Back On Track täcke för skrittmaskin

Egonson_

Trådstartare
Funkar BoT skrittmaskinstäcke att ha under ett annat täcke i box och hage, ligger det på plats? Nättäcket har ingen vidare passform (noll bogfrihet, vilket skritt-täcket ju har) och det är värme på ryggen jag vill åt så då funderade jag på detta. Har inte alltid möjlighet att ta av och på/byta täcken så han får i bland ha det på i hagen också.

Sv: Back On Track täcke för skrittmaskin

Jag kommer helklippa hästen nästa gång han ska klippas och han står i kallstall, så då får han ha täcke inne också :) Jag ha tänkt på ryggstycke. Men så tänker jag att det är svårt att sy fast så det sitter bra, jag är urkass på att sy!

Ja du kan ha ett walkertäcke både i boxen och hagen under ett annat.

Kanske inte 100% optimalt men inga problem.

Och självklart ska hästen ha täcke även inne.

Aha men dåså, det kan nog fungera bara täcket inte är för stort i halsen så det glider bak men tror inte du kommer ha det problemet med din nordis ;)

Har provat att ha skrittmaskinstäcke i boxen på en häst med bogskav men tyckte inte att det fungerade. Satt inte lika stadigt som ett vanligt täcke utan gled på sidan så fort hästen la sig ner. Men det kanske fungerar med en annan häst eller med ett vanligt täcke över som håller det på plats. :)

Med ryggstycket kommer det kardborre remsa att sy längs mittsömmen på inne täcket. O så rä det en remsa på ryggstycket. Väldigt enkelt att sy fast, tar 5 min. super för man kan ta isär när man inte vill ha båda på (BoT ska ju inte användas för länge i sträck pga. tillvänjning) och vid tvätt. :)

Men så bra att det medföljer kardborre, der visste jag inte :) Då blir det nog en ryggstycke i alla fall. Tack för upplysningen!

Att BoT inte har någon vetenskapligt bevisad effekt tror jag att ganska många hästägare redan har koll på, det har vi tagit upp här på forumet många gånger. Men jag kan hålla med om att marknadsföringen av produkterna är rätt tveksam.

Däremot verkar många uppleva att de får bra resultat av produkterna och att de helt enkelt är värda pengarna. Om det sedan är placebo, eller att de blir bättre för att de håller sig varma, eller för att det mot all logik är något i hokuspokuset som funkar - vad vet jag?

Jag har ett par produkter - knäskydd och en tröja. Knäskydden är av en bra modell och välsydda och ger det stöd jag behöver, så de hade varit hyfsat prisvärda även utan någon eventuell BoT-effekt. Däremot märker jag inte av att de är bättre än några andra knäskydd. Sen har jag en tröja, som också har varit prisvärd på det sättet att den har varit skön och extremt hållbar. Men djupverkande värmeeffekt - näää.

Men sen finns det uppenbarligen personer som upplever att de mår mycket bättre av BoT, och de tycker förmodligen att de får jättebra valuta för pengarna.

För egen del lägger jag hellre pengarna på ylle om jag ska ha något som värmer mig eller hästen. ;)

Har använt mycket Back on Track och upplever att det fungerar alldeles utmärkt, så tack men jag har redan min egen uppfattning.
Har benskydd och knäskydd jag köpte precis när BoT var nytt på marknaden, har haft mycket nytta av dem och de håller än, så jag tycker nog att jag fått bra valuta för de pengarna!

Köpte ett ryggstycke btw, fick tag på ett bra pris begagnat, knappt använt :)

Jag ha tänkt på ryggstycke. Men så tänker jag att det är svårt att sy fast så det sitter bra, jag är urkass på att sy!

Jag har kommit fram till att det ultimata sättet att sy fast dom där ryggstyckena är att ta en rem (typ spännband eller liknande) och klippa till i små bitar som man sen viker igenom metallringarna på ryggstycket. Sen syr man fast remmarna i täcket. Blir en tillräckligt stor yta att sy i så täcket inte går sönder och sömmarna brukar inte lossna heller. Har provat att sy fast bara kardborren men då brukar det bara lossna och knöla sig.

Jag tycker de sitter bra med kardborren, sydde fast hela remsan i ett bomullstäcke. Har aldrig lossnat trots att min ryggvärmare nu är ett antal år.

Har stalltäcket och fleecetäcket också och det är tyvärr väldigt tråkig passform på alla deras produkter. :( Fleecetäcket ser helt okej ut men åker bak jättemkt så att det blir trångt i bogen trots att hästen bara stått still i boxen...

Så är det bara ryggen som behöver varmas tycker jag du skall satsa på ryggvärmaren!

Mitt förra inlägg i denna tråd som de andra svarat på är tyvärr spårlöst försvunnet, är det förbjudet att kritisera Back on Track på detta forum eftersom de är annonsörer?

Att BoT inte har någon vetenskapligt bevisad effekt tror jag att ganska många hästägare redan har koll på, det har vi tagit upp här på forumet många gånger. Men jag kan hålla med om att marknadsföringen av produkterna är rätt tveksam.

Däremot verkar många uppleva att de får bra resultat av produkterna och att de helt enkelt är värda pengarna.

Men jag kan tycka att detta är lite konstigt. Om folk vet om att Back on Track bluffar dem, varför vill man ändå stödja dem med sina pengar? Även om jag inte behövde betala en enda extra krona för det påhittade hokus pokuset med keramiska trådar skulle det ta emot att köpa produkterna eftersom jag vet att företaget bakom dem ljuger för mig.

Har använt mycket Back on Track och upplever att det fungerar alldeles utmärkt, så tack men jag har redan min egen uppfattning.

Vad skönt det måste vara att veta bäst själv och låta ens egna spridda iakttagelser väga tyngre än all världens vetenskap.

Tyvärr är det ingen tillfällighet att man testar mediciner och medicinsk utrustning vetenskapligt snarare än att förlita sig på enskilda människors subjektiva känsla av att de blivit hjälpta.

Om folk vet om att Back on Track bluffar dem, varför vill man ändå stödja dem med sina pengar?

Uppenbarligen för att de får ut något av det. Om du är reumatiker och använder en grej och den minskar smärtan och ökar rörligheten så är det förmodligen värt pengen även om det inte går till exakt så som det står på tillverkarens hemsida (själv fattade jag inte så mycket av den text som ligger där nu utom att värme stimulerar blodcirkulationen). Om hästen har en galla på benet och den går ner när man använder stallbandagen så lär man väl fortsätta. Det här är ju inte produkter som kan vålla någon skada.

Men visst, som med så mycket annan alternativmedicin är det många som slänger pengarna i sjön.

Jag tror för övrigt att ditt inlägg försvann eftersom du länkade till din blogg, jag tror inte att man får göra det.

Uppenbarligen för att de får ut något av det. Om du är reumatiker och använder en grej och den minskar smärtan och ökar rörligheten så är det förmodligen värt pengen även om det inte går till exakt så som det står på tillverkarens hemsida (själv fattade jag inte så mycket av den text som ligger där nu utom att värme stimulerar blodcirkulationen). Om hästen har en galla på benet och den går ner när man använder stallbandagen så lär man väl fortsätta. Det här är ju inte produkter som kan vålla någon skada.

Frågan är om det är så väl investerade pengar då de inte får ut något av det utöver det som sker i deras huvuden. Bättre då att använda något som har belagd effekt istället för Back on Track. Då får man den äkta effekten och den psykologiska effekten ovanpå den.

Särskilt illa blir det ju också när det rör en annan varelse, som i fallet med hästens galla. Det har ju då bara skett saker i ditt eget huvud, inte i hästens. Hästens tillstånd har ju inte blivit bättre på något sätt som en effekt av produkten. Hästen får då kanske lida för att ägaren värderar sin egen förmåga att bedöma vad som fungerar högre än all världens samlade vetenskap och lurar sig själv. Faran med hälsoprodukter utan effekt är att man tyvärr tenderar att avstå eller skjuta upp verksam behandling när man använder dem.

Du behöver inte vara bekymrad över att du inte förstod texten på Back on Tracks hemsida. Den är inte skriven för att någon ska förstå den, det är själva poängen med den.

Jag tror för övrigt att ditt inlägg försvann eftersom du länkade till din blogg, jag tror inte att man får göra det.

Det verkar ju meningslöst att ha en länkfunktion om man inte får använda den när det är relevant för diskussionen. Hade det varit okej om jag inte skrivit att det var min blogg?

Vet inte, du får väl läsa forumreglerna eller fråga moderatorn.

Vet du förresten vad man menar när man pratar om en galla på en häst? Man menar inte gallan i hästens mage utan en klotformig svullnad som kan förekomma på olika ställen på hästens ben. De är ganska vanliga på äldre hästar och de vanliga sätten att få dem mindre är att använda stallbandage som värmer och stöder, eventuellt i kombination med liniment. Det är ganska tydligt om behandlingen hjälper eller inte - antingen går gallan ner, eller så gör den det inte.

Jag är övertygad om att de flesta som köper BoT använder det för såna grejer, eller för att få ökad värme i olika muskelgrupper. Inte för att göra veterinärens jobb. Och just BoT är rätt harmlöst (dock inte för plånboken).

Sen finns det alltid idioter, och de kommer alltid att hitta någon kokkobello som lurar dem riktigt fult oavsett om det är hästpratare som påstår att alla hästar har svamp i magen, experter som lasrar med fina lampor, folk som säljer juice från exotiska växter eller alternativbehandlare från "institut" som ger folk väldigt spännande diplom efter väldigt korta utbildningar.

Det är ganska tydligt om behandlingen hjälper eller inte - antingen går gallan ner, eller så gör den det inte.

Ja, och keramiska värmereflekterande trådar eller inte så kommer nog resultatet att vara detsamma.

Jag är övertygad om att de flesta som köper BoT använder det för såna grejer, eller för att få ökad värme i olika muskelgrupper. Inte för att göra veterinärens jobb. Och just BoT är rätt harmlöst (dock inte för plånboken).

Sen finns det alltid idioter, och de kommer alltid att hitta någon kokkobello som lurar dem riktigt fult oavsett om det är hästpratare som påstår att alla hästar har svamp i magen, experter som lasrar med fina lampor, folk som säljer juice från exotiska växter eller alternativbehandlare från "institut" som ger folk väldigt spännande diplom efter väldigt korta utbildningar.

Hur ful bluffen är är dock inte den enda faktorn, spridningen är också något man bör ta i beaktande.

När det gäller Back on Track så finns det säkert värre bedrägerier som är långt mer skadliga i det enskilda fallet men få är så vitt spridda i hästvärlden.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 178
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 275
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka