Bukefalos 28 år!

Backar vid uppsittning

Sv: Backar vid uppsittning

Dina jeans stramar väl ändå inte runt revbenen och lungorna eller ?:confused:

Jo så höga är mina jeans:D
Nej men jag tog det som ett exempel hur jag ser och tycker med hur hon reagerar på gjorden.
Är det trycket hon inte gillar? Som trycket för mina jeans?
Man vet ju aldrig- vi är människor och kommer mest med vad vi tror och forskar. Men man kan aldrig vara till 100 % säker.
Du har ju förklarat lite om lungorna nu i pm, men det är mkt som fortfarande står oklart för mig som jag hoppas ska lösa sig..=)
 
Sv: Backar vid uppsittning

Hade en sk "problemvalack" som hade fått för sig att bl.a backa när man satt upp om man inte hade ridsällskap. Han var fräck och van från sin förra ägare att bli befriad från ridning och krav om han trixade tillräckligt:eek: Alltså satte vi igång med ledarskap och träning av ett problem i taget. Det där med backandet löste sig nästan av sig självt en av de första dagarna när vi tragglade uppsittning på gårdsplanen. Han trixade och for som vanligt så han fick backa och flytta sig på mitt kommando en lång stund innan jag provade att sitta upp. Då stannade han och stod still såpass att jag hann få foten i stigbygeln och med nöd o näppe landade i sadeln. Då började han först resa sig och när jag svängde runt honom för att han skulle gå ner på alla 4 började han tokbacka igen. Det bar sig inte bättre än att han backade rakt in i elstaketet. Efter det backade han inte mer när man satt upp:devil: (och han rymde aldrig ur hagen heller:smirk:) . Fast att rygga med ryttare på tog ett tag att få till... ingen metod att rekommendera men effektivt var det:D
 
Sv: Backar vid uppsittning

En häst som jag är medryttare på har börjat backa varje gång jag försöker sitta upp. Jag kan spänna sadelgjorden och dra ner stigbyglar, men bara jag rör vänster hand det minsta efter det så börjar hon backa. Då menar jag inte att korta upp tyglarna utan bara få minsta bättre grepp med vänster, i man eller sadeln.

Brukar försöka få henne att gå tillbaka till startpunkten, men inte hjälper det. Lyckades hoppa på "snett bakifrån" när hon stod still efter att jag hade följt henne bakande runt ett tag. Men det funkar absolut inte från utgångspunkten med ryggen mot hennes huvud. Har testat att ställa henne i ett hörn, men hon lyckades backa ur ändå.. (de är rätt listiga - hästar). Så, något råd?

Jag har också samma problem, vet inte hur jag ska lösa det, men ha dock en aning o varför hon gör så.
Har mrkt att hon ALLTID följer efter mig, vart jag än är, i boxen, i hagen, ute, och vid uppsittning. När jag börjar gå bakåt (har annan uppsittningsteknik n andra, stter upp med ansiktet vnt mot hästens bog lärde mig detta från början, och kan inte vänja mig av med det. Tycker heller inte att det är något problem...) så tror jag att hon tror att jag ska gå ifrån henne, och då vänder hon på sig/backar så att hon ser mig.
Äsch, det blev krångligt, men det är iallafall vad jag tror. :P
men ja, för mig funkar det iallafall om jag ställer henne mot en vägg eller liknande. :)

Lycka till med din pålle! :banana:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Lura henne! Sitt upp på höger sida! Eller det kanske du har testat också?
 
Sv: Backar vid uppsittning

Har i alla fall bokat in en tid med en kiropraktor nu så att jag skall få veta säkert att hon inte har några låsningar eller andra problem som gör att hon tycker att det är obehagligt med just uppsittning/förspänning - trots att jag inte tror att det är det som är problemet egentligen. Om hon hade ont borde ju det inte vara återkommande på årstidsbasis.

Kan hästar få vinterdepressioner?
 
Sv: Backar vid uppsittning

Hösten är lungan och tjocktarmens årstid. Vissa problem, som är relaterade till dessa organ, gör sig till känna då.
Vintern är njuren och urinblåsans årstid. Samma sak gäller där.

Yttre stress. D v s i årstidernas bemärkelse, ett hårdare klimat är normalt, påverkar.
Om hästen inte är i inre balans så blir den extra känslig för yttre påverkan, väder och vind. Vi föds alla med en genetiskt svag länk som gör oss extra påverbara vid en viss årstid.
Många har jobbigt när det är väderomslag, andra när det är kyla, men dom flesta kanske vid kyla i kombination med väta och/eller vind.
Detta enligt Yin och Yang, dom fem elementen, dvs traditionell österländsk medicin.
 
Sv: Backar vid uppsittning

Det är inte hästen du lurar, utan dig själv, eftersom du fortsätter att sitta upp utan att rannsaka utrustning, dig själv eller hästen.:smirk:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Vill inleda med att tacka dig för att du tar dig tid att besvara mina funderingar. Måste också erkänna att jag är en skeptiker till mycket av "alternativ"mediciner etc. men givetvis vill höra ändå - annars kan man ju inte bedöma om det är värt ett försök (jag tror i alla fall att du är inne på sådant som jag skämtsamt brukar kalla "flum" för att jag inte förstår det riktigt).

Min fråga är bara hur jag skall ta reda på vad som är fel? Vem skall man fråga liksom?
 
Sv: Backar vid uppsittning

Naturens årstider är inte medicin.
Det är naturens element.
Man sprutar inte in höst eller vinter i lederna.... ;)

Jag kan inte råda dig. Vem du ska söka hjälp hos är ett beslut som du själv måste ta. Alla har något att ge, frågan är ju vad du behöver för att känna dig nöjd. :)
 
Sv: Backar vid uppsittning

pröva ställa hästen så den inte kan backa när du sitter upp mot nånting stabilt med rumpan kanske...
 
Sv: Backar vid uppsittning

Min häst var så tidigare.
Antingen backade hon, gick framåt eller åt sidan.

Men varje gång hon inte stod still så snurrade jag henne.
Bara tog ett lätt tag i tygeln mot mig och lät henne snurra tills hon tröttnade. Det behövdes inte många gånger för att hon skulle lära sig och nu står hon still
 
Sv: Backar vid uppsittning

Jag rekomenderar inte den typen av snurrande på stresasde travhästar...;)
 
Sv: Backar vid uppsittning

Var likadant med mitt kallblodssto. Hon kunde inte stå still för fem öre vid uppsittning (och inte i en vanlig halt för den delen heller).
Att hoppa upp på henne mitt på stallplanen gick bara inte utan hjälp. Iaf inte om man skulle komma upp smidigt.
Lärde henne att stanna vid en pall. Det var mycket lättare att lära henne stå still vid ett "objekt" på marken än att stå still vid ingenting alls.
Led hästen till pallen (eller annat som du tänkt) , står han inte still, så ta tillbaka honom till pallen för att försöka igen. Upprepa detta tills han slutligen står still. Första gången/gångerna kan man fuska lite å få hjälp av någon att hålla i. Men bara han lär sig att han ska stå bredvid pallen när du hoppar upp. Glöm inte bort att ge beröm och karameller :banana: .
Ta bort pallen sen när han lärt sig att du kliver upp från pallen och att han måste stå vid den. Då står hästen stilla även på "bar" mark.
Det här funkade iallafall skit bra för mig å pållan. Så. Good luck
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 904
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 966
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp