Badkar med bubbel?

Cheeserica

Trådstartare
Flyttar inom kort från min lägenhet med ett väldigt fint (om än litet) nyrenoverat och egendesignat badrum till en nybyggd lägenhet med ett ganska stort men tråkigt och väldigt "standard" badrum. Vitt standardkakel på väggarna och ganska snygg grå plastmatta på golven, men bara ett vanligt trist handfat, spegelskåp och belysningen består av en vanlig "boll" ovanför spegelskåpet. Tänkte lägga lite pengar på att piffa upp badrummet och skulle gärna vilja ha lite tips och råd vad som är värt att göra. Både för min egen trevnad, men i längden också vad som kan vara efterfrågat av kommande köpare.

Såhär ser mitt nuvarande badrum ut och det känns lite tråkigt att lämna det då jag är väldigt nöjd med det, men tyvärr kan jag inte ta det med mig. ;)

IMG_0720.jpg


Och såhär ser planlösningen i nya lägenheten ut, har tyvärr inga bilder.

planlosning.jpg


Det ingår tvättmaskin och jag kommer även köpa en torktumlare att ställa bredvid och sedan lägga en (svart) bänkskiva över båda. I hörnet kommer jag beroende på plats sätta in någon sorts förvaringsskåp, måste mäta utrymmet till handfatet för att se vad som funkar.

Handfatet och spegelskåpet tänkte jag byta ut, troligtvis mot samma serie som jag har i mitt nuvarande badrum, mattsvart Hafa East och en spegel med inbyggd belysning. Eftersom det är högt i tak så tänkte jag dessutom leja hantverkare till hjälp att sänka taket och installera spotlights med dimmer - tror att belysningen är väldigt viktig för myskänslan i det här fallet...

Men så till mina stora funderingar... I min nuvarande lägenhet har jag en duschvägg i glas som jag gillar massor. Dock saknar jag ibland - men inte så ofta - badkar, och är därför inne på att ställa in ett sådant. Utrymme finns för ett standardbadkar, tror badrummet är 180 cm brett men kan även vara 160-170 (har inte måttskissen hemma). Siktar inte på något hörnbadkar utan ett rektangulärt. Eftersom jag avskyr duschdraperier så tänkte jag därför även sätta in en badkarsvägg i glas.

MEN - jag är lite inne på att välja ett bubbelbadkar när jag ändå håller på... Eftersom jag aldrig haft ett sådant är det svårt att säga hur mycket jag skulle använda det, men det verkar mysigt. Har kollat lite på Hafa Lime men vet egentligen ingenting om vad som är bra eller dåligt. Någon som har erfarenhet av bubbelbadkar och kan tipsa?

/Erica
 
Sv: Badkar med bubbel?

Jag kan förstå att du saknar badkar när man inte har det saknar man det.
Jag har inte själv bubbelbadkar men föräldrarna har det, det jag tänkt på är att det i alla fall känts som det tar längre tid att fylla det än vanligt och att badkarskanten var högre (:o vilket är lite jobbigt när man tänker duscha av sig i badkaret på morgonen och man är lite trött och stel)
 
Sv: Badkar med bubbel?

Jag skulle hoppa bubbelbad.

Min erfarenhet säger mig att det inte används i någon större utsträckning.

Hemma hos mina föräldrar så installerade dom bubbelbad på den tiden jag fortfarande bodde hemma och det roliga med bubbel och massage gick över snabbt och det användes mest som ett vanligt badkar.

Hemma hos mig så har jag ett vanligt badkar, och det skulle jag inte klara mig utan då jag avskyr duschar.

Så mitt tips är absolut badkar, men skippa massage o bubbel.
 
Sv: Badkar med bubbel?

Jag vet flera som skaffat bubbelbadkar och inte förrän i denna tråd har jag hört om någon som faktiskt använder det! Tajger du är den första!

Nyhetens behag avtar tydligen ganska snabbt?

Skeptikertanten
 
Sv: Badkar med bubbel?

Ska du ha ett bubbelbad så ska du ha ett bra sådant annars blir det inget badande av med det.

Mina föräldrar köpte först ett billigare typ 10-15000kr klassen och det gick inte att använda.
Dels så när man drar på bubblorna låter det förjävligt, hade man inte huvudvärk innan så fick man det då.
Samt att munstyckena satt helt stört placerade så det gav inte önskad effekt iaf hur man än försökte ställa in dem.

Det badkaret böts ut mot ett betydligt dyrare men nästan knäpptyst och med munstyckena rättplacerade och det används flitigt och hela familjen är nöjda med det :)
 
Sv: Badkar med bubbel?

Där jag bodde tidigare fanns det ett bubbelbadkar, visst var det roligt i början men inte så länge. Jag tyckte att badkaret lät alldeles för mycket för att jag skulle kunna njuta av bubbelbad, men jag tror karen idag är mer tysta. Detta kar användes inte för att duscha i, bara för bad. Den stora fördelen med det karet var att det hade ett bra sittdjup och man rymdes två i det även om det var ett litet kar. :)

Ett bubbelbadkar kräver också en himla massa rengöring med starka medel och fyllt kar, känns inte så bra tycker jag. Ännu mer rengöring borde det bli om man dessutom duschar i det. Nu låter jag rätt negativ ser jag, men jag drömmer ändå om att någon gång ha ett tyst bubbelbadkar som inte används för dusch och som har ett bra sittdjup. :)
 
Sv: Badkar med bubbel?

Varför skulle det behövas starkare rengöringsmedel i ett bubbelbadkar än i ett vanligt?

Jag har då aldrig behövt använda ngt speciellt starkt går alldleles utmärkt att rengöra ändå.

Dock behöver man ju fylla upp karet för att göra rent i munstyckena.
 
Sv: Badkar med bubbel?

Hur får du rent i alla slangar och munstycken utan att ha starka medel? Där går ju inte att skrubba. :confused:

Edit - Ett fyllt kar tar rätt mycket vatten så med vanliga medel krävs det stora mängder medel för att göra rent, det blir så utspätt annars. Eller har du något supertips? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Badkar med bubbel?

En badkarsförsäljare tipsade om diskmaskinstabletter. Fyll upp, lös upp en tablett och kör bubblet.

Och, ja, vi använder verkligen vårt badkar, mest på vintern iofs. Har separat dusch.
 
Sv: Badkar med bubbel?

Mina föräldrar byggde om badrummet och satte då in ett bubbelbadkar, För en person, ungefär lika stort som ett vanligt badkar. I efterhand så är det inte värt det om man inte kan köpa ett större badkar med plats för minst 2 personer, I ett förlitet badkar så blir det så att massagestrålarna sprutar vatten på exakt samma punkter på kroppen och man ligger alldeles för nära dom.
 
Sv: Badkar med bubbel?

Tack så mycket för alla svar! De bekräftar ungefär vad jag kände också, att jag förmodligen kommer ångra mig om jag köper ett bubbelbadkar - det får bli ett vanligt isåfall. :)

Har ni något tips kring att välja badkar då? Vad är snyggt, vad är praktiskt etc? Det behöver ha rak profil i överkant om det ska funka med badkarsväggen. Någon annan som har badkarsvägg förresten?

/Erica
 
Sv: Badkar med bubbel?

Vi har precis bytt ut gamla bubbelbadet mot nytt. Från trekantigt tvåpersoners till rektangulärt tvåpersoners.

Trots att jag växt upp med badkar, är jag inte jätteförtjust i att bada karbad. Maken däremot får mycket hjälp av bubblorna (smärtor) och badar mer än jag gör.

Viktigt för mig är att det är ett djupt badkar, så jag kan ha värmande vatten över kroppen utan att halvligga i badkaret (vilket då gör att knäna sticker upp och fryser).
 
Sv: Badkar med bubbel?

Sittdjupet är för mig det allra viktigaste, jag vill att så lite som möjligt av kroppen sticker upp ovanför vattnet. Idag har jag ett kar som liknar(är?) Neptun Smaragd. Karet passar badrummet bra då det är smalare i en ände och bredare där man duschar, men det passar inte mig alls. Det går för mycket vatten i det och jag måste halvligga för att vara helt under vattenytan, visserligen är karet långt så knäna sticker inte upp då men jag blir halvliggandes i en obehaglig ställning.

Bubbelbadet jag hade förr hade jag gärna haft utan bubbel, det badkaret passade mig och hade ett bra sittdjup som jag har för mig översteg 60 cm. Svedbergs Tino hette det och man kunde lätt bada två i det, även vi som då var två 'elefanter'. :o

Tino hade nog inte fungerat med badkarsväggen vad jag minns, det gör däremot Smaragd. Det går utmärkt att duscha utan badkarsvägg då karet är mycket brett där man står och duschar. :)

Inget av karen har jag fått välja själv, de fanns redan på plats när jag flyttade in. Skulle jag få välja badkar skulle jag förmodligen åka runt till olika butiker och provsitta karen, det borde ge en ledtråd till vad som passar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt badrum väldigt snart, och kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha dusch eller badkar. Nu har jag badkar...
2
Svar
21
· Visningar
10 079
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp