Bukefalos 28 år!

Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Puppan

Trådstartare
Om man har en hosthäst som behöver en så bra miljö som möjligt (så dammfri och fuktfri luft som möjligt), fungerar det då att ha torvbädd under vintern?
Ökar bädden fukten i luften? Blir det mer ammoniakångor jämfört med om man mockar ur allt varje dag?
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

En bädd avger alltid ammoniak mer eller mindre. Så jag skulle inte sätta en hosthäst på bädd.
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Jag hade inte valt att ha bädd. Men torv är utmärkt för hosthästar.
Jag har mina hästar i uteboxar, strör med torv på "stampat jordgolv" och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag kör ut allt skit samt kissfläckarna varje dag.

Immer
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Vi har bädd för de fjorton hästar som bor i samma stall som min. Vi tar ut all skit varje dag, mockar bort genomvåta torvpartier, kalkar där det är fuktigt och lägger på ny torv. Och jag har aldrig varit med om ett stall där det luktar så LITE som hos oss. Och nej, en bädd behöver inte avge ammoniak. Om man kalkar ordentligt skapar man en god miljö för s.k. nitrifikationsbakterier, som bryter ner ammoniak till bl.a. kväve. Och kväve är ur stallmiljösynpunkt helt ofarligt (ca 80% av luften består ju av kväve).

Jag tycker att torven dammar litegrann när man strör, mer än halm men mindre än spån. Så med hosthäst bör man nog se till att hästen är ute i hagen när man mockar/strör (även kalken dammar en del), men i övrigt tycker jag bäddarna fungerar utmärkt, och de hästar som har hosttendenser klarar sig bra (fast största förbättringen hos dem såg vi när vi bytte från torrt hö till hösilage).
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Vad är det för kalk man har då? Och var handlar man det?:bow:
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Bara för du inte känner någon ammoniaklukt så betyder det inte att bädden inte avger en viss mängd. Du kan kalka hur mycket du vill, men det kommer alltid vara en viss del som läcker ut. Helst under vintertid, då är koncentrationen av ammoniak vanligen som högst pga av ventilationsflödet i stallar brukar vara för lågt.
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Släktkalk, foderkalk, trädgårdkalk...villken kalk som helst funkar mer eller mindre.
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Man kan också spraya lite tea tree olja på bädden.
Tea tree binder ammoniak.
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Självklart kan det finnas en viss mängd ammoniak i luften även om man inte känner någon lukt. Det gör det sannolikt i de flesta stall, oavsett typ av bädd eller strömaterial.

Det jag ville peka på var för det första att min erfarenhet är att torvbädd ger ett luktfriare stall än vad halm gör. Jag har provat båda på min häst (samma stall, samma box, samma häst, samma person som mockar.....), och tycker att det är en stor skillnad i lukt. Då tänker jag främst på "hästpisslukt", inte ammoniaklukt (även om ammoniak sannolikt ingår i "hästpisslukt"). Och för det andra så går det alltså att kraftigt minska "ammoniakutsläppen" till stallmiljön genom att kalka ordentligt (och gärna "krafsa runt" i bäddens övre lager för att få ner syre). Jag har provat torvbädd både med och utan kalkning, och det är en avsevärd skillnad på hur fräsch bädden håller sig. Sedan fuskar ju jag lite med bädden genom att ta bort helt blöt torv och inte "bara" kalka och lägga på nytt.
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Man kan också spraya lite tea tree olja på bädden.
Tea tree binder ammoniak.

Tea tree oil kan vad jag hört vara allergiframkallande och ge besvär för astmatiker. Har ingen aning om hur en hosthäst skulle reagera, men kanske något att tänka på?
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Min kära lilla polle fick för ett år sedan ett allergi anfall troligtvis på grund av mycket damm. Veterinären fick komma o ge en kortisonspruta. Samma dag slängde jag ut spån och halm bädden. Torven åkte in och jag har aldrig varit så nöjd med en boxströ som torv. Jag har även bädd på min häst och fyller på en torvbunt i månaden. Sen tar jag ut de delar av torven som är blöt. Men jag hade en torvbädd som jag skötte väl i ett halvår, när jag skulle mocka ut den så luktade INGENTING! Torven var fortfarande fräsch efter så lång tid!! Helt otroligt. O min häst älskar torven och rullade ofta i den i början. Sen har jag valt att ha främre delen av boxen torvfri där jag lägger hösilaget eftersom jag vill att det ska vara rent och damm/mögelfritt och borstar rent o snyggt den delen dagligen!


Kan varmt rekommendeta torv till en host häst!
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Du har inte möjlighet att ställa hästen i en utebox istället? :idea:
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Du har inte möjlighet att ställa hästen i en utebox istället? :idea:

Nä, inte i det här stallet, dessvärre.
Vi velar mellan bädd eller inte.

Jag gillar egentligen bädd eftersom det inte blir så kallt mot golvet och det är hyfsat lätt att sköta när den väl satt sig.
Men frågan är som sagt var om det blir sämre luft av bädd jämfört med helt utmockat varje dag.
Mockar man ut varje dag blir det visserligen rent ända ner, men nattens kiss och bajs ligger ju ändå kvar hela dagen tills man kommer hem på kvällen och mockar. Blir det stor skilland för inomhusluften att ha det så mot att ha bädd, tro?
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Vi har bäddar i hela stallet för första gången i år och har aldrig haft så god stallmiljö! Helt luktfritt även när vi mockar. Bäddarna är gjorda av spån eller torv i botten och sedan strör vi med halm. En av mina är hosthäst och hon funkar klockrent på detta. :banana:
 
Sv: Bädd dåligt för inomhusmiljön?

Hävdar fortfarande att en korrekt skött bädd inte släpper ut ammoniak och annat till stallmiljön, åtminstone inte i större utsträckning än andra varianter av bädd/strö. När bädden satt sig kommer det dessutom väldigt lite damm/partiklar från själva bädden när hästen rör sig, eftersom den blir mer packad och fast än om man mockar ut varje dag (då ju ströet håller sig "löst" på ett annat sätt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 827
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp