Badar ni hästen inför varje tävling?

villagegirl

Trådstartare
Ja, ni ser ju rubriken. Gör ni det? Eller inte alls?
Och hur f*n gör man för att manen inte ska bli så fluffig och hal och nästintill omöjlig att fläta?

Sv: Badar ni hästen inför varje tävling?

Nej det gör jag inte. Jag har badat honom när vi har skullat åka iväg på utställning. Men inte inför tävling. Och han har lååång man, så flätorna skulle gå bra ändå!

min B-ponny tvättade jag dagen före alla tävlingar, man kan ju inte komma med en smutsig skimmel på nationella meetingar :D C-ponnyn är fux och han tvättar jag dan före alla tävlingar då det är + grader annars blir han bara spänd och frusen.. du kanske tycker det är lättare att fläta en torr man ? ha inte i pälsglans före att du flätar bara , då blir det ännu halare..

Ok. Hehhe ne, har inte pälsglans nånstans förutom i svansen. Tycker nog att det är lättare att fläta när det är fuktigt, men manen blir ju iaf så jäkla hal när den är nytvättad..

Japp, har man skimmel så är man mer eller mindre tvungen! :p

testa att inte schamponera manen, då? kanske funkar bättre om du bara sköljer ur den :) annars får man kämpa lite, fukta manen och se glad ut! (vill man vara fin får man lida pin ;p) jag brukade schamponera innan nästan varje tävling. inte när det är kallt, då blir det maaaaaassa rykt, men annars. åtminstone spola av :p

Inför fälttävlan brukar jag göra det, men inte annars om han inte är extremt skitig (brun häst, så det syns inte så mkt).
Har aldrig haft några problem med att manen blir hal, tycker det är trevligt att fläta en ren man (fuktar alltid ordentligt innan jag flätar).

:angel: Tvätta sällan:smirk: Borsta borsta borsta istället:D Kan tvätta de vita benen på skäcken om de är för smutsiga, ta bort damm med en fuktig svamp;)

Tvättar nästan alltid vid +grader. Han glänser så vackert då:love: Ponnyn är gulbrun

ok, kanske får blöta mer nästa gång, gjorde på torr man förra gången med "min" ägare, då hon hellre flätar torr man. :)

Jag tvättar bara när det är över 15 grader men då gör jag det alltid då hon blir så fin. Gärna med skimmelschampo i man, pannlugg och ben. Ser kritvitt ut då och så ser hon nästan mörkbrunblack ut!

Jag tvättar min inför varje tävling, mest pga. att han är en skimmel som älskar och rulla sig i de värsta fläckarna.. haha.. sen blir hans man och svans mycket bättre (yvigare) om jag tvättar den (han är ju en connemara så hans man ska inte vara flätad o så) :p

Nej. Till dressyr om hon är smutsig och till hoppning blir det väldigt sällan. Nu har hon inte badat sen i augusti förra året. :o :p

Jag tvättar innan varje tävling (undantag om hästen är väldigt ren). Använder ett milt hästschampo som inte ska ta bort allt för mkt fett ur pälsen. Tvättade senast idag, åker på tävling imorgon! :)

Samma här, tvättar bara om det är över typ 15 grader... Har utebox så de blir så kallt annars.
Men har brun häst så smutsen syns ju inte så väl;)

Cinna (gulbrun) är en renlig dam och badas enbart inför utställningar. Man ska inte överdriva arbetet inför vanliga tävlingar när hästen glänser i guld i vilket fall som helst.
Peia (brun) badas inför utställningar, tävlas ju inte än.
Chiva (fux) har badats någon gång men brukar inte vara smutsig iaf så.

Jag sitter o funderar på om jag ska tvätta "min" häst inför nästa tävling om en vecka (sön 29nde). Han blev badad inför förra tävlingen som var förra söndagen (15nde). Han är fux, men rätt skitig av sig, inte så att det syns jättemycket, men ändå.

Om ni badar inför varje tävling, hur ofta blir det då ungefär?

Jag borstar borstar o borstar istället för att bada. Min ponny e fux o duktig på att hålla sig ren.:)

mIn häst badas sällan, vi har inte bhaft spolspilta och varmvatten förut. men det har vi nu så vi ska försöka snygga till honom lite oftare nu. Men hur gör man med en häst som har vattenslangs skräck, elelr det går oftast bra när man väl börjat spruta på han men man får vaar super försiktig först, och det b rukar inte gå på halsen?! någe tips om hur man vänjer han vid slangen utan att han blir rädd?

Badar sällanmin polla inför tävling.
Hon skitar inte ner sig mer än att det går att borsta bort. :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Senast: Emuliiaa
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
620
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka