Hjälp oss att renovera köket!

Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Ja, min man vill ha en marmorskiva att baka på. Även han är traumatiserad med för mycket sten i köket som barn, så jag vet inte om han tänker sig en bakskiva av marmor som man plockar fram vid behov? Blir inte det jättejobbigt?

Det där med fläckarna kan jag tyvärr inte svara på, på grund av mitt ringa intresse för sådana frågor i tidig ålder. :p Om jag kommer ihåg det kan jag fråga mina föräldrar.

Men när du säger det känns det ju som att tex rödvin och kaffe med mjölk borde ge fläckar. Och blodfläckar, när barnen ännu en gång råkar slå sönder ett glas och skär sig. En del människor har ju soffbord med marmorskiva, det borde ju också bli fläckigt? (Och det skulle störa mig ännu mer än fläckar på arbetsskivorna i köket.)

Vad jag har förstått är det tydligen syra som ger värsta fläckarna på just marmor (inte läge att baka med en smet med äpplen om man nu tänkt sig det). Det finns väl dock impregnering att tillgå men jag tycker det är smartare att välja en annan stensort (granit) om man vill ha stenskiva.

I vårt nu utrivna kök hade vi ett bakbord, d.v.s. en lång låda med 3 kanter som man drog ut och bakade i. Kanske man kan lägga en tunn marmorskiva i en sådan? Vet också de som har haft baklådan på "högkant", som en passbit när den inte används.
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

Jag har inte tänkt alls! Än iaf. Det sitter en fungerande fläkt i köket nu men den kommer ju att se bedrövlig ut ihop med allt det som blir nytt sen ;). Så det får nog bli en ny även där.
 
Sv: Hjälp oss att renovera köket!

fast har ni en som funkar och ni är nöjda med så kanske de inte gör något va? Fast de är klart alltid kul med nya grejjer som passar in :D!
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 470
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 337
Senast: Monkie
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 437
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 589
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp