Hjälp oss att renovera köket!

athena

Trådstartare
Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad mycket man måste bestämma! Förutsättningar som följer:

Köket är helrenoverat 1980 ungefär och väl använt sen dess (bondkök - många måltider varje dag + många barn).

Vi ska byta skåp och luckor, kyl och spis. Måla bröstpanel (färg? lasyr?) och tapetsera, lägga nytt golv.

Skåp och luckor blir Ikea. Lidingö eller kanske Ädel, men det lutar åt det första. Bänkskivor i ek, tror jag, jag vet att det kräver en del jobb och att det inte håller i hundra år men det är ok :).

Diskbänk?

Vad ska man ha för golv? Laminat känns väldigt hårt, klinker likaså. Plastmatta? Ett riktigt trägolv är rätt dyrt va?

Hur mycket ska man lyxa till ugnen och hällen? Jag vill ha keramikhäll, inte induktion, så där är jag ganska klar. Lagar relativt mycket mat och även bak. Varmluft ska man ha? Pyrolys? Ångfunktion?

Vi ska ha ett "helhögt" kylskåp, jag tar gärna emot tips på bra köp! Vitt? Rostfritt är snyggt men passar inte riktigt stilen tycker jag, plus att det så lätt blir märken.

Huset är gammalt (1600-tal) men planlösning och övrigt ganska "modern". Man vill gärna hitta en balans mellan gammalt och nytt.

Vi har absolut inte obegränsad budget utan det måste hamna på rimliga priser. Vad ska man inte snåla på

1000 frågor, det kommer säkert fler...
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Vi har lackad ekparkett i köket och det rekomenderar jag inte. Vi försöker torka upp om det kommer vatten pa det men det är ända vattenmärken vid diskbänken.
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Ok. Vi har fem barn och en drös med katter, så nånstans känns "lättstädat" som ett viktigt begrepp! Jag tror ändå på plastmatta, sen kan man väl lägga in ett snyggt dyrt golv när vi blir pangsjisar kanske...
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Här kommer vårat kök,har för mig att vi hade lidingö luckor,men hur som helst så kommer dom från ikea iallafall. Vi valde även massiv ek som bänkskiva,håller sig fin och fräsch,och blir som ny när man oljat in det (som man ska göra en gång/år),det viktiga är att verkligen kosta på en bra olja,och lägga en bra grund!

Det enda problet är att vi var dumma nog att ställa en blöt konservburk direkt på bänken innan vi stack på semester,så nu har vi en liten mörkare ring efter den,men tror att den försvinner om man slipar bort ytte pytte lite,och oljar om. Vi har laminatgolv från byg*max,då vi har hundar,och i köket kan man ju tappa diverse saker i golvet,och det är faktist väldigt slitstarkt,tappade en stor tung kniv med spetset rakt ner,vart inte ett enda märke.

Sen är det lite kallt att gå på nu på vintern,men det kan man ju lösa med mattor eller tofflor,men det är absolut inget som behövs,vi klarar oss utan bägge två,och det är ju inte dödskallt!

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/017-1.jpg?t=1292506995

Diskmaskinen valde vi att bygga in helt och hållet,är den som sitter ute på hörnet.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/016-2.jpg?t=1292507089

Rostfritt har vi valt till både kyl och frys,ugn,och fläktkåpa. Är en hinna på som inte lämnar märken alls,vi kan kladda hur mycket vi vill,men blir inte ett enda märke på dom,så det finns ju som alternativ i fall ni är intresserade av rostfritt men rädda pga fläckar.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/064.jpg?t=1292507178

När bilderna togs så var allt inte klart,därav det ser lite kalt ut runt om. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Vi har faktist riktig ekgolv inne i vid matbordet,mycket varmare och skönare att gå på,men vad känsligt det är! Är redan massa mårepor i det,men det går ju faktist att slipa ner om man känner för det, men det dröjer nog många år innan man ger sig in på det.

Där sitter man ju mest och äter,så det behöver ju inte vara så slagtåligt,men ja,hundarna har ju sina race i bland... :mad::D
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Snyggt :). Det är Lidingö-luckor, och de är fina! Särskilt i kombo med ekskivan. Vi har också en stor (stor!) spiskåpa där vi funderar på att sätta en sån insats som ni har. Det är ju värdelöst att elda i en öppen spis, blir liksom bara kallare...

Är inte golvet hårt att gå på tycker du?
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Ja,vi har sagt att insatsen är den som verkligen har varit värd sina pengar 100 gånger om,gud vad varmt och skönt det blir! Och värmen håller i sig,om vi eldar sista gången vid 22,så är den fortfarande vart på morgonen vid 09.
Vovvarna älskar att ligga framför den! :D

Tyckte golven var lite hårda först att gå på,men man vänjer sig,nu tänker jag inte på att dom är hårdare än några andra golv är i huset. Vi köpte det mest som "tills vidare",men det ligger kvar än,och vi har ingen tanke på att byta ut det heler,står emot vatten kanonbra,då ena hunden är en riktig sullgris när han dricker vatten ur sin skål,lägger sig bara som lite vattendroppar på ytan,jättelätt att torka av!


Ska se om jag kan få några bättre bilder på helheten!
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Tack :bow:. Jag ska ta lite "före-bilder" i vårt kök till att börja med.
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Skåp och luckor blir Ikea. Lidingö eller kanske Ädel, men det lutar åt det första. Bänkskivor i ek, tror jag, jag vet att det kräver en del jobb och att det inte håller i hundra år men det är ok :).

Vad kul att ni också renoverar kök, vi håller på för fullt i vår gamla prästgård (provisoriskt kök i källaren sedan april....:D)

Bänkskiva är ju helt klart en prisfråga men med 3 barn i hushållet vill jag ha oömma skivor och dessutom sådana som passar in för ett "prästkök". Vi köper endast massiva luckor (har byggt om vår gamla stommar så vi får ett väldigt billigt kök trots att det är platsbyggt och det har gjort att vi har fått en större budget för annat).
Vi har valt granitskivor i färgen "blue pearl" (ljus labrador) som bänkskiva. Tips där är att gå på stenhuggarföretag direkt istället för att köpa genom ett köksföretag, vi gjorde en besparing på 7.000 kr där trots frakt!


Jag kollade igenom olika forum och det var väldigt många som var missnöjda med inbyggda hoar. Jag hade en dröm om franska porslinhoar men sambon la in veto så här blir det en gammaldags rostfri diskbänk med en liten ho samt en stor ho som är så stor att man får ner en diskbänksplåt. Väljer ni träskiva istället för granit skulle jag verkligen propsa på en hel diskbänksplåt så att inte träet blir fult lika snabbt.

Vad ska man ha för golv? Laminat känns väldigt hårt, klinker likaså. Plastmatta? Ett riktigt trägolv är rätt dyrt va?

Vi sliper upp vårt gamla trägolv och målar det i något intrikat mönster (blandning av olika grå färger). Annars vill jag slå ett slag för linoleummatta (som vi hade tidigare), lättstädat och väldigt lent och skönt för fötterna. Personligen tål jag inte klinkers annat än i hall och badrum, det är väldigt hårt att gå på. Ska ni lägga om golvet i köket och har vattenburen värme skulle jag lägga in vattenslingor (ej el).

Hur mycket ska man lyxa till ugnen och hällen? Jag vill ha keramikhäll, inte induktion, så där är jag ganska klar. Lagar relativt mycket mat och även bak. Varmluft ska man ha? Pyrolys? Ångfunktion?

Varför inte induktion? Alla gasens fördelar men ingen risk för explosioner. Keramikhäll känns definitivt utdaterat och snarare en nackdel om man nå¨gon gång tänkt sälja huset.
Jag skulle definitivt rekommendera en bredare induktionshäll (60 cm är för trångt när man har många pannor igång). Om du vill ha separat häll och ugn eller en spis är en smaksak men vill man ha vred istället för touchknappar så är spis att föredra. Köp från Tyskland om ni väljer en dyrare variant, där sparade vi in nästan hela granitskivan!!!
Vill du ha en gammal look har Smeg fina nostalgiugnar (inbyggnads).

Jag hade velat ha pyrolysfunktion men det fanns bara till inbyggnadsugnnar. Vi kör också på en separat ångugn.

Vi ska ha ett "helhögt" kylskåp, jag tar gärna emot tips på bra köp! Vitt? Rostfritt är snyggt men passar inte riktigt stilen tycker jag, plus att det så lätt blir märken.

Kanske ni kan bygga in den? Vi bygger in kylskåp och frys själva då vi tyckte att inbyggnadsskåpen var för trånga men det fungerar ju med inbyggnadsskåp. Vi köpte Samsung kyl och frys och är mkt nöjda förutom att vi önskat att "vinstället" hade rymt petflaskor, nu har vi smörgåsmat och dyl där och petflaskor på dörrhyllorna istället.

FInns det plats för ett "gå in-skafferi"?
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Tack för svaret :).

Vad kul att ni också renoverar kök, vi håller på för fullt i vår gamla prästgård (provisoriskt kök i källaren sedan april....:D)

Ack Jesus, vi tänkte vara klara till sista februari :eek:.

Vi har valt granitskivor i färgen "blue pearl" (ljus labrador) som bänkskiva. Tips där är att gå på stenhuggarföretag direkt istället för att köpa genom ett köksföretag, vi gjorde en besparing på 7.000 kr där trots frakt!

Stenskivor är snygga och bra på alla sätt, men jag kan inte försvara kostnaden. Bättre köra på en billigare variant nu och kanske kunna byta om 10-20 år?

Jag kollade igenom olika forum och det var väldigt många som var missnöjda med inbyggda hoar.

Ja det har jag också sett, och det gäller troligen i synnerhet om man har en mer öm bänkskiva. Så det verkar klart vettigast med en diskbänk. Men den behöver kanske inte vara så lång som den är nu? Blir väldigt plåtigt, och det är ytterst få saker som inte diskas i maskin (bara järngryta, stekpanna och plåtar).

Vi sliper upp vårt gamla trägolv och målar det i något intrikat mönster (blandning av olika grå färger).

Det hade jag önskat men tyvärr så finns inget gammalt golv under :(. Bara golvskivor och en plastmatta. Vi har en väldigt trevlig matta i köket i huset som vi bor i nu, det är så mjuk! Inte så lättstädat kanske? Men behaglig.

Personligen tål jag inte klinkers annat än i hall och badrum, det är väldigt hårt att gå på.

Håller med, det är snyggt men jag ser framför mig att vårt porslinskonto kommer att stiga till skyarna!

Ska ni lägga om golvet i köket och har vattenburen värme skulle jag lägga in vattenslingor (ej el).

Vi har vattenburen värme men om golvet verkar fräscht under mattan så bryter vi nog inte upp det.

Varför inte induktion? Alla gasens fördelar men ingen risk för explosioner. Keramikhäll känns definitivt utdaterat och snarare en nackdel om man nå¨gon gång tänkt sälja huset.

Jag vet inte, men är det värt det? Det är en stor gård så det känns inte som att det gör varken till eller från för fastighetens värde.

FInns det plats för ett "gå in-skafferi"?

Tyvärr inte :(:
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Du missuppfattade mig ang. klinkret. Jag HATAR klinker i kök och på alla andra ställen än i badrum el. hall. Jag rekommendera linoleumgolv om man inte kan ha trä, trevligt att gå på, lättskött och finns i alla de möjliga kulörer. Välj dock en i "lagom" kulör (inte för mörk eller ljus) så syns det inte lika lätt om golvet blivit skitigt eller smuligt.

Granitskiva är ju en kostnadsfråga men träskiva tror jag definitivt du får byta ut eller slipa om innan 20 år har gått. Har ni tänkt göra om köket igen inom en 20års period är nog träskiva det givna valet, om inte så ta en offert och jämför.
Ang. rostfribänk finns de i flera mått, vi vill ha så liten yta som möjligt då vi kan använda granitskivan som torkyta men åker tyvärr på att måttbeställa p.g.a. knasiga mått. Kan varmt rekommendera att ta till djup på skiva och underskåp för maximalt utnyttjande av beredningsytor, vi har 65 samt 70 cm.

Har ni centraldammsugare så bygg in en slang med lucka, då sparkar du på luckan, den fälls upp och så kan du sopa in smulor, perfekt!

Ang. induktionshäll så ger den snabbare uppkok än en vattenkokare om jag minns rätt, så jag tycker definitivt den är värd priset (så mkt skiljer det sig inte).
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

jag har inte läst igenom alla inlägg utan kommer med egna erfarenheter:

vi har laminat- det e hårt o kallt,skulle faktiskt hellre ha plastmatta..de är snygga nuförtiden.
sedan e ju trägolv jättefint,och jag tycker att ngr smårepor inte gör nåt, det måste få synas att det bor nån i huset,anser jag..

i köket ska du nog ha varmluftsugn..

och diskhon tycker jag absolut ska vara en gammeldags hederlig med 2 hoar och avställningsyta..ju större destu bättre :)
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Jag rekommendera linoleumgolv om man inte kan ha trä, trevligt att gå på, lättskött och finns i alla de möjliga kulörer. Välj dock en i "lagom" kulör (inte för mörk eller ljus) så syns det inte lika lätt om golvet blivit skitigt eller smuligt.

Håller helt med. En matta i linolium tycker jag är otroligt mycket bättre en plastmatta. Den är gjord av naturmaterial, den är enormt tålig mot slitage och den har en "självläkande" yta. Om en plastmatta får ett litet jack så är det en skada som troligtvis blir större allt eftersom tiden går. Samma skada på ett linoliumgolv "går ihop" eller hur jag nu ska beskriva det. Naturligtvis inte en större skada, det klarar ingen av mattyperna.

En plastmatta ser inte kul ut efter några år, tycker jag, tryck efter möbler m.m. Ett linoliumgolv håller väldigt länge och är fortfarande snyggt efter ett antal år av slitage.

Helt klart bästa alternativet om det står mellan golv av plast eller linolium :)
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Våra linoleummattor är ju över 50 år gamla men ser ut som nya! Outstanding kvalité och väldigt skönt när barnen fortfarande är små och gör små "olyckor"
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Här är en bild på vårt kök under renoveringen. Jag valde laminatskiva till bänkskiva. Den ska påminna om en stenskiva. Tycker ser mer äkta ut än vad en laminatskiva som ska se ut som trä gör.
Diskbänk tycker jag definitivt att du ska ha en rejäl. Stora hoar och gärna plåt som går upp i bakkant. Det underlättar städningen mycket.
Det finns olika kvalitéer på plåten så välj inte en för tunn plåt. Den kommer att svikta när du ställer ner tyngre grejor på diskbänken i så fall.

Induktion är överlägsen tycker jag nu. Snabb reaktion på plattorna och numera fungerar de flesta nya kärl på dom också. Fick bara slänga några få grytor faktiskt.

Vi har ett massivt träkök i ask med infällda luckor för att det ska se mer platsbyggt ut.

Kom på att jag inte har bilder på köket som färdigt men ska ta det när jag städat undan bråten på bänkarna :).

Vi har valt att ha 70 cm djupa bänkar också för att vinna lite yta in mot väggen eftersom vi inte har så långa bänkar. Det kan jag varmt rekommendera. Perfekt när man bakar att ha en djupare bänk har jag kommit underfund med.





Hittade en bild på spishörnan.
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Jag är uppvuxen med klinkergolv i köket plus marmorbänkskivor, jag avråder starkt från båda!

Det är hårt som fan, barn slår sig fördärvade när de ramlar när de busar och allt man tappar på golvet (inklusive tex glasögon) går garanterat sönder. Dessutom går mycket glas och porslin sönder när barnen ställer det ifrån sig på stenbänkskivorna (särskilt under barnens tillväxtperioder under barndomens lite senare del, då de bör börja hjälpa till i köket på riktigt).
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Men du, hur fungerade det med marmorskiva och fläckar? Det avråds ju från marmorbänk i kök just p.g.a. att det blir fläckar på den eftersom den är så porös. Den ska däremot tydligen vara fantastisk att baka på!
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Men du, hur fungerade det med marmorskiva och fläckar? Det avråds ju från marmorbänk i kök just p.g.a. att det blir fläckar på den eftersom den är så porös. Den ska däremot tydligen vara fantastisk att baka på!

Ja, min man vill ha en marmorskiva att baka på. Även han är traumatiserad med för mycket sten i köket som barn, så jag vet inte om han tänker sig en bakskiva av marmor som man plockar fram vid behov? Blir inte det jättejobbigt?

Det där med fläckarna kan jag tyvärr inte svara på, på grund av mitt ringa intresse för sådana frågor i tidig ålder. :p Om jag kommer ihåg det kan jag fråga mina föräldrar.

Men när du säger det känns det ju som att tex rödvin och kaffe med mjölk borde ge fläckar. Och blodfläckar, när barnen ännu en gång råkar slå sönder ett glas och skär sig. En del människor har ju soffbord med marmorskiva, det borde ju också bli fläckigt? (Och det skulle störa mig ännu mer än fläckar på arbetsskivorna i köket.)
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Svara på en fråga

JA lägg plastmatta i köket. jag bara kände hur barn osv och ordet lättskött passade in där ;)
(Emme färghandlen)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 470
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 336
Senast: Monkie
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 436
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 589
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp