Både mamma och faster/moster?

Läste tråden av om den gulliga mostern som gjorde ett sånt fint äventyr till sin lilla systerdotter. Det fick dock mig att påminnas om vilken oerhört dålig moster jag är. Jag är moster till 5 andra barn och har samtidigt två egna.

Jag har inte alls någon mosterrelation till mina syskonbarn, jag är enbart syster till deras mammor. Mina första syskonbarn har fötts i samband med mina egna barn (för 12 år sedan och senare) de sista mer nyligen. Jag tänker att situationen blivit som den blivit pga att jag i början var fullt upptagen med att vara mamma själv och i fallet med de som fötts senare att jag liksom är rätt mätt på småbarnsliv... Jag saknar inte att ha den relationen, men jag kan ändå känna att jag kanske borde ha gjort mer.

Hur har ni andra agerat som moster/faster när ni har egna barn? Har ni engagerat er i syskonbarnen eller har de mer varit kusiner till dina barn?
Har inga syskon men många mostrar och fastrar. Så som jag uppfattat det vara nu när vi har egna barn och förr nrä man var liten är att standard 1a är att de flesta barnlösa är betydligt mer engagerade i barn än de som har barn ;) de som har barn mer plockar upp ett till tre extra när de ska någonstans med sina egna och plockar upp barn som slagit sig och berömmer teckningar men inte mysengagerar sig och leker som barnlösa lektanter och lekfarbröder. När de får egna barn slutar de vara lektant/farbror och blir förälder till det barnet.
 
Jag har tyvärr inga syskonbarn trots att jag är yngst i syskonskaran. Lite tråkigt har jag alltid tyckt. Jag har en son på 10 månader som mina systrar är helt oengagerade i. Den ena systern bor bara 30 min bort men har bara träffat min son 2 ggr. Den andra bor i Florida och vi har varit över där med sonen en gång. Men jag tycker att det är något som får ligga i deras intresse litegrann.
 
Mina syskonbarn är näst mina egna barn bland det käraste jag har :love:
Jag och min syster fick våra första samma år, 2011, och sedan kom vår nummer två 2013 och hennes nummer två 2014. Jag och min syster har alltid stått varandra nära, bor nära varandra och har/kommer att ha barnen på samma skola.

Min roll som moster är jätteviktig för mig. Jag hoppas och jobbar på att mina syskonbarn ska se vår familj som en förlängning av deras och att jag är ytterligare en vuxen som de kan lita på i alla väder och för alltid.

Men så klart, mosterskapet i samband med föräldraskapet har ju helt klart underlättats av jämnåriga barn, geografisk närhet och samstämmighet med syster.
 
Jag är frivilligt barnlös och min storasyster fick barn tidigt. 3 st. Har varit och är mkt engagerad i hela deras uppväxt och vi har åkt på egna äventyr och semestrar. På ngt sätt har jag blivit en bra förebild inte bara för dem utan även för deras kompisar. Jag har aktivt motbalanserat den traditionella familjebilden de är uppvuxna med och pratat om och värnat utbildning, jämställdhet, politik, om att de har alla möjligheter i världen och att alkohol inte är en nödvändigt för att ha en trevlig kväll. De ringer fortfarande när det hänt ngt eller om de råkar i trubbel. Den yngsta är 20 år nu :love: Min syster är en av mina bästa vänner och vi har alltid varit och är väldigt tighta fast extremt olika i personligheter och vilka livsval vi gjort.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 388
Senast: rutans
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp