Bärbar vs stationär

Ava22

Trådstartare
Det finns säkert trådar om det innan, men jag ställer frågan på nytt!

Varför ska man ha en stationär dator idag? Jag har en som är stor, tar mkt plats, låter o är klumpig! Enda fördelen är skärmen (har en plattis, 19 tum) o hårddisken. Jag är sugen på att testa en bärbar, men vet inte om jag kommer att trivas med den alls..!

Vad ska man ha isåfall för bärbar? Jag har nästan inga filmer på datorn, bara en massa musik...:angel:

Kan det var en god ide o köpa en beg billig sak att ha först o sedan utvärdera? Vad ska jag då leta efter?
 
Sv: Bärbar vs stationär

Du får antagligen mer för pengarna om du köper en stationär. Är också lite knepigt att uppgradera komponenter i en bärbar, så man får tänka lite långsiktigt när det gäller användningsområdet för datorn.

Men jag trivs mycket bättre vid en bärbar. Vet inte riktigt varför :) Har väl iofs en släpbar, pga en större widescreen-skärm.

Själv skulle jag nog inte köpa ngt begagnat. Vill veta vad datorn blivit "utsatt" för och vill gärna ha lite garanti.
 
Sv: Bärbar vs stationär

Varför ska man ha en stationär dator idag?
Bra mycket mer prestanda för pengarna. Bättre prestanda rent allmänt om man vill ha det (fast då dyrt förstås, men varje enskild del finns bättre.) Bättre valmöjligheter i hur den är sammansatt. Tystare (med rätt delar). Lättare ändra i. Lättare arbeta i.

Vad ska man ha isåfall för bärbar? Jag har nästan inga filmer på datorn, bara en massa musik...:angel:
Bra fråga. Beror helt på hur du använder den och vad du vill ha ut av den. Personligen föredrar jag bärbara (liten och smidig), och vissa föredrar släpbara (större skärm, bättre prestanda).

Kan det var en god ide o köpa en beg billig sak att ha först o sedan utvärdera? Vad ska jag då leta efter?
Generellt sett nej. En billig begagnad kommer inte visa de fördelar en bärbar kan ha på något bra sätt, och därmed ge en ofördelaktig bild av bärbara.
 
Sv: Bärbar vs stationär

behöver du mycket hårddiskutrymme är en bärbar inget alternativ.
behöver du ha den på olika ställen? då är det en bärbar du skall ha.
Jag har både och även om den bärbara numera är pensionerad som surfdator i köket, men jag upplever inte behovet att ha med mig en burk. iofs skulle en ny fin thinkpad sitta fint...
 
Sv: Bärbar vs stationär

Stalker gav dig bra svar. En stationär behöver heller inte vara stor och klumpig. Det finns mindre alternativ i dag. Ta en titt på sk barebone-PC eller på Mac Mini. Sk SFF-PC är också rätt smidiga i formatet och tar inte så stor plats jämfört med en äldre Tower-PC. Vissa av dessa är dock ljudliga av sig. En större låda blir i regel inte så varm och behöver inte kylas så mycket av högljudda fläktar, som en mindre. Men oavsett låda så är det också mycket en fråga om vilka komponenter man väljer. Alla PC kan fås mer eller mindre tysta. Tystnaden har också ett pris.

Man kan också skaffa sig t ex en KVM-extender (ungefär; "förlängningssladd" för tangentbord, skärm och mus) vilket gör att man kan ställa PCn i nåt hörn där den inte stör, medan man placerar tangentbord, mus och skärm på ett ställe som är bra att jobba på. Men det krävs naturligtvis att man drar kablar mellan, så det passar inte i alla lägen.


Själv kör jag mest bärbart för att jag vill (och behöver) kunna jobba lite varstans. Smidigt att ha samma PC överallt med samma innehåll, program, genvägar etc. På jobbet har jag docka och "normala kontrollers" och en stor skärm. Jobbar man med stora dokument och många fönster så är det ett måste! Helst skulle man vilja ha dubbla skärmar eller trippla, men chefen har inte medgivit det än.

Hemma är det också bärbart (mest). Detta för att det tar mindre plats och det går att ta med den på resa. Men det är en släpbar modell som låter mycket! Klart klumpigare och mer högljudd än min jobb-PC trots att de är av samma årgång. Vi har även en stationär, men vi använder inte den så mycket. Den går som web-radio i bland eftersom den har rätt schyssta högtalare. Men den blir kvar. Ska bara plocka i lite mer minne i den.

Apropå kommentaren om små hårddiskar i bärbara så är det på väg att bli bättre nu. Det kommer modeller som har mer lagringskapacitet, även om det naturligtvis inte matchar en stationär PC. Men man kan också lösa det ganska enkelt med en extern hårddisk. Behöver man bara en i bland så kan man skaffa en desktop-variant. Det finns även mobila i pocket-format, men de är i regel långsammare, dyrare och inte så stora. Men allt beror ju på vilka krav man har. Vi har en stationär desktop-hårddisk för backup och mer långtidslagring av filer från den bärbara PCn. Sen har jag en mindre mobil disk som jag lättare får med mig.

Om man trivs med en PC eller inte är mycket en vanesak. Vissa saker är viktiga för mig, men kanske inte för andra så det gäller att kolla vad man tycker är viktigt. Tangentbordets layout, portar, skärmstorlek, extra knappar, touchpad eller styrpinne, batteritid, CD/DVDbrännare eller inte, vikten, ljudnivån, utformningen och placeringen av olika uttag, strömadapterns storlek mm.

Att köpa en begagnad bärbar vill jag inte rekommendera. Att serva en beg bärbar är dyrt! Nytt batteri får nu nästan garanterat köpa om du vill vara mer än 2m från närmsta vägguttag. Kontakter och annat slits också ordentligt om förra ägaren inte varit försiktig med grejerna. Jag skulle inte heller rekommendera att köpa en ny av de allra billigare bärbara utan kanske satsa på en som kanske ligger kring 10-15000kr. Gärna en som är avsedd för proffisionella användare. Mycket för att de är i regel av bättre kvalitet och "bättre ihopskruvade". Blir inte så rassliga som billigare modeller. Märker stor skillnad på min jobb-PC och min hem-PC. Båda av samma årsmodell. Båda flitigt använda. Båda ganska dyra, även om jag tror jobb-PCn var lite dyrare. Hem-PCn känns dock som 2 år äldre och betydligt mer använd. Mer utsliten. Å andra sidan. Ska man bara ha PCn ett år eller max 2år så är det ett annat läge. Själv tänker jag väl mig att en PC skall vara, inte i nyskick, men användbar upp till kanske 5år. Min äldre PC på jobbet är närmare 6år, men funkar fortfarande helt OK för enklare jobb. Batteriet är slut (igen) och tangentbordet visar ålderstecken, men den funkar bra som 2:a PC för div jobb.
 
Sv: Bärbar vs stationär

fast mycket hårddisk utrymme är ju inte ett skäl emot bärbar.. de externa hårddiskarna är så pass billiga nu att du lätt kan köpa till en och ha allt det utrymme du behöver + mycket smidigare om du vill flytta saker mellan datorer eller om du köper ny dator osv..

när jag och lillebror diskuterade detta sa han att man får mer för pengarna om man köper stationär och att om man vill spela mycket spel osv och har höga krav just så är en stationär att föredra..
 
Sv: Bärbar vs stationär

Nja håller inte riktigt med om att en stationär är att föredra det finns laptops med vettiga grafikkort och kombinerar man en laptop med en separat skärm och ett par riktiga lurar så får man det bästa av 2 världar en spel maskin och en flyttbar för de tillfällena man behöver det

Såg även din andra låsta tråd om tv-out de flesta datorer har idag S-videoutgång så med rätta sladdarna så funkar det med
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som är bra på datorer? Min C: hårddisk är nästan full & jag hittar inte vad det är som verkar ta så enormt mycket plats...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Migo
·
IT & mobiler Funderar över vad som är bäst och enklast att använda av bärbar dator eller surfplatta till föreläsningsanteckningar. Är det någon som...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 113
Senast: trofé
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Sassy
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp