b-vitaminbrist?

B

**BORTTAGEN**

Har en D-ponny som återkommande får ont i ryggen. Jag har satt det i samband med pälssättning och fällning. Nu skulle jag vilja prova med att "chocka" honom genom att spruta in B-vitaminer. En gammal veterinär vi hade förr sprutade alltid b-vitaminer om man kallade ut honom för hälta. Hjälpte inte det gick man vidare i utredningen. Har någon någon erfarenhet av detta?Ger b-vitaminer oralt, men tror inte att det räcker. :confused:
 
Ja du jag vet inte riktigt hur jag ska svara...

...men när våran hundfick en allvarlig akut ryggskada och skulle "läka" ihop så skulle hon enligt veterinären äta dubbel dos mot normalt av B-vitaminer. B-vitaminer ökar de röda blodkropparna dvs immunförsvaret och kroppens egna läkeförmåga ökar. ;)

Flytande B-vitaminer brukar ju funka hyfsat...men enligt något jag nyligen läste så har kroppen ännu lättare att ta upp B-vitaminer genom foderjäst(finns på lantmännen). ;)

Groddolja (E-vitaminer) gör kroppen mer elastisk och kan vara ett bra tillskott.Våra gamla småknackiga kapplöpninghundar blir som unga på nytt när de äter detta!Det kan man beställa för ett bra pris ifrån tex Börjes eller Häromi. ;)

Om det gäller en äldre häst kan det nog vara bra att fundera på att eventuellt täcka hästen...värme gör gott på onda ryggar....det finns tex en så kallad "ryggpad" ifrån "Back on Track" som man kan sy fast i sitt täcke...detta ökar cirkulationen i ryggen och har en god läkningsförmåga och är även förebyggande. ;)

Jag hade nog gjort slag i saken och gett foderjäst + groddolja och använt en sådan pad i ett täcke.Det är mitt tips! ;)
 
Du säger att din häst återkommande får ont i ryggen vid pälsfällning, blir han öm i hela ryggen då? Jag har ett varmblod som för ett par veckor sedan började bli öm i ryggen, det sitter i musklerna på var sida om ryggraden kan det vara samma problem tror du?? Hon fäller ju massor nu, och jag har inte överansträngt henne och hon har inte fel på sina ben. Vad gör du när din häst blir sådan? Får han vila och i så fall hur länge? Hur sätter du igång honom igen? Skulle bli tacksam för svar!
 
Har en likdadan. Med tillskott av BÅDE e-vitamin/selen och B-vitamin är det bättre.
 
ponnyn jag hade fick man chocka igång på bivtaminer när han fällde genoom att spruta,
han var helt omöjlig i samband med fällning
 
har ochså en travare som blir väldigt öm i ryggen då han fäller/sätter päls. jag ger B-vitamin och tycker att det fungerar bra. Måste dock vara uppmärksam och noggran med att han är varm för han blir lätt stel i ryggen annars
 
Jag har inget täcke på min travare, hon går på lösdrift, har fått en massa päls och verkar inte frysa, men hon är som sagt en smula öm i ryggen för tillfället. Kan värme hjälpa? Vad för täcke ska jag ha? Ska hon ha det jämt i så fall? Läst en del om de så kallade "kina-bandagen" de har ju ett ryggstycke som man kan sätta fast under täcket, någon som har prövat på ryggonda hästar? Funkar ju väldigt bra på svullnader och dylikt på ben har jag hört...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·
Hästvård Först och främst Ja hästen är under veterinärvård och ja jag förstår att buke inte kan lösa några veterinära problem men jag vill ändå...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp