Bukefalos 28 år!

Baby-led weaning någon?

Sv: Baby-led weaning någon?

Nova-li var överlag mkt matintresserad där straxt före 6 mån. Sen när hon visade mindre intresse för mat periodvis så gjorde vi ingen grej av det utan då helammade hon nästan ett tag, för att sen äta mera igen några dagar senare (pillade i sig lite de "nästan helammande" dagarna) :)
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Vad duktig hon är! Rasmus kletar bara in (nästan) allting i håret!

Han får både plocka själv och ha en egen sked medans jag matar med en annan.

Han vill gärna plocka maten själv och han har precis börjat bita av bitar och tugga ordentligt.

Men jag är lite rädd, iförrgår fick han en kokt färskpotatis och han moffla in hela i munnen vilket resulterade i att han satt i halsen, likadand med mackor osv, har han en hel macka framför sig så trycker han in hela mackan i munnen = sätter i halsen.

Får han inte pröva själv, eller äta medans vi äter, blir han verkligen skitförbannad.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Barnet behöver gå igenom sin kladdperiod oavsett vad man som förälder tycker om det.
Och den blir liksom värre ju längre som man väntar med den.
Just det är en mycket viktig sak i utvecklingen hos ett litet barn.
Jag har haft barn som hållits ifrån allt "kladd" i renlighetssyfte och där har man fått träna på att kladda för att få en normal inställning till mat.
Håller du hela tiden undan händer och torkar och matar så skapar du en inställning att mat är något äckligt det sätter djupa spår hos barn.
Tänk på att känseln och smaken är barnets viktigaste sinnen.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

mackor kanske inte ska vara för "mjuka", om han har lätt att sätta i halsen. Nova-li har aldrig satt i halsen helt (peppar peppar), men har fått för mkt i munnen så hon har använt käkarna o tungan ("gag"?) för att få fram/ut maten igen.

Potatis, se till att ge en stooor potatis som inte får plats på en gång, om han inte fixar att ha hela i munnen (Nova-li kan äta "vad som helst" i vilka bitar som helst typ, men i början gav jag små eller stora bitar, inte mitt emellan.

Kokta morötter och sötpotatis passar bra att göra stavar av, de är lätta att hålla i för småttingar. Koka dem "nästan klara", gärna med lite persilja eller andra örter :)
 
Sv: Baby-led weaning någon?

kändes skönt för jag har känt mej lite stressad, alla ger så mycket mat tidigt att det känns som om jag är den enda som inte bytt ut tre mål mat mot köttpudding och fullkornsgröt vid det här laget, trots att sam inte ens är 6 månader gammal. nu ska jag fortsätta ungefär som jag gjort och lägga till lite kokta morotsstavar :D

:eek: Maste vara annan kultur pa Irland an i England, har rekommenderas helamning till 6 manader, och faktum ar att igar nar jag traffade min foraldragrupp sa var jag den enda som hade borjat med smakisar och var aven den enda som gav flaska, alla de andra ammade. Mina ar nu 5 manader och jag borjade nar de var strax over 4 manader for det kandes som om det var dags :laugh:

Jag ger mina pureer an sa lange men de ar hemmagjorda sa inte helt "smooth" i konsistensen. Baby led weaning ar bra tror jag!! Men savitt jag har hort sa ar rekommendationen att de ska vara over 6 manader for annars ar risken for stor att de satter i halsen :confused:
 
Sv: Baby-led weaning någon?

För min del känner jag att jag skulle vilja börja vid 4 månader bara för att det är roligt för mig. Så jag ska hålla mig i skinnet och vänta tills 5 månader och så fundera igen om det är för min eller för hans skull :D Så då lyckas jag kanske stå ut till 6 månader om jag tar det i etapper ;)
 
Sv: Baby-led weaning någon?

När barnet är redo för mat/bitar, så märks det. Nova-li fick börja äta tex formbröd (hel skiva) vid 5 månader. Andra är inte "mogna" att börja med mat förrens de är typ 9-10 månader. Såå olika!
Så det är som vanligt att bara lyssna på barnet, sträcker den sig efter maten, "tuggar" mm så ge den något att utforska :) Sen ska man nog vara lyhörd för de dagar då barnet inte vill ha (tex hade Nova-li en period vid 6,5 månad, eller när det nu var, då hon inte var vidare intresserad varje dag. Vi gav de gånger hon visade att hon ville ha).
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Vad kul att det finns ett "koncept", ett ord för det jag praktiserade på mina barn:D

Sonen tyckte att det var ok att bli matad ett litet tag, men min dotter vägrade äta något alls om hon inte fick stoppa det i munnen själv;)

Men oj vad jag fick höra att jag inte var riktigt klok som lät mina barn kladda hur mycket det ville och äta det de ville:rofl:

Min dotter var 17 månader när hon började på dagis och vid inskolningen gav personalen mej besticken och jag gav dem till dottern som åt själv, personalen såg ut så här:eek: va??? äter hon själv???
Något som jag tyckte var helt självklart men de matade alla barnen på avdelningen som barnen gick på tills de var 3 år:angel:

Mina barn är 18 och 16 år gamla så jag var kanske lite före min tid:rofl:
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Min äldsta är snart 17.
Det där började ungefär då eller några år tidigare.
Bl. a. Anna Wahlgren propagerade för det och även Dr. Spock om jag minns rätt.

Jag fick rådet att göra så av en svägerska som hade några år äldre barn.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Oj ja här har de jätteproblem att få folk att amma och inte är de speciellt utbildade på sjukhuset heller. Jag fick verkligen fajtas för min sak. Men alla som har sett Ängeln på sjunde trappsteget vet ju hur framåt i utveckligen vi är här ;)

Jag ha förresten en kompis med tvillingar här som hon matar med sockervatten. (och ersättning naturligtvis). Stackarn ville jättegärna amma men fick ingen ordenlig hjälp och hennes mamma hade inte heller ammat. De tycker att jag är nån slags superkvinna som fortfarande ammar Sam som nu är 5 månader.

Vad skönt att läsa att det går att göra såhär, jag tyckte det lät som en skön idé! Igår fick han en bit banan och en paprikastav (mums) och bet av en bit av paprikastaven. Hans pappa fick en halv hjärtattack men Sam bara spottade ut biten igen!

Men jag ska försöka med lite av varje snart. Han är väldigt tidig tror jag och är duktig på koordination och att tugga mm så jag tror inte det är för tidigt. Ni som har gett makaroner och grejjer, har det varit till större barn eller också i början? Hur gör man med dricka? När har ni börjat ge dricka?
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Man kan ge vatten till maten redan från början (vanligt glas kan funka tex), eller så ammar man efter maten. Jag har ammat efter maten länge, men gett vatten ibland.

Just makaroner har jag väntat lite med, nudlar funkade bättre :)
 
Sv: Baby-led weaning någon?

*kl*

Jonas har inte varit allt för intresserad av mat förrän nu (8 mån)
Gröt & välling fick vi lov att börja introducera i slutet av april (ca 6 mån) när jag inte kunde amma några dagar, jag hade pumpat ut en del mjölk i förväg som jag hade i frysen.

Jag brukar mata honom med några skedar sedan får han skeden som han äter på och leker med, när han börjar tappa intresset så matar jag några skedar igen osv... tills han är mätt.

Smörgås har han börjat visa intresse för, igår fick han prova på pannkakor.

Ammar fortfarande varje natt och morgon, försöker att amma på kvällen inte alltid han är intresserad av det då. Ibland blir det lite under dagen oxå.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

mackor kanske inte ska vara för "mjuka", om han har lätt att sätta i halsen. Nova-li har aldrig satt i halsen helt (peppar peppar), men har fått för mkt i munnen så hon har använt käkarna o tungan ("gag"?) för att få fram/ut maten igen.

Potatis, se till att ge en stooor potatis som inte får plats på en gång, om han inte fixar att ha hela i munnen (Nova-li kan äta "vad som helst" i vilka bitar som helst typ, men i början gav jag små eller stora bitar, inte mitt emellan.

Kokta morötter och sötpotatis passar bra att göra stavar av, de är lätta att hålla i för småttingar. Koka dem "nästan klara", gärna med lite persilja eller andra örter :)

Fast han gör så med rån också, han biter av och tar en ny bit och biter av och så fortsätter han så tills det är proppfullt.

Majskrokar biter han av och tuggar och sväljer och tar en ny bit.

Jag har faktiskt en bit färskpotatis i kylen jag funderat på vad jag ska göra av. Ska koka stavar och se hur han gör med dem.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
Senast: Anna
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: Bison
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 624
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp