B96 - säkra last

Bukefalos 30 år!

ElPerdon

Trådstartare
Jag ska köra upp för B96 nästa vecka och funderar nu på hur man på bästa sätt kan lasta släpet med ca 300 kg och förankra. Jag har inga höbalar (vilket hade varit det lättaste). Hur har ni gjort? Har ni förankrat med spännband och i så fall i vadå? Det finns ju inga öglor på golvet.

Nu kanske du inte har tillgång till det heller, men jag använde ströbalar (torv, spån, vad som) och så kallad ”förstängning”. Inga konstigheter.
Vet andra som använt ex. en fylld vattentank eller en motorcykel, den sistnämnda kräver dock ordentlig lastsäkring.

Ett tips är att använda sökfunktionen här på sidan. Det finns flera trådar med tips om lastsäkring vid uppkörning. (utöver att det faktiskt är en del av kunskapen du ska ha när du kör med släp... ;) )
Använd sökord lastsäkring, BE eller B96 så hittar du massor.

Jag ska köra upp för B96 nästa vecka och funderar nu på hur man på bästa sätt kan lasta släpet med ca 300 kg och förankra. Jag har inga höbalar (vilket hade varit det lättaste). Hur har ni gjort? Har ni förankrat med spännband och i så fall i vadå? Det finns ju inga öglor på golvet.
Du kan inte låna t ex en hösilagebal av någon som kan ställa in den i släpet med lastmaskin? Jag hade en stor viktklump som vi lyfte in med grävare när jag tog BE. Förankrade den med grova spännband som vi la i kors över vikten.

Har du kollat det inte går att hyra ett färdiglastat släp där du kör upp? Eller på en körskola i närheten?

Du kan inte låna t ex en hösilagebal av någon som kan ställa in den i släpet med lastmaskin? Jag hade en stor viktklump som vi lyfte in med grävare när jag tog BE. Förankrade den med grova spännband som vi la i kors över vikten.
Det hade gått om det inte var för att det inte finns någonstans att fästa spännbanden om inte mellanvägg och bommar är i.

Jag använde säckar med spånpellets som jag lade direkt på golvet i släpet - dubbla lager gav för min del rätt vikt.

Åh, så det är ok att inte säkra med spännband då! Toppen!
När du har en högre körkortsklass innebär det att du också ska ha kunskap om lastsäkring. Även om det inte finns något teoriprov för B96. Läs på om lastsäkring!!
Förstängning är ett sätt att säkra last. Det man gör då är att se till att lasten inte kan förskjutas i längd- eller sidled. Dvs, lasta släpets botten full, så är det inget problem. (Se bara till att viktfördelningen över hjulaxlarna blir rätt, så att det inte blir fram- eller bakvikt på släpet - vilket ger instabilt ekipage med ökad olycksrisk.)

När du har en högre körkortsklass innebär det att du också ska ha kunskap om lastsäkring. Även om det inte finns något teoriprov för B96. Läs på om lastsäkring!!
Förstängning är ett sätt att säkra last. Det man gör då är att se till att lasten inte kan förskjutas i längd- eller sidled. Dvs, lasta släpets botten full, så är det inget problem. (Se bara till att viktfördelningen över hjulaxlarna blir rätt, så att det inte blir fram- eller bakvikt på släpet - vilket ger instabilt ekipage med ökad olycksrisk.)

Jag upplevde vid uppkörningen för B96 att det var lite av ett muntligt teoriprov också utöver att faktiskt köra ekipaget. Lastsäkring, säkerhetskontroll inkl kontroll av bromsar mm. Så det är nog klokt att läsa på lite av varje!

Jag upplevde vid uppkörningen för B96 att det var lite av ett muntligt teoriprov också utöver att faktiskt köra ekipaget. Lastsäkring, säkerhetskontroll inkl kontroll av bromsar mm. Så det är nog klokt att läsa på lite av varje!
bra att det är så, för teorin är viktig att kunna även om man inte har ett skriftligt prov.
Jag har själv haft BE "på köpet" sedan jag fick CE DE 1989, så jag vet inte hur uppkörningarna går till.

bra att det är så, för teorin är viktig att kunna även om man inte har ett skriftligt prov.
Jag har själv haft BE "på köpet" sedan jag fick CE DE 1989, så jag vet inte hur uppkörningarna går till.

Det är som en uppkörning för B-kort fast med släp, det är en ren slump vilka säkerhetsfrågor du får. Vissa får en, andra flera.
Jag fick en kort bara och min kunskap om lastsäkring är i princip obefintlig.

Lastsäkring är en djungel. Scaufförernas YKB och utbildning säger en sak. Polisens lathundar med kvotienter, friktion mm säger något helt annat (gärna dubbelt eller tredubbelt med spännband + att de tar inte hänsyn till naturlig förstängning i färdriktning och sido led (väggar och framförvarande gods)).

Lägg därtill att ett spännband (enligt polisen) anses förbrukad efter första gångs användning jämte den tolerans gräns som finns med på spännbandets deklaration för vikter med mera och därefter enbart tål 50% eller lägre i fortsättningen

Liknande trådar

• Grovfoder i hagen
  • B96
  • Flytta hem hästar
  • Transport och uppförsbacke

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat