Babyphelam

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare The_grinch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 430
Sv: Babyphelam

palle skrev:
Inget bett är starkare än dom händer som håller i tyglarna.....

Naturligtvis är det så! Men jag tycker fortfarande inte att bettet ser särskilt behagligt ut.

Jag hoppar som sagt min häst på det och det funkar prima.
Jag hade innan detta bett ett helt rakt bett då min häst är känslig för för mkt hand och jag var lite bromsig, sen blev lite väl "svagt" och hon blev lite för stark och istället då provade jag det här, var lite osäker på om det skulle funka eftersom hon är såpass känslig och det får absout inte vara för mkt hand när man hoppar, men det funkar verkligen super.

Har hoppat på ett treringsbett förut men det gillade hon aldrig riktigt när man red fram och så, det funkade verkligen bara i hoppningen. Men med detta bett är hon jättetrevlig att rida på också, dock vill jag inte rida på det varje dag utan fortsätter att rida med ett tredelat när jag inte hoppar.

Det låter väldigt likt min häst! Jag förmodar att du med treringsbett menar ett typ Pessoa?? Jag rider nu med ett ungefär sådant från Sprenger men som ringarna sitter mer ihop på(svårt att förklara Mac Kinley rids med ett sådant) och det funkar sådär hon är inte riktigt bekväm när man rider fram med det.
Hon hatar att ridas med stång/rakt bett och därför tyckte jag att detta bett såg ut att passa henne bra. Jag rider liksom du inte henne på det skarpa bettet varje dag, endast vid hoppning eller vissa uteritter då hon spänner sig mkt.
Rider du med kjedjan eller har du bytt ut den?

Problemet med delade skänkelbett är att det viker sej när man tar i tyglarna, och då antingen slår det upp i gomtaket eller/och kniper tungan...

Man får tyvärr den effekten när man använder sådana bett tillsammans med kindkedja/rem...

Nej, men treringsbett menar jag McKinleys bett. Så det var helt rätt :)

Jag rider med kedjan och hade den spänd i början, nu har jag dock släppt upp den lite så jag skulle nog lika gärna kunna ta bort den eller byta ut den, men det har jag inte gjort än. Med den lite lösare funkar i af fortfarande jättebra, trots att vi ändå har hoppat på det i flera veckor, jag var lite rädd att det skulle bli för mkt efter några hoppträningar men hon verkar bara gilla det mer och mer :)

bättre fin hand och skarpt bett än hård hand och milt bett... Men då skulle jag inte ta något med hävstång till att börja med

Egentligen vill jag inte ha mer skänkel än vad som en Kimblewick har...men jag har numera pga sjukdom inte ens 25% kvar av normal armstyrka så blir Kimblewicken lite för svag då ponnyn älskar att hoppa ;)

mig spelar ingen roll. Min ponny var också het förut men med all dressyrträning så blev det bättre...

Det är ju på lång sikt men d snackar ju här och nu... :p

vilka bett har du prövat?

Jag har prövat massor med olika bett på honom, men dete nda han accepterar att ha i sin mun är bett med rak mundel med port...

När jag köpte honom för 3.5 år sedan hade han så grav bettfobi att det inte gick att ha någonting överhuvudtaget i munnen, så första 1.5 året red jag på Hackamore...
Sen började jag att introducera ett bett som bara låg i munnen utan att jag tog i det, efter några månader kunde jag sätta på tyglar och sen efter ytterligare tid kunde jag börja ta i tyglarna o.s.v.

I början red jag på rakt tränsbett med port, och det gick jättebra ända tills vi kom till trav i skogen....så efter några hiskeliga turer i skogen utan kontroll introducerade jag Kimblewicken :idea:

I takt med att han byggt upp musklerna och jobbar korrekt så började jag med kandar och det gillade han skarpt av någon anledning...tyckte det blev trång i hans lilla mun, men han blev faktsikt mer avslappnad... :confused:

Så nu växlar jag om med Kimbllewick, pelham med port, kandar och en akademisk stång som han också gillar...
För när han känner att jag är avslappnad så drar han inte så mycket i galoppen eller när han ser hinder....och avslappnad är jag bara om jag VET att jag kan få stopp.
Alltså har jag tränsbett på inhägnad bana, och stångbett vid övrig ridning...
Och han jobbar med rumpan och sätter mer och mer musklar och blir mer och mer harmonisk att rida, det tror jag inte han skulle bli om han tyckte betten jag använder är pest....

Visst är det skönt att rida Lippan på vanligt 3 delat tränsbett, men jag får väl acceptera att det inte går ännu på ponnyn i alla lägen...

Ridningen ska ju vara roligt både för honom och mej...

Putt putt ingen mer som ridit på det??

Miss Sixty; har du kvar ditt bett? Du kanska vill sälja det..?:p

palle skrev:
Själv är jag helt emot alla former av enkelledade bett, oavsett om dom har skänklar eller ej.

Bett med skänklar ska vara OLEDADE med eller utan port, beroende på vad hästen tycker om....

Vad jag vänder mej emot är alla dessa som "skriker" så fort man nämner bett med skänkel, typ pelham m.m.

Jag har ridit ett flertal hästar som tävlat svår dresyr genom åren, och att ge sej ut i skogen på dom med bara ett tränsbett skulle jag aldrig ens drömma om...

Om man behöver ett bett med skänkel, använd det då...men ge f***n i och slita och dra i tyglarna då...

Hellre ett rakt skänkelbett, än att man ska behöva slita och dra för kung och fosterland med ett vanligt tränsbett för att få stopp på hästen....

Amen! :bow:

Min 22 år unga dam, är visserligen inte tävlad svåra klasser och så. Men hon är definitivt inget nöje att rida ut på vanligt tränsbett, särskilt inte om vi är hela stallmaffian... :angel:

Jag rider i så fall på kimblewick, pelham, eller som nu en portugisisk stång. Damen trivs toppenbra, på den betslingen. Portugisiska stången är också rolig att dressera på. Det jag är på jakt efter nu, är en mildare typ av kindkedja. Jag hittade en kindkedja, nånstans på nätet idag, som hade nylonfästen i "ändarna" och bara kedja i mitten. Jag ska se om jag hittar den på "lokala lanthandeln, för hästfolk" i morgon :smirk:

Vill du ha ngt som är mildare än en kedja är det väl bara att byta ut den mot en nosrem?? Det funkar alldeles utmärkt.

Jag köpte ett bra alternativ i min lokala ridsportaffär...
Den har 3 ringar i var ände och sydd stadig läderplatta i mitten...ponnyn älskar när jag har den i stället för kedja och gummiskydd...
Enda nackdelen är att ringarna är rätt svaga så jag har fått laga en av dom..typiskt nog så var det den innersta ringen som sprack... men nu när det är lagat fungerar den superbra...
Jag använder med ett undantag, har 3 delat sötmalmsbett till Lippan, Kimblewick, Pelham, Portugisik stång och ett specialbeställt Mylerstångbett.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck