns det taskigt att minska höet
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag brukar börja strax efter nyår med att öka proteingivan en aning samt i slutet på januari tillsätta b vitamin antingen genom foderjäst eller som flytande/pellets och det har fungerat på just den hästen. Vågar inte testa utan B vitaminerna då hon är vidrig när hon fäller annars, brukar ge munkpeppar också från första februari.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Menar du att hon ska ta bort grovfoder för att sänka energin, för det var väl därifrån överskottet kom?

Nej kraftfodret tar man bort i första skedet om energin ska minskas. Grovfodret är ju bra att behålla så långt det går.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

som jag skrev innan så tycker jag inte du ska ta bort grovfoder utan kraftfodret. Du har ju massor av energi i ditt grovfoder och detta täcker säkert hästens behov. För att täcka upp proteinet som saknas så skulle jag använda soja som ger väldigt mycket protein men lite energi. Då får du båda behoven täckta.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag kan ha läst fel, men uppfattade att hon inte fodrade med kraftfoder utan bara med grovfoder.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

ja ett kg groov 90. Innehåller dock bara 9 MJ och sedan 90 smrp.
Så tar jag bort det minskar foderstaten med endast 9 MJ och hela 90 smrp. Vilket borde göra kvoten lite lägre. Om jag då inte tillsätter soja som kanske har lägre MJ?

Problemet blir att jag då måste försöka få i henne ännu mer mineraler, och de få korn jag försöker få i henne nu ligger som en uppblött utspottad sörja varje dag i krubban :/
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: MJLee
·
Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 791
Senast: Sar
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på...
Svar
7
· Visningar
4 253
Senast: Tanyara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp