Back on Track!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rodie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 923
R

rodie

någon som har erfarenhet av deras "paddar" man lindar runt benen? Vad kostar dem ungefär? har hört att dem ska vara rätt dyra...är dem bra? när andvänder ni dem?

Sv: Back on Track!

Jag vet inte hurvida dom funkar med vet ett stall som köpte in 1par..tror dom gick på nästan 600kr

De kostar 280kr/st.
Jag har ryggvärmare till min häst och den är kanon för honom som hafr ryggproblem. Han är smidigare och mjuk och fin i muskulaturen. Har inte varit spänd alls sen jag började med den. Men mycket beror nog också på en perfekt tillpassad sadel! :bow:

okej men det finns väll olika paddar? vilka paddar är det som är bäst för lederna? för jag vill ha dem som alla typ toppryttare har, men vad kostar dem isåfall, för du säger 290 kr men en annan skrev 600 kr?

280+280 = 560, nästan 600 ;)

Det är samma funktion i alla fast olika utförande. Det finns bara en sorts benpaddar, senfinns det för knä osv.

Syr man fast ryggvärmaren i täcket?krångligt?Vad kostar dom?

Hur länge kan back on track sitta på benen?

Kan man beställa nån stans?

Blev nyfiken... ;)

Jag har 1 par paddar. Köpte minsta sorten eftersom jag har islandshäst, de kostade 295 kr/st. Man lindar fast dem med elastisk linda eller fleecelinda.

Jag tycker paddarna är jättebra. De går lätt att tvätta i tvättmaskinen, men det tar ett tag innan de torkat förstås. Jag använder dem när hästen gått lite hårdare pass för att minska gallor i kotlederna. Min häst har tävlats mycket i sitt liv och har haft lite problem med kotledsinflammation så jag använder dem i förebyggande syfte. Han har dem på minst några timmar, gärna över natten medan han står inne i boxen. Är lite rädd för att han ska trassla in sig i lindorna så jag vill inte släppa ut honom i hagen med dem på.

Effekten är mycket bra. Han är inte minsta svampig efter jag använt paddarna så jag tycker det är en god investering! Det är ju inte en månatlig kostnad precis - mina ser fortfarande nya ut efter 2 mån (förutom smutsen då...)!

Ryggvärmaren har en annan tjej i stallet. Den har insydda fästen i metall som man fäster täcket i. Man behöver alltså inte sy - bara trä in gjordar/bensnöre eller liknande!

Informatione om produkterna finns på sidan jag länkade till högre upp.

Ja man syr fast ryggvärmaren i täcket. Den har 6 ögglor som gör det enklare. Man kan oxå trä i gjordar men jag tyckte bara padden gled då så jag sydde fast trådar i täcket och knöt fast i ögglorna istället. Då ligger den kvar där den ska!

Ryggvärmare kostar 690:- men jag köpte på globen då det var rabatt i deras moter, för 620:- istället. Kan variera lite mellan olika ÅF så kolla runt lite!

Har hört att skydden är så effektiva på att ta bort värme/svullnad, så att det finns risker att man missar att ngn skada el problem är på gång, har man otur då så kan man få ex en senskada

Okej.Tycker att täcket borde värma hästens rygg ganska bra,men ryggvärmaren kanske gör det mkt bättre?

Ang benskydden,hur länge kan dom vara på utan att det är skadligt?
Våra hästar går på lösdrift,så dom skulle få ha dem på ute och många timmar i sträck... :confused:

Ja visst värmer täcket! Ryggvärmaren har ju samma egenskaper som benpaddarna, läs på hemsidan så står allt om det där, hur de verkar! ;)

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
139
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
944
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka