Bukefalos 28 år!

backar ur for snabbt ur slapet

L

lovelylace

min 3 aring gar att lasta ratt latt med hjalp av lite godis..men sa fort man borjar trixa med bakbomen sa slanger han sig baklanges ur transporten, likasa stannar han inte i slapet efter maten ar slut...

ska jag nu "tvinga" honom att sta kvar genom att ha linan genom en ring in transporten tills han lugnar ner sig och forstar att han maste sta kvar tills han far ga ut..eller ska jag fortsatta med lite godis ocg=h forhoppningsvis fa honom att vanja sig vid att vara darinne?

hur har ni gjort?
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Låt den stå kvar i trailern ett tag efter att ni stannat. sen när ni tagit ner bakluckan så ta inte av bakbommen direkt, utan låt hästen "rätta sig" när den försöker backa ur och känner bakbommen. sen lossar ni den när hästen är lugn. Det är också bra att lasta hästen utan att ni ska åka, och backa in och ur den lite kravlöst.

du bör ha en bakbom som inte kräver så mycket mixtrande ö.h.t utan en som är lätt att fälla.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

ohh vi har inte ens lyckats ha upp bakbommen alls an...sa fort han hor ljud sa slanger han sig bakat, och jag haller bara i honom, inte uppbunden sa jag kan inte halla kvar honom...vore det bast att forsoka halla kvar honom tills jag betsammer att vi gar ut?
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

ohh vi har inte ens lyckats ha upp bakbommen alls an...sa fort han hor ljud sa slanger han sig bakat, och jag haller bara i honom, inte uppbunden sa jag kan inte halla kvar honom...vore det bast att forsoka halla kvar honom tills jag betsammer att vi gar ut?

Ok då fattar jag, jag trodde den var resvan redan och att ni varit ute och åkt.
Nej du ska absolut INTE hålla emot när hästen kastar sig, det går inte att stoppa den och håller du emot så bekräftar du bara hästens obehag att det är obehagligt därinne, plus att den lyckas ändå när den kastar sig. Låt den gå ut utan att dra i den, och ta sen in den igen. Det är också vettigt att öva på att bara gå upp några steg på rampen, halvvägs in, stå still, sen backa ut på k ommando osv. Hästen är osäker på trailern fortfarande och det är därför den gör som den gör.

senare när den är tryggare så kan man börja med att tex hålla ett dressyrspö bakom rumpan på hästen, så att den känner att ngt tar emot där. Man kan också hålla ett kvast skaft eller liknande, bara för att vänja den att ngt kommer upp bakom. men det är som sagt när du kan kontrollera hur många steg inne hästen är, backa ut den, ta in den fler steg osv.
finns MASSOR med trådar om just det här, och lastträning, om du använder sökfunktionen också! :idea:
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Min häst har det oxå varit lite mixter med när det kommer till lastning.
Eftersom de som hade hand om honom innan mig körde NH med honom så fortsatte jag lite på den banan.
Så fort han stannade och inte ville gå längre så backade jag honom med kommandot, Back! Ganska skarpt och så ryggade vi ett par steg.
Nu är det inga bekymmer att lasta honom, dock kan det behövas en muta.

Men när han kom in i transporten hade han oxå för sig att han skulle kasta sig ut bakåt.
Då använde jag samma kommando, givetvis mildare för att inte stressa upp honom ännu mer. Precis när han började väga bakåt gav jag han back kommandot och la handen på hans rumpa och började messa lugnande för honom. "-lung, lugn, sååååå jaaa, sååå jaaa.!

Som du förstår så går jag aldrig in i transporten med honom utan jag går vid sidan av lämmen och när hans huvud är på väg in så släpper jag honom med ett "-Varsågod".
Grimskaftet har jag hängandes över ryggen så att jag kommer åt det från vänstersidan om han rusar ut. Nu använder jag nästan aldrig det utan han stannar på mitt kommando när han kommer ut.

Även nu när han är lugn så får jag honom att rygga ur transporten på back kommandot.


Ett annat alternativ kan ju vara om man har möjlighet att låna ett släp med fronturlastning.
Jag skulle nog personligen ha börjat med att plocka ut allt innehåll i transporten och sedan gått igenom det med honom.
Efterhand som han blir lugnare kan man börja med att sätta i mellanvägg men ställa den så att det blir brett och fortfarande bara gå rakt igenom.
Och sen stegvis komma till en normal "åkposition".

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jag skickar också in min i transporten, tycker det funkar bra på lite osäkra hästar som tycker det blir ytterligare trångt med folk därinne, och jag tycker de tänker mindre bakåt när man själv står brevid därbak och kan ha kontakten där snarare än framifrån.

ang. urlastning fram så är jag lite kluven till det just med gröna hästar. När de är sådär "osäkra" kan det lika gärna bli så att de försöker springa ut och kasta sig igenom fram. Men jag vet att många rekommenderar det och att det funkar för dem, beror nog på vilken typ av häst det är.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

jag har fram urlastning, men forsta gangen vi tranade sa kastade han sig ur framat sa nu har jag framdelen stangd, allt ar urplockat ur slapet, mellan vagg etc...

jag gar inte heller upp med honom, eller ja jag har gjort det men inte nu langre...men ror man rumpan sa borjar han backa ur direkt...

vi tranar varje dag pa kvallen sa far han ga upp typ tre ganger pa slapet opch far lite mat....nu gar han upp ratt latt men stannar bara om det finns mat...sa jag undrade om det var dags att saga att nu maste du sta kvar tills jag sager till...typ...
men ska inte gora sa alltsa...
har sokt pa massa tradar innan men nar man har ett problem verkar alla rad vara for lite olika problem sa att saga...man blir sa focuserad pa problemet , man gor det natsan varre tror jag:crazy:
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jo det är ju sant.

Det gäller ju att man har en häst som inte skulle få för sig att kasta sig ut över en.
Men tar man det bara försiktigt med lite i taget så att hästen hinner känna sig för och lukta sig fram och ger hästen tid så brukar dom bli lugna, iaf min.

Många hästar kan nog känna sig trängda av att bli tvugna av att stå på en minimalyta medans hela världen är öppen alldeles bakom dom. Ett område som dom dessutom inte har 100% kontroll på.

Jag har full förståelse för att transporter ses med skeptiska ögon av många hästar.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jo det är ju sant.

Det gäller ju att man har en häst som inte skulle få för sig att kasta sig ut över en.
Men tar man det bara försiktigt med lite i taget så att hästen hinner känna sig för och lukta sig fram och ger hästen tid så brukar dom bli lugna, iaf min.

Många hästar kan nog känna sig trängda av att bli tvugna av att stå på en minimalyta medans hela världen är öppen alldeles bakom dom. Ett område som dom dessutom inte har 100% kontroll på.

Jag har full förståelse för att transporter ses med skeptiska ögon av många hästar.


Håller helt med! :bow:
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

vi tranar varje dag pa kvallen sa far han ga upp typ tre ganger pa slapet opch far lite mat....nu gar han upp ratt latt men stannar bara om det finns mat...sa jag undrade om det var dags att saga att nu maste du sta kvar tills jag sager till...typ...
men ska inte gora sa alltsa...

Jo du kan träna honom på det men inte genom att hålla fast honom. : ) det gör bara saken värre.
Träna istället på att inte alltid gå in hela vägen, utan upp ngra steg på rampen, sen backa på ditt kommando osv. När han förstår vad du vill så kan man sen börja markera med ett NEJ om hästen backar för tidigt, men gör inte så stor affär av det i början utan då ska du ha kommit betydligt längre på vägen. I början får du helt enkelt ignorera när han gör lite fel, och uppmuntra när han gör rätt. vänj honom vid att du tar på rumpan och klappar och puffar osv osv. Han ska vara trygg med det.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

ja det far ju ta sin tid...

vi far helt enkelt ova pa lite mera...det ar sa bisarrt med unghastar , jag har haft fyra stycken och alldrig nat problem med lastning...med den har killen, han ar den lattaste hasten jag nansin har arbetat med, MEN problem vid lastningen,...det ar alltid det som man tror ska fungera som knasar sig i min erfarenhet...

tack sa mycket for rad...vi far helt enkelt jobba pa...ta det po om po om man sager sa..
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

OT

Måste bara berätta en historia som jag har fått berättad för mig, så jag vågar inte skriva under på sanningshalten men iaf..

En man, (inom westernvärlden, om det nu skulle vara av någon betydelse)
hade en häst som slängde sig fullkomligt hejdlöst ut ur transporten så fort bakbommen öppnades.

Efter att ha försökt med alla varianter och metoder så stog han helt rådvill.

Då kom han på en brilliant idé.
Han lastade hästen och åkte ner till hamnen, parkerade transporten och fällde ner baklämmen. Så fort bommen var borta kastade sig hästen i full karriär baklänges.
Bara att denna gången tog marken slut där baklämmen slutade och hästen for rakt över kajkanten och rätt ner i vattnet.

Hästen var försedd med låååångt grimskaft a´la longerlina och kunde således styras mot den båtramp som var bara ett par meter ifrån den parkerade transporten.

Efter denna lilla incident kastade sig hästen aldrig mer ut ur en transport.
Enligt uppgift var det aldrig några bekymmer med att få hästen att åka transport efter detta och vid avlastning gick hästem myyyyyyycket försiktigt och kände sig för i varje steg innan han la tyngde på foten.


Kan tycka att hela historien är ganska komisk och det skulle inte förvåna mig om den är sann, men jisses, stackars häst, vilken chock det måste ha blivit för den. :eek:

Måste bara tillägga att hästen enligt uppgift inte ska ha blivit skadad på någotsätt.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jag skulle börja med att ge hästen en ordentlig kraftfodergiva inne i transporten.
Klappa och stryk honom (från andra sidan mellanväggen) över hela kroppen.

Eftersom han blir mer och mer trygg kan du börja göra lite mer ljud, stöka gärna omkring kring huvuddelen först och när han är trygg med det går du bakåt.
Se till att baklämmen inte är gnisslig eller knarrig på något sätt.

När hästen är trygg i transporten både vid att bli vidrörd på bakdelen samt klarar ljud bakifrån är det dags att lägga på baklämmen och när det fungerar att öppna och stänga den flera gånger är det dags att ta upp rampen, ha gärna medhjälpare.

Det kan ta några gånger men det är väl värt tiden att få hästen trygg i transporten!
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Min kastade sej också ut transporten innan man fick på bakbommen. Jag bestämde mej för att vara envis och tålmodig, och från den dagen serverades intagshöet i transporten. Han gick in, tog en tugga, gick ut. In, tog en tugga, ut. Höll på så i 30 min första gången, sen avr höet slut. Höll inte emot när han gick ut utan stod kvar i transporten och väntade på att han skulle gå in igen.

Efter att ha gjort detta ca 3 gånger/vecka i tre veckor stod han helt still i transporten, stod lugnt och tuggade höet utan att vilja gå ut. Då började jag 'banka' på väggen på transporten och en kompis 'slamrade' med bakbommen. Gick in och ut några gånger, sen var det lugnt.

Efter det satte vi fast bommen, han 'kände efter' att den satt där och sen var det lugnt. Nästa steg är att stänga luckan och behålla honom lika lugn och fin :)

Jag tror inte alls på att tvinga in hästar i transporten, jag vill att min häst ska tycka att det är trevligt där inne och att han ska vara helt avslappnad när det gäller lastning.
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jag tror inte alls på att tvinga in hästar i transporten, jag vill att min häst ska tycka att det är trevligt där inne och att han ska vara helt avslappnad när det gäller lastning.

:bow::bow:

Kunde inte sagt det bättre själv!
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Jag hjälpte till vid ett tillfälle med att lastträna en unghäst som börjat krångla och kasta sig ut.

Vi gjorde så att jag stod inne i transporten, hade en lång lina som gick ut till hästen, jag bara samlade ihop den när hästen kom in, typ så att det skulle få en lina att följa in.
Ägaren hade en kortare lina och stod utanför och skickade in hästen.

När hästen kom in till mig fick hon en godis, och så backade hon ut jättefort...
Nästa gång hon kom in fick hon liksom tigga lite, fick godisen, och så direkt ut..
Höll på så en massa gånger, så började jag att när hästen var inne liksom ta i linan lite att hon skulle ta ett steg till innan hon fick godisen.
Tillslut började hon stanna kvar lite för att tigga en till godis, då fick hon det.
Sedan, när jag såg att hon tänkte börja backa precis, så tog jag mjuuukt i linan och sa "kom" och gav en godis. Ville hon ändå backa då så höll jag inte emot, utan det vara bara precis när hon tänkte tanken som jag liksom bad henne komma in lite till istället.
Ganska snart fattade hon att hon fick godis när jag "höll emot" så hon stannade hellre.
Så fick hon börja vänta på godiset, jag slamrade runt där inne lite med fönster och annat.
När hon stod lugnt där inne så började de skramla med rampen utanför. De hade satt ett grimskaft i rampen så att man från upprättstående(så man inte får skallen insparkad) kunde lyfta upp rampen lite.
Såklart rusade hon direkt ut, men var enkel att stoppa tillbaka. När hon var lugn slamrade de med rampen igen och så kom hon ut.
Efter några till vändor stod hon obekymrat, så då började de slamra med bommen. Så snart hästen blev orolig fick hon drulla ut, vi lyfte aldrig rampen mycket, utan hon kunde kliva ut på den utan risk, det var ju ljudet som var problemet.

Det tog några timmar, men det gick. Till stor del för att hästen tillslut vart trött kan jag tro, ägaren fick fortsätta träna, men det gick faktiskt tack vare att jag "höll emot" lite. Alltså, försiktigt förklarade att syftet var att hon skulle vara kvar där inne, och att det fanns vinster i det för henne.
Att bara ställa in en hink gör ju bara att de vräker i sig och sen vill de direkt ut. En person som kan sukta lite blir mer effektiv.

Kan helt klart vara bra om man kan träna in kommandot "back" redan innan, så kan man ge det när de börjar backa.
Tänk på att öva på att backa redan delvis uppe på rampen, och gå sedan gradvis högre innan hästen får backa ner. Kliver de bara in så har de inte bekantat sig med rampen och blir superrädda när de måste backa ut på den..
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

skriver i tråden för att hålla koll på den.
Jag har en 4 åring som jag har haft lite problem med vid lastning, men han har stått snällt mär vi har lastat och lagt på bommen och fällt upp lämmen, jag har haft problem med att när vi har åkt har han kastat sig ut, men detta har vi avhjälpt med att när vi kommer fram så får han stå med lemmen och övre luckan stängd en liten stund, sen öppnar vi övre luckan, och fram å hälsar på honom och berömmer honom, efter en stund öppnar vi lemmen, men behåller bakbommen kvar. ger lite godis, när han står helt lugn och inte trycker bak så öppnar vi bakbommen försiktigt, sen säger jag back samtidigt som han får en morot eller något gott, detta har hjälpt mig och nu kastar han sig "bara" 2-3 steg. Men vi har inte åkt så mycket nu på sista tiden, men för en knapp månad sen köpte vi en transport så nu ska det åkast å tränas ppå lastning! :)
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

ja nu har vi tranat nastan varje dag i en vecka..lite battre ar det men inte mycket, det gar langsamt sa att saga, svarast ar det ju for att jag tranar sjalv,,men jag har iallafall lyckats fa in honom och skramlat med kedjor etc och han har statt kvar, med mat forstas...ska provavmed godis, idag sa att han far "tigga " lite....
tack for all svar jag tranar vidare sa far vi hoppas att det gar tillslut:)
 
Sv: backar ur for snabbt ur slapet

Min kamel kom helt plötsligt på att man inte kan gå på transporten... :grin:
Detta efter att helt oproblematiskt gått på i söndags men si igår då var det stört omöjligt.
Hoppas att det bara är unghästfasoner..!
 
Fundering...

Jag satt här och undrade om man har samma problem med detta om man har ett släp utan lämm, dvs ett där hästen får kliva upp/ned i släpet???

Jag har fått för mig att dessa släp är mycket snällare mot hästen och man undviker mycket bråk med hästar som är besvärliga att lasta.

Någon med erfarenhet?
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
Övr. Barn For 4.5 ar sedan kastade jag p-pillren. Trodde att det skulle ta sig ratt omgaende, men det gjorde det inte. Ett ar senare var vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 228
Senast: Breakdance
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 611
Senast: Spunkgrodan
·
Hoppning kan nagon komma pa nagra bra ovningar for att trana hasten att se avstand? alltsa hjalpa den lite pa vagen sa att den borjar tanka lite...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: Legacy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp