Bärrandsröta=proteinöverutfodring?

Asa_S

Trådstartare
En bekant hade ut en mysko karl för att sko hennes häst, han hade lite teorier som jag inte hört tidigare, beträffande både hästar och mskor. Bland annat sa han att bärrandsröta uppstår som en blödning i kronranden pga överutfodring med protein, alltså av samma orsak som fång. Jag vet inte om detta stämmer, trodde röta kom "utifrån". Har han rätt? / Å
 
Eftersom fång inte orsakas av protein så faller teorin redan där :D
 
Orsakas inte fång av att de bla utfodrats på alltför proteinrik foderstat? Det står det i mina böcker... :confused:
 
har sett ett par hästar med bärrandsröta. Den ena var ett föl som enbart gick på bete och drack mjölk. Inte så överdrivet mycket protein eftersom betet är dåligt. Iofs kan ju mjölken vara proteinrik, men jag tror inte den var så överdrivet bra heller.
Den andra var en vuxen häst som inte fick just mer än hö och lite betfor. Och det var inget kanonhö.

Tror inte att teorin stämmer :smirk:

Tror mer det beror på bakterier i jorden och ibland pga dålig hovskötsel, etc. slarv med kratsning.
 
Min hovslagare säger att ifall vita randen är röd så tyder det på en lindrig fång. Sen om det är belastningsfång eller utfodringsfång vill jag inte gå in på...

Kan det inte vara det han menade?
 
Vad menas med bärrandsröta frågar jag då.

Sträckt lamellrand? Det är att hornlagret släppt i lamellerna mot läderhuden. Om den blivit sträckt kommer det lätt in smuts etc som kan göra att den släpper ännu mer. En sträckt lamellrand gör att bärranden blir försvagad och kan inte bära upp på rätt sätt.

http://www.barefoothorse.com/white-line-separation-2.jpg
Bild på sträckt lamellrand, syns tydligt till vänster i bilden. Lamellranden är alltså "området" mellan sula och hovvägg.

Att lamellranden blir sträckt kan bero på flera olika saker; fel skoning, fång etc.
 
Min hovslagare säger att ifall vita randen är röd så tyder det på en lindrig fång. Sen om det är belastningsfång eller utfodringsfång vill jag inte gå in på...
Kan det inte vara det han menade?

NEJ, att vita randen är lite röd beror på att det varit en BLÖDNING där, behöver inte ha minsta lilla samband med fång alls!!! Kan lika gärna bero på att hästen har slagit i någonstans eller ha andra orsaker.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 953
Senast: Balahé
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 085
Senast: tuaphua
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: Atalantha
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 114
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp