BACK ON TRACK till senskadad häst?

E

Eeiram

Hej!

Jag har hört talas om Back on Track-bandage, men inte mer än att jag vet om att det finns. Jag har också hört att det kan vara bra för senskadade hästar, vilket mitt 17-åriga varmblodssto är. Hon har en gammal senskada i ena frambenet som hon fick vid 3 års ålder. Skadan spökar då och då, hon blir varm och svullnar i benet (hon är alltid lite tjockare i det skadade benet jämfört med det andra frambenet).

Jag undrar om Back on Track-bandage kan vara aktuellt för mig att prova på min häst? Frågan är bara hur man använder det, samt var jag köper det billigast? Kan det användas som nattbandage i förebyggande syfte? Hur ser bandagen ut? Är det som vadd-stycken som skall lindas ovanpå med en vanlig linda? Finns det även bandage som sätts fast med kardborrband?

Mycket tacksam för svar och synpunkter på Back on Track över huvud taget, inte bara just bandagen!

Mvh Marie
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Jag tycker Back-on-Track är fantastiskt bra och har bara gott att säga om dem. De passar säkert din häst. Det finns många trådar om dem, om du söker på forumet. För att se hur de ser ut kan du titta på deras hemsida: www.backontrack.nu
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Jag har kikat på andra trådar om samma ämne här på Bukefalos.

Men, hur fungerar det om hästen har en skada i ena frambenet, skall även det andra frambenet lindas då? Med andra ord - räcker det med endast en Back On Track-padd till det skadade benet?

Mvh Marie
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Jag hade lindat båda frambenen för att ha det lika när man ska linda så ofta, men du behöver bara linda med back on track på det skadade benet.

Mvh
Camilla
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Jag funderade också på sånna när min häst var skadad, skaffade aldrig några.
Det jag tyckte var dåligt var att de förlorar delvis av sin verkan efter ett halvår, tycker det ska hålla längre iom att de är rätt dyra. Men de ska ju vara väldigt bra förutom det.
lycka till med hästen!:)
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Ett halvår :confused:
Vad jag läst så sitter effekten kvar så länge tyget är helt!
hursom helst har jag ett par botpaddar men tycker de är svåra att linda särskilt som hästen har dem när han går på lösdrift :smirk:
Men nu har jag fått ett tips av Martha här buke om en liknande vara men som är gjort i fleece! Dvs lättare o linda. Så jag ska testa de paddarna :idea:
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Jag pratade med försäljaren och han sa att de testat och om du har ett par nya och ett par som är ett halvår gammla så märks det stor skillnad på dem båda.Sen att de fungerar men de tappar liksom effekten allteftersom.

Ah, Martha har mycket bra tips på lur!
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Aha där ser man! Ja då är det ju ganska dyrt.
Ska bli spännande o testa de där andra paddarna. Kan ju börja med sig själv för o se hur de verkar! :D
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Men finns det paddar som fästes med kardborrband eller liknande? Dvs, sådana man inte behöver linda? Jag har hästen uppstallad i ett stall där vi turas om att ta in och ut hästarna så det är inte jag som skall linda/linda av varje kväll/morgon.

Så det räcker med bara en padd till det skadade benet? Man behöver inte ett på det andra benet för att det skall bli lika?

Mvh Marie
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Ett tips!
Back on track ska ju ge en värmande effekt. Men en billigare variant som fungerat över förväntan är plastfolie under padden och sen linda. Stänger in värmen utan att bränna. Men bör ju som all annan lindning inte användas dygnet runt.
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Det låter helt klart värt ett försök. Men, oavsett om man provar det eller Back on Track - skall båda frambenen lindas även om det bara är det ena benet som är senskadat?

Mvh Marie
 
Sv: BACK ON TRACK till senskadad häst?

Vi hade plasten på båda frambenen. Det är nog bra att behandla benen likadant, fast jag har ingen vetenskaplig förklaring till varför riktigt.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 025
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp