Bukefalos 28 år!

Båda valparna fina öron efter teipning

Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Jag tycker ni är lite gnälliga. En liten teip bit så man för ett öra att ligga bra. I stället för att stå ut. Vad gör det.
Vill man ställa ut så är det bättre med fina öron.
Det är ingen som tar skada av en teip bit runt örat i 3 dagar.
Man ser stor skillnad örat ligger efter huvudets sida + har fått vecket uppe på örat Ser piggare ut.

Jag tycker inte detta är trams. Jämföra det med elhalsband ¤¤¤ Vilken skillnad.

Tja jag kan ju kanske hålla med om att det är bättre att tejpa ett öra än att fokusera aveln på att få örat dit man vill. Anledningen till att jag gnäller är just för att det knappast gör hunden nåt vett, och för att i det här fallet ser jag mycket liten skillnad.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Mmm helst de som tycker att en tejpbit är värre än ett elhalsband. Då tycker jag att man är snett ute och kanske inte riktigt har reflekterat över sin verksamhet och sett på den objektivt.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Det är inget försvar för att använda sådana metoder. Är man så kass förare att man inte kan kontrollera sin hund så får man acceptera det. Sen ser jag ingen mening med att föda upp hundar som endast Wilfred klarar av som kanske köper en hund vart 5:e år och 99 valpar till folk som inte klarar av dem.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Det är inget försvar för att använda sådana metoder. Är man så kass förare att man inte kan kontrollera sin hund så får man acceptera det. Sen ser jag ingen mening med att föda upp hundar som endast Wilfred klarar av som kanske köper en hund vart 5:e år och 99 valpar till folk som inte klarar av dem.

Jag är nybörjare , Wilfreid är proffs finns 1000tals förare mitt i mellan oss som klarar dessa hundar nästan lika bra som wilfreid men han har den sista touchen som gör det perfekt.
så klart man ska fortsätta aveln åt samma håll som nu.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Äh tejpa på du! Skitfult om en renrasig hund inte har sina öron enligt rasstandarden... Hjälp naturen lite på traven är inte helt fel, dessutom så gör det inte ont heller =) Lycka till...
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Har du tejpat en "boll" på varje öra som du fäster i kinden eller har du dragit tejp från örsnibb till örsníbb under hakan?
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Stor skillnad! Gillar huvudena över lag, fina uttryck!

Det var inte länge du behövde tejpa för att få resultat!
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Äh tejpa på du! Skitfult om en renrasig hund inte har sina öron enligt rasstandarden... Hjälp naturen lite på traven är inte helt fel, dessutom så gör det inte ont heller =) Lycka till...

TACK en som håller på mig.
TACK
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Har du tejpat en "boll" på varje öra som du fäster i kinden eller har du dragit tejp från örsnibb till örsníbb under hakan?

Man vänder örat utoch inn. Lägger örat kant i kant och teipar så långt upp det går. Viker fram kanterna upp till på örat.
3dagar vila 3 dagar så gör man till dett ligger fint. Min blev fin redan första teipningen.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Stor skillnad! Gillar huvudena över lag, fina uttryck!

Det var inte länge du behövde tejpa för att få resultat!
Tack
Jag teipade 2 gånger 3 dagar vilade 1 vecka teipade 2 dagar.
Hennes syster teipade 4 gånger.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Klicka på rätt knapp när du svarar. Jag har inte gnällt, jag har ju hållt med dig.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Men väl värt en tanke nästa gång man gnäller på en liten tejpbit som inte gör hunden någon smärta. Sätt det i relation vad man utsätter andra hundar för, för att de ska kunna plocka poäng på ett prov. SIC!
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Förlåt om jag tryckte på fel knapp. Hoppas de som inte håller med mig och min teipning tar år sig.
Men de kanske skall vara gnälliga bara.

Det blev resultat på min hund fina öron nu.:bump: :bump:
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

För att kunna prestera maximalt anser jag det vara värt mer obehag och knussel än för att få lite snygga öron. Öronen blir inte mer funktionsdugliga för att de tejpas. En tävlingshund blir däremot bra mycket mer funktionsduglig om den tränas att prestera maximalt.

Sedan kan man ju diskutera just elhalsbandets vara eller icke vara specifikt, men hellre elhalsband för att få fungerande tjänstehund än tramsa med tejp för att kunna ranta runt i ringen.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Men den hunden som presterar bra efter en sådan behandling kommer inte heller att bli mer funktionsduglig i avel. (Eller fungera som en representativ släkting) Den kommer inte att nedärva sin inlärda funktion utan också lämna en del avkommor med samma samarbetssvårigheter. Det är lika fel väg att gå som att tejpa öronen. Det är precis lika fånigt båda två. Ni bara rättfärdigar era egna olika saker för era egna intressens skull. Om man själv väljer en sådan väg så ska man inte klanka ned på en annan. Då får man acceptera att folk trixar och donar efter eget behov. Där får man ju faktiskt vara konsekvent.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Naturligtvis nedärvs det inte, men för väktaren eller polisen är det rätt oväsentligt. En bra förare kan få även en medioker hund till SM, vilket man också får väga in då man väljer avelsdjur.

Jag kan dock inte tycka att det är lika nödvändigt att tejpa öronen som att få en hund med optimal brukbarhet. Vilken jägare bryr sig om hundens öron?
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

En tävlingshund är ju också för din egen skull. Varför träna på alla dessa olika sätt för man ska vinna/få bra poäng? Man kan ju ha en hund och träna hemma för skoj skull, sen inte göra allt för få bra poäng på tävling. Tävlingen är ju enbart för din egen skull och avel kanske, precis som det är för de som ställer ut.
Sen finns det jägare som även ställer ut sina hundar. Jag känner flera..
Jag säger som Brandgul, ni bara rättfärdigar era egna olika saker för era egna intressens skull. Om man själv väljer en sådan väg så ska man inte klanka ned på en annan.

Brandgul :bow: ännu en gång...
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

jag brukar stå först i ledet mot utställningsavel, men nu har det gått för långt. alla utom de som arbetar med sin hund (polis, militär, väktare, tull) och de som verkligen är beroende (diabetiker, epileptiker, handikappade) har hunden för sitt eget höga nöjes skull. även om varenda bruksnisse släpar på "ett tjänstehundsämne" så är hunden egentligen en sällskapshund. allt vad vi gör för att få hunden att prestera bättre (vare sig det är inom brukset eller på utställningar) gör vi för oss själva.

fuskmetoder som tejp och överdrivet hårda ryck/stackel/el är lika fult, men med den skillnaden att tejpen inte är särskilt smärtsam.
 
Sv: Båda valparna fina öron efter teipning

Tja kanske ligger sanningen i att det är så svårt att få fram bra tjänstehundar i att folk tävlar för att få poäng och får hundar att prestera på alla de möjliga olika sätt. Det driver kanske aveln till vad den är idag då det är svårt att få fram bra hundar. Det kanske behövs en större ärlighet i hur hundarna nått sina SM-poäng. För det är ändå de hundarna som tävlar och syns som står till grunden för urvalet av avelsdjur osv. som i sin tur ska leda fram till Tjh också. Och som båda Grana och CM skriver så tävlas de hundarna för vårt höga nöjes skull... Precis som man ställer ut för att man tycker att det är roligt... Det är nog få som tävlar för ett ädlare syfte än så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund :banana: http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/album?.dir=/77f1re2...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Rotterö
·
Övr. Hund http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/detail?.dir=/1589re2&.dnm=9242re2.jpg&.src=ph...
Svar
10
· Visningar
1 256
Övr. Hund Min tik är nu 9 månader. Väger 37 kg 58 i manken 60 över rumpan. Är en snäll och go liten vovve Är mycket lydig. Kan sitta kvar...
Svar
10
· Visningar
1 140
Senast: TwiggyM
·
Övr. Hund http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/album?.dir=/2607re2...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp