Ja har värvat en kompis som får köra dit ekipaget 😃. Under 4250 ska det vara iaf😁. Ska börja med spånpellets och då borde det funka att lägga ut dom över hela golvet, eller det kanske inte räknas som tillräckligt säkrat?
Så gjorde jag när jag körde upp för BE. Hade memorerat hur mycket varje säck vägde och hur många det var men fick inga frågor på det.
 
Så gjorde jag när jag körde upp för BE. Hade memorerat hur mycket varje säck vägde och hur många det var men fick inga frågor på det.
Jag fick inte heller frågor om lasten när jag körde upp. Däremot väldigt många teoretiska frågor om hur lastning påverkar bilens egenskaper, om lastvikter utifrån regbeviset, svåra frågor om kultryck osv.. Tänker att det kan bli precis hur som.
 
Som jag har förstått det, och som någon skrev i tråden tidigare, så är de inte alls lika mycket teori man behöver redogöra för när man tar B96 jämfört med BE. Har flera i stallet som tagit B96 och då lastat med spånpellets eller spånbalar och klarat sig utan problem. Eller som en körskolelärare uttryckte det till en kompis som tog lektioner "De är rätt slappa när det gäller B96" :D

Jag, som precis tagit BE, vågade inte chansa eftersom de är petigare vid BE utan hyrde ett släp av en körskola. Det som är bra med det är att provledaren har sett det släpet förut (om det inte skulle vara hens första dag då :)) och har koll på att allt är ordentligt lastsäkrat. Jag fick istället flera frågor om påskjutsbromsen, vikter och regler för vinterdäck.

Lycka till på körprovet! :)
 
Som jag har förstått det, och som någon skrev i tråden tidigare, så är de inte alls lika mycket teori man behöver redogöra för när man tar B96 jämfört med BE. Har flera i stallet som tagit B96 och då lastat med spånpellets eller spånbalar och klarat sig utan problem. Eller som en körskolelärare uttryckte det till en kompis som tog lektioner "De är rätt slappa när det gäller B96" :D

Jag, som precis tagit BE, vågade inte chansa eftersom de är petigare vid BE utan hyrde ett släp av en körskola. Det som är bra med det är att provledaren har sett det släpet förut (om det inte skulle vara hens första dag då :)) och har koll på att allt är ordentligt lastsäkrat. Jag fick istället flera frågor om påskjutsbromsen, vikter och regler för vinterdäck.

Lycka till på körprovet! :)
Konstigt, min körskolelärare sa inget sånt. Kanske beror på lokal kultur?
Jag trodde att själva körprovsdelen var typ likadan för BE och B96, teoriprovet enda skillnaden.
 
På min B96-uppkörning bad han mig kolla belysning, bromsar och last. Det räckte att jag visade att lasten var säkrad typ. Men körde via körskola, klart värt det, fick mycket bra tips på körlektionerna (köpte ett paket med tre lektioner).
 
Konstigt, min körskolelärare sa inget sånt. Kanske beror på lokal kultur?
Jag trodde att själva körprovsdelen var typ likadan för BE och B96, teoriprovet enda skillnaden.
Ja det låter inte orimligt. Sen är det säkert en hel del beroende på körprovsledare också. Den jag körde upp för var väldigt petig med allt. Jag fick köra landsväg, motorväg och i stadstrafik. Jag blev testad på det mesta! En kompis som körde upp för B96 för något halvår sedan fick knappt en fråga och körde bara en kortare sväng.
 
Som hästmänniska känner man ju ett antal sådana som var lata och tog B96. Och många av dem kör idag lika olagligt som innan B96, eftersom det bytts bilar och släp sedan dess eller för all del ponnysar bytts ut mot stora hästar :angel: :banghead:

Min far tex, vägrade plugga och tog B96 när han bytte bil. Vilket nu medför att han alltid får sitta på passagerarsidan när vi ska köra saker med min hästtransport. Han kan bara ställa upp som packhjälp om vi inte hyr ett lättare släp (och får in mindre grejer) :angel:
Typ så ja... Jag insåg att jag till slut hade ungefär tre fossilbilar att välja på när jag funderade på nästa förmånsbil och då jag ville gå över till hybrid eller el (valet föll på el) så matchade helt plötsligt inga bilar längre mitt släp och min jäkla B96-behörighet. Jag hade nytta av den behörigheten i några år, så helt bortkastad var den ju inte, men ångrar ändå att jag inte tog BE direkt istället (särskilt mkt ångrade jag det när jag tvingades sitta här i mellandagarna och plugga brottstyrka på spännband istället för att vara ledig :D )...
 
Konstigt, min körskolelärare sa inget sånt. Kanske beror på lokal kultur?
Jag trodde att själva körprovsdelen var typ likadan för BE och B96, teoriprovet enda skillnaden.
Nej, det skiljer väsentligen på så sätt att det är en utökad säkerhetskontroll vid BE som inte ingår i B96-provet. Vid BE-uppkörning är det ju egentligen två moment, där du om du kuggar det ena bara behöver göra om just det momentet. Vid B96 var säkerhetskontrollen typ som vid B-uppkörning (gå ett varv och kolla så att bromslyktorna lyser typ och kunna peka och säga att lasten är säkrad genom förstängning - inga följdfrågor alls).

Säkerhetskontrollen vid BE var ju som rena muntan däremot, herregud så mkt frågor om hur ditt och datt påverkar x och y, med fokus på temana säkerhet och miljö förstås (så som ruttad tentaskrivare så var det ju praktiskt att bara kunna slänga in det här och var också eftersom jag förstod vad de ville höra :D ). Mina körlektioner inför (tre st) bestod till 80 % av att nöta säkerhetskontrollen och alla tänkbara frågor och följdfrågor (och 20 % i att våga gasa och "komma ihåg att det inte står en häst därbak nu utan ligger timmer" :D ). Till skillnad från B96 då de bestod i att lära mig gasa i rondeller, inte slira på kopplingen och köra eco driving. :D
 
Har till slut fått tummen ur och bokat tid för uppkörning för B96. Har eget ekipage att köra och naturligtvis är det ett hästsläp. Hur mycket är det en måste lasta? Hur gjorde ni? Tar gärna mot alla tips och gärna ex Youtubeklipp osv😃. Var hittar jag info om allt sånt här med kultryck osv som kan komma upp under säkerhetskontrollen?

Som du kanske redan vet så tog jag BE år 2019, och hyrde släp och tog några (fem?) lektioner på körskolan och pluggade in teorin. Jag hyrde även bil och släp för uppkörningen. Jag kan tänka mig att du som är f.d. taxichaufför skulle klara teoriprovet strålande för BE då det är många vanliga frågor om trafikvett och skyltar, och bara några instickare här och var som rör regler kring last, släp och husvagn.

Det var ändå relativt lätt och här i Skellefteå så skämtade trafikläraren och sade "Hästtjejer kuggar aldrig på BE"
De menade att vi var kända för att vara envisa, målinriktade och väl förberedda 😎
 
Som du kanske redan vet så tog jag BE år 2019, och hyrde släp och tog några (fem?) lektioner på körskolan och pluggade in teorin. Jag hyrde även bil och släp för uppkörningen. Jag kan tänka mig att du som är f.d. taxichaufför skulle klara teoriprovet strålande för BE då det är många vanliga frågor om trafikvett och skyltar, och bara några instickare här och var som rör regler kring last, släp och husvagn.

Det var ändå relativt lätt och här i Skellefteå så skämtade trafikläraren och sade "Hästtjejer kuggar aldrig på BE"
De menade att vi var kända för att vara envisa, målinriktade och väl förberedda 😎
Har redan bokat uppkörning för B96. För närvarande är jag inte heller i skick att plugga teori. Fungerar tyvärr fortfarande inte helt sen fallet. Har under väldigt många år kört lagligt med B-kort men köpt en XC70 och jag har typ 20kg för mycket på papper🙄. Med hur mycket jag kör klarar jag mig gott på utökat🙂.
 
Har redan bokat uppkörning för B96. För närvarande är jag inte heller i skick att plugga teori. Fungerar tyvärr fortfarande inte helt sen fallet. Har under väldigt många år kört lagligt med B-kort men köpt en XC70 och jag har typ 20kg för mycket på papper🙄. Med hur mycket jag kör klarar jag mig gott på utökat🙂.

Då blir ju B96 perfekt! Och om du skulle ha en dålig dag och kugga så är det ju bara att göra om det en gång till.

Den här säkerhetskontrollen tittade jag ofta på inför uppkörningen. Se LÄNK.

Den tyckte jag var till hjälp.

Lycka till!
 
Ni som har kört upp, har ni alla hyrt ekipage genom körskola?
Jag vill köra min egen bil, men vet inte vart jag ska få tag på ett släp eller hur jag ska få det till uppkörningen.. Typisk nog bokade jag i Göteborg, hade jag forskat lite i förväg så hade jag hellre bokat I Falkenberg där det på blocket går att hitta färdiglastat släp som levereras åt en.. Bokar jag om nu, får jag vänta till augusti/september istället för majO_o

En antagligen rätt dum fråga också.. Om jag hyr ett släp och kör till uppkörningen med annan bil som med vanligt b klarar vikterna, är det ok? :D

Nästa summa fråga : när man läser i be-boken, så står det att det alltid är bra att skicka ut nån att hålla koll när man ska backa.. Ska man skicka ut den som åker med på uppkörningen? :laugh:
 
Då blir ju B96 perfekt! Och om du skulle ha en dålig dag och kugga så är det ju bara att göra om det en gång till.

Den här säkerhetskontrollen tittade jag ofta på inför uppkörningen. Se LÄNK.

Den tyckte jag var till hjälp.

Lycka till!
Gör man hela den, eller delar av:o

Kom på en till dum fråga.. Om man nu hyr släp, hur gör man med regbeviset som det står att man ska ha med?
 
Gör man hela den, eller delar av:o

Kom på en till dum fråga.. Om man nu hyr släp, hur gör man med regbeviset som det står att man ska ha med?

Jag fick göra hela säkerhetskontrollen. :) Jag hyrde släpet från trafikskolan och då var trafikverket inte så intresserade av regbeviset så länge jag kunde redovisa vikterna (finns en märkning framme vid dragkulan) men du kan ju alltid förtydliga att du vill ha med det om du ska hyra. :)
 
Ni som har kört upp, har ni alla hyrt ekipage genom körskola?
Jag vill köra min egen bil, men vet inte vart jag ska få tag på ett släp eller hur jag ska få det till uppkörningen.. Typisk nog bokade jag i Göteborg, hade jag forskat lite i förväg så hade jag hellre bokat I Falkenberg där det på blocket går att hitta färdiglastat släp som levereras åt en.. Bokar jag om nu, får jag vänta till augusti/september istället för majO_o

En antagligen rätt dum fråga också.. Om jag hyr ett släp och kör till uppkörningen med annan bil som med vanligt b klarar vikterna, är det ok? :D

Nästa summa fråga : när man läser i be-boken, så står det att det alltid är bra att skicka ut nån att hålla koll när man ska backa.. Ska man skicka ut den som åker med på uppkörningen? :laugh:
Du får inte köra upp med ett ekipage som du får köra på B-kort.
 
Du får inte köra upp med ett ekipage som du får köra på B-kort.
Jag tänkte att jag kunnat köra dit släpet med en bil som klarar högre vikt med B än min.. Men det kanske inte går ihop oavsett?
Säg att jag har ett släp med en totalvikt på 1450, maxlast 500 och jag lastar med minst 250kg.. Går det alltså inte ihop? :o
Sen lånar jag en bil som på B-kort får dra 1450, får min bil, som bara får dra 1120 på B, ditkörd och sen kör upp med den.. Tänker jag fel? :o
 
Jag tänkte att jag kunnat köra dit släpet med en bil som klarar högre vikt med B än min.. Men det kanske inte går ihop oavsett?
Säg att jag har ett släp med en totalvikt på 1450, maxlast 500 och jag lastar med minst 250kg.. Går det alltså inte ihop? :o
Sen lånar jag en bil som på B-kort får dra 1450, får min bil, som bara får dra 1120 på B, ditkörd och sen kör upp med den.. Tänker jag fel? :o
Det ska vara bil och släp som kräver B96 eller BE för att få köra, du måste alltid ha hjälp av någon annan att köra dit. Det enklaste borde ju vara att ha med en chaufför som har BE/B96 istället för att krångla med olika bilar?
 
Det ska vara bil och släp som kräver B96 eller BE för att få köra, du måste alltid ha hjälp av någon annan att köra dit. Det enklaste borde ju vara att ha med en chaufför som har BE/B96 istället för att krångla med olika bilar?
Problemet är att den enda jag känner med högre behörighet bor 30+ mil ifrån mig.. Jag trodde ju naivt att det fanns att hyra lite varstans, men jag hittar inte nån häromkring :(
Och det enda jag kan läsa mig till är att det måste ha en totalvikt som lägst är 1000kg, lastat med minst halva lastvikten och minst 800kg bruttovikt, därav min tanke om att skifta bilar :/
 
Problemet är att den enda jag känner med högre behörighet bor 30+ mil ifrån mig.. Jag trodde ju naivt att det fanns att hyra lite varstans, men jag hittar inte nån häromkring :(
Och det enda jag kan läsa mig till är att det måste ha en totalvikt som lägst är 1000kg, lastat med minst halva lastvikten och minst 800kg bruttovikt, därav min tanke om att skifta bilar :/
Ja skifta bilar funkar ju, kolla bara att alla vikter blir rätt så att inget ekipage blir olagligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Snart är det dags för uppkörning B96, har övat säkerhetskontroll så den sitter som berget,behöver dock öva lite mer gällande...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp