Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag hoppar in från ÄU med en köksfråga! Jag och maken bygger hus och nu är det dags för köket. Vi är i princip helt klara med beställningen, men funderar lite kring bänkskivan. Det är helt klart snyggast med en bänkskiva i massiv ek, men hur hållbar är den om man jämför med en bänkskiva i laminat?

Vårt kök är ett IKEA lidingö, fast med gråmålade luckor istället för vita, svart ugn, micro och fläkt samt inbyggda vitvaror. Kaklet kommer att vara vitt med några kakelplattor som har lite blåa detaljer i sporadiskt utsatta. Golvet i köket har färgen "rökt ek". Vi tycker alltså att en bänkskiva i massiv ek passar väldigt bra, men det är ju inte så kul att köpa en sådan bänkskiva för att snart upptäcka att det är helt värdelöst. Tänker framförallt på repor, och hur den håller mot värme och fukt.

Vad säger ni som har erfarenhet av båda varianterna? Vad ska vi välja?

//Julia
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Generellt finns det en massa fördelar med trä. Får du repor och fläckar så kan ytan enkelt slipas, oljas in igen och så är skivan som ny. Och så är det ett levande material.

Enlaminatskiva som får en skada är skadad för evigt. Å andra sidan är lamnat enkelt och försvarbart billigt att byta om/när man tröttnar....
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

jag som är en "slabbmaja" och har två barn som båda har hjälp till och plaskat och kladdat i köket har tyckt att laminat är är mer praktiskt... när jag var tonåring hade vi massivt trä i köket ute på landet och jag vet att pappa och hans fru numera bytt det mot laminat för att den skivan var så jobbig att hålla snygg och och även på ett kontor jag jobbade på så var det ett snyggt "designat" kök med träskiva som sprack för att det inte tålde vatten - men det beror nog helt och håller på hur man är som person och så finns det nog olika kvaliteer på bänkskivorna med...
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Vi har också Ikeakök me lidingöluckor :) Dock vita.
Kör massiv ekskiva , jättefint, dock inte så praktiskt alla gånger.
Men som sagt man kan ju slipa ner det när det blir fult.
Man får vara noga med att inte ha massa vatten på den bara :)
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Jag vet en köksförsäljare som brukar svara på den här frågan med en motfråga: Hur ofta tvättar du bilen?

Om ni tvättar bilen minst någon gång i veckan och ser till att insidan alltid är städad och ren så klarar ni säkerligen en massiv träbänkskiva galant också. Om polisen stannar dig för att bilen är så smutsig att man inte längre kan urskilja registreringsnumret tydligt (:angel:) så är förmodligen inte en träskiva något för er. En träskiva kräver ganska mycket underhåll för att hålla sig snygg. Det blir märken av fuktiga saker som stått på skivan, av kalla saker som stått på skivan (kondens), av saker som alltid står på samma ställe (mörknar olika mycket), av varma saker (brännmärken) och så vidare, och vattenblask är ett absolut no-no. I början krävs dessutom regelbunden inoljning för att hålla den snygg.

MEN en äkta träskiva är enligt min åsikt grymt mycket snyggare än vilken laminat som helst (i de flesta kök), och den åldras med värdighet och med rätt underhåll blir den bara snyggare med åren. En laminatskiva blir ofrånkomligt sunkig och märkt av tidens tand.
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Massiv Ek är ju mkt mkt snyggare själv har vi... vad heter det.... sten? och har haft alla möjliga material tidigare men detta är det bästa.... man kan ju baka och skära direkt på köksbänken :rofl: (vi är lata och inte alls pedantiska ek blir snabbt flottigt, fläckigt hos oss)
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Jag har massiva ekskivor. Eftersom vi är "normalslarviga" av oss har den mest utsatta skivan (mellan spis och diskbänk) blivit ganska så sliten och ful. Visst går den att slipa och vaxa, men det är en del jobb med det. Nästa gång skulle jag inte ta massiv ek, åtminstone inte på ett utsatt ställe. Är man däremot jätteordentlig, och har ordentliga barn, så är det absolut snyggast med ek.
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Massivt alla gånger. Jag har massiv körsbärsskiva och jag tycker inte att det är något större jobb med den. Man oljar in ett par gånger i början sen oljar man in den lite då och då.

En gång glömde jag en påse rabarber på skivan som började ruttna när vi var bortresta men det var bara att slipa lite och olja om så försvann fläckarna.
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Vi har en massiv skiva i köket, bok iof men ändock.
Slipade och oljade den lite i början men nu var det länge sen... :angel:
Den är dock fin ändå trotts viss vanvård.
Blir det någon fläck är det lätt att slipa lite och olja in så är det borta. :)

Jag vill ha stenskivor i mitt nästa kök (tror jag. ;)) annars skulle jag lätt köra på massiva skivor igen.
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

kl

Tack för alla svar!

Det får nog bli massiv ek =) Sten hade ju varit det ultimata känns det som, men det passar inte riktigt in i vår lantliga stil på köket.

//Julia
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Jag tyckte det var nog bökigt att bara olja in mitt f.d. köksbord. Jag skulle aldrig orka olja en bänkskiva som måste stå emot vatten osv. Jag tyckte att oljan luktade så jag ville olja och sen gå hemifrån, så allt var jämt tvunget att klaffa.
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Vi har ikeas skivor och ikeas olja, tycker inte den luktar särskilt. Fast... det var ju typ ett år sedan jag oljade skivorna sist... :angel:
 
Sv: Bänkskiva - massiv ek eller laminat?

Om man känner sig RIK kan man ha stenskivor också!!!!

Tex i granit!

Det är grymt snyggt.

Vi har funderat på det men har inte riktigt råd....

/KT
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad...
2
Svar
24
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp