back on track

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 408
S

sanni

Någon som har erfarenhet av dessa bandageunderlägg, att ha på hästen före träning och efter för att förbygga skador.
Eller något annat märke ni vet som är bra?

Sv: back on track

Jag har back on track till min häst. Använder dom på natten ifall hon är lite gallig. Dom är verkligen super bra. Hon var lite svullen i ett framben för någon vecka sedan, inte halt eller varm dock bara lite tjock. Första natten hade jag vanligt stallbandage på henne, morgonen efter såg det samma ut som dan innan. La på henne bac on tracken andra natten och hon var helt ren dagen efter. De är dyra men värda varenda krona...

Jag har veredus stallbandage med magneter som bara knäpps på med kardborrar. Med arnika under så blir benen superfina dagen efter tuff hoppning.:)

Har också BoT men kan väl inte påstå att jag har sett någon direkt förändring. Har dem på inatt faktisk efter tuff snögalopp men annars lindar jag aldrig. Har slutat med det efter äckliga blistringssår. Tror att de är lite överskattade men sålänge ägaren tror och är nöjd är allt prima :smirk:

Jag använder BoT och har gjort i över ett år. Har haft både till skada, där de förbättrade läkningen, och till att förebygga stelhet och sådant hos en äldre häst. Min 21-åriga häst lindas varje natt med BoT på bakbenen där hon är stel och har en gammal skada i det ena. Hon fungerar mycket bättre!

Men man måste komma ihåg att vänja på successivt med dem, inte bara slänga på dem en hel natt direkt. De gör även något bättre effekt vid rörelse, så är det inte blött och äckligt ute, kan hästen ha dem i hagen.

jag köpte Back on Track till min tävlings d-ponny, han hade lätt att få gallor osv, efter att ha vant in han med dom, vart det stor skillnad, super bra att låta han ha då och då efter tävlingar och träningar, jag har märkt jätte resultat man kan även ha dom inför tävling och träning också! :)

Jag använder/har använt både Veredus magnetstallbandage och Back On Track men jag har inte märkt nån större skillnad, det blir ungefär samma resultat som med vanliga paddar och stallbandge.
Det enda som är bra är att Veredus "stallbandagen" är smidiga att sätta på, man slipper linda. ;)

Zlatan skrev:
.....men jag har inte märkt nån större skillnad, det blir ungefär samma resultat som med vanliga paddar och stallbandge.
Det enda som är bra är att Veredus "stallbandagen" är smidiga att sätta på, man slipper linda. ;)
:bow:

Jag har alrdig förstått mig på det där, så jag frågade en försäljare på en mässa en gång. Ooooo det var så bra! jag menade att det måste fungera på samma sätt som typ zon-terapi mm, och att det säkert fungerar om man tror på det! (Jag har inget problem med folk som använder sig av alternativ behandlingsmetoder!!!). Försäljaren höllt med om att tankens kraft har stor betydelse... min fråga om hur man får en häst att tro på det kunde denne inte svara på :D :D :D :D

Hej.
Vi använder också BoT och de funkar jätte bra. Svullnader och sånt går ner jätte fort!

tackar för svaren...
Så kul att alla tycker olika, hehe..:D

Jag har BoT underlägg och benlindor.
använder benlindorna varje gåmng jag rider.
använder Underläggen på helgerna.

jag tycker BoT är jättebra! jag har en häst med senskada och ofta väldigt gallig i bakbenen men efter en natt med BoT är det mycket bättre och har hjälpt skadan att läka . innan kördes det med vanliga benlindor och alla möjliga sorters liniment men ingen skillnad alls!

gammla hästen blir åxå lätt stel och svullen i benen efter en natt i boxen, men med BoT så blir han "torr" och fin i benen.

brukar även ta en padd och låta den ligga på ryggen på ena ponnyn som förut hade träningsvärk i ryggen ibland och när han har padden på sig och det börjar värma så tycker han att det är så skönt att han blundar och hänger med underläppen (han gör aldrig så annars)...

Jag har både "äkta" BoT paddar och paddar och ryggstycke från en billigare tillverkare(kopia). Märker ingen skillnad mellan märkena,båda fungerar kanon tycker jag!:) Enda skillnaden är priset..:banana:

Jag har väl mer konkreta exempel på att de faktiskt fungerar, för innan jag började använda dem så var min häst svår att sko bak pga att hon var stel och fick lite kramp i det benet där skadan hon haft sitter. För att stå med benet uppe i böjt läge en stund var jobbigt för henne. Hon ville sätta ner eller dra åt sig benet hela tiden.

Efter att hon numera lindas varje natt med BoT så går skoningen jättelätt, hon är inte lika stel och så. Hon står still när man skor. Min hovslagare märker ju skillnad och han använder själv BoT handledsskydd till sig själv och känner skillnad, men de funkar bäst när han har dem på i arbetet/rörelse.

Dessutom så hade vi BoT under hennes läkningsprocess och veterinären blev förvånad över att den skadan med såpass omfattande skador blev bra igen, hästen var nära utdömning. Så jag tror garanterat att BoT hjälpte till där, fick dem dessutom rekommenderade att prova av veterinären.

jag har använt back on track i några år på mina hästar och tycker de e super! jag har märkt stor skillnad när jag lindad om de varit lite tjocka eller galliga. använder dem nästan dagligen och han är alltid fin i benen!

BoT funkar superbra!
Har en tävlingshäst (distansritt) som alltid har gallor fram. Står han en natt med BoT är gallorna borta.
Efter distanstävlingar (efter kylning) när vi ska hem brukar jag ha BoT som transportbandage. Skönt för hästen när man ska åka ett par timmar efter en ansträngande tävling.

Hade även en gammal häst (33år) som i flera år fått mer och mer knotiga framknän. Det knixade dessutom i dem och ibland var hon riktigt stel. Köpte BoT knäskydd och läte henne ha dem på nätterna. Ibland även riktigt isiga vinterdagar. Knixandet försvann och stelheten också. Knotigheten var såklart kvar, men det besvärade henne inte längre.

Nästa investering blir BoT ryggvärmare!

Använder BoT både till min häst och mig själv, och kan bara säga att det är väl värt pengarna. Helt suveränt bra!

Var får du tag på kopiorna då? Själv är jag nämligen inte alls beredd att betala 600:- för ett par paddar...

mina BoT paddar/lindor betalade jag 250kr/st. på h**ks kostar de 350!

kan tillägga att hästen som hade skadan VAR klassad som utdömd (vetrinären sa att det aldrig skulle gå att rida på henne igen) och nu är hon finfin!

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
139
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31