Bäst att äta ihjäl sig?

Tack! Det där med triggat sockersug har jag hört till leda i 30 år, dvs lika länge som jag druckit aspartam. Och jag för mig går det finfint att hålla vikten trots ett energiskt slurpande.

Och för den som undrar vad det är så är fenylalanin en aminosyra som måste tillföras kroppen.
 
Jag fick väldigt ont i senan som går mellan hälen och tårna, kan man säga. Fotvalvet kollapsade och jag kunde inte gå mer än 30 min utan att få ont, och då gjorde det riktigt ont! Tack vare stötvågsbehandling blev jag bra efter 1 års problem, men har man fått det en gång så är risken större att man får det igen så jag måste trappa upp sakta. Har speciella fotbäddar och så, men ändå.
Tyvärr kan jag inte simma. Eller ja, jag kan simma, men jag vågar inte visa mig i baddräkt. Det är också en dröm, men just nu funkar det inte.

Cykla?

Sen kan man kanske välja ett livsmedel som man äter mycket och som är onyttigt som man minskar ned på i taget. Tex om du dricker mycket läsk men tycker godis är godare än läsk så kan du dricka vatten istället, inte förbjuda läsk kanske (då kan du ju misslyckas och bli förtvivlad) men medvetet välja vatten/te alltid. Låta godisätandet vara kvar bara något år och sedan se om du kan minska på det.
 
Det är givetvis min personliga uppfattning men...
När den senaste forskningen runt om i världen säger att sockret och det vita mjölet är de enskilt största anledningarna till våra välfärddssjukdomar så kan man höra från vissa dietister (och även läkare?) att fortsätta med godis?
Det är klart, har man under sitt yrkesverksamma liv under decennier sagt något som visar sig vara fel och skadar människor, då är det svårt att erkänna att man har haft fel. Jag vet inte om jags skulle klara det :(
Nu ska man i ärlighetens namn säga det att det är många doktorer och forskare ute i världen och här hemma i Sverige som erkänner sitt misstag och gör avbön.

Det finns hur mycket som helst att lyssna och läsa om detta, ex på UR:
http://urplay.se/Produkter/183325-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-I-sockrets-fotspar

Sedan är det upp till var och en att dra slutsatser. Men man ska akta sig för att leta efter anledningar till att inte sluta med sockerintaget, det man söker finner man, det är en mångmiljardindustri med socker runt i världen som vill sälja ännu mer :mad:

Man kan på skoj läsa på de matvaror man äter under en vecka hur mycket socker man får i sig utan att äta godis, man ska då ha klart för sig att socker kan ha många namn :crazy:

Men var och en gör vad man vill med sitt liv och många vaknar inte förrän väldigt sent....

Filosoferar
Rolle
 
Jag tror det är svårt att sluta med allting man gillar på en gång. (Å andra sidan har jag aldrig pratat med en dietist eller läkare så jag vet inte om de brukar säga att man ska fortsätta med godis.)

Godis är ju dessutom fullt möjligt att hålla på en lagom nivå (för många i alla fall), jag är fullt kapabel att äta 1/3 påse godis och glömma resten i något skåp, (men den där 1/3 hade varit svårt att låta bli den dagen i månaden som jag får total godiscraving, iofs tycker jag den mildras av järntablett på 100g och vatten, men inte helt) eller långsamt knapra en chokladkaka över ett par veckor. (Jag är lite rund ändå måste jag såklart tillägga, för stora portioner tror jag.)
 
Det är ju uppenbarligen svårt att lägga av med allt på en gång, så svårt att man kanske hellre bara struntar i det ("bäst att äta ihjäl sig?" citat trådstart). Det är väl därför dietisterna i så fall säger så. (Om de säger så, aldrig pratat med en läkare eller dietist om mat.)

Dessutom är väl godis ett problem för vissa men inte för andra. Det är fullt möjligt att inte ha problem med godis och vara lite rund gissar jag. Jag är tex lite rund -men fullt kapabel att äta 1/3 påse godis och glömma resten i något skåp eller långsamt gnaga i mig en chokladkaka över ett par veckor, en bit i taget. Jag äter nog för stora portioner mat mest och kakor lite för ofta (ett par gånger i veckan kan nog vara för ofta).

(Mitt eget trick för totala godiscravings som jag kan få en gång i månaden (det är då jag köper den där godispåsen) är att dricka vatten och äta ett par järntabletter 100 g under två dagar. Inbillningsfunkar säkert bara men det duger.)

Folk är helt enkelt olika, en kollega kan inte äta en godisbit utan att gå lös på allt godis som rör sig och sedan köpa mer (har sett det dessutom). Hon är jättenöjd med LCHF, hon var iofs smal både innan och efter LCHF:andet.

Programmen du nämner har jag kikat lite på när jag var sjuk. De var trevliga, men läs även Gudiol, träningslära, han har några riktiga poänger här. Äter man LCHF finns inte lika mycket skitmat* att komma åt, nästan all skitmat försvinner praktiskt taget (utom några nya varianter i LCHF som börjar komma från USA). Skitmat gör tveklöst att man mår dåligt enligt alla studier och det är ju vad ts hävdar att hon äter. Så vem vet, att tex övergå från Billys pizza till grovt bröd med ägg som middag -lika lite matlagning, kanske skulle räcka en bra bit. Även om jag tveklöst håller med om att blomkål och fisk och nötter är det man borde äta till middag.

*Skitmat kallar bloggen mat för som är hm färdigtillverkad? processad, vad kallar man det. Billys pizza, chips, godis, läsk, färdig pizza osv osv. Färgglad förpackning som låtsas vara mat som man öppnar och äter eller micrar öppnar och äter.

Funderar, Grävling
 
Senast ändrad:
Jag tror det är svårt att sluta med allting man gillar på en gång. (Å andra sidan har jag aldrig pratat med en dietist eller läkare så jag vet inte om de brukar säga att man ska fortsätta med godis.)

Godis är ju dessutom fullt möjligt att hålla på en lagom nivå (för många i alla fall), jag är fullt kapabel att äta 1/3 påse godis och glömma resten i något skåp, (men den där 1/3 hade varit svårt att låta bli den dagen i månaden som jag får total godiscraving, iofs tycker jag den mildras av järntablett på 100g och vatten, men inte helt) eller långsamt knapra en chokladkaka över ett par veckor. (Jag är lite rund ändå måste jag såklart tillägga, för stora portioner tror jag.)

Tom dietisten på överviktsenheten säger okej till lite godis (och lightläsk).
 
Apropå debatten socker/kolhydrater, en färsk statligt finansierad undersökning från USA:

http://annals.org/article.aspx?articleid=1900694

Rolle
Still losing weight on fat:bump:
Varför fortsätter du att skriva om en diet (lchf) när du fått förklarat för dig att det inte är aktuellt iom att TS har en ätstörning? Om du vill prata om dieter så finns det en tråd om det här: http://www.bukefalos.com/threads/angaende-metoder-att-forlora-vikt-mm-mm.1270440/
 
Nu har jag inte läst hela tråden jättenoga, så om det jag skriver nu redan blivit sagt ber jag om ursäkt ;)

Vad jag funderar på, är om du har något fokus på vad du SKA göra istället för vad du inte ska göra?
Istället för "Jag ska inte äta godis" tänka "Jag ska äta bra mat" kan göra mycket för välbefinnandet. När du hela tiden tänker "Jag ska inte äta godis, jag ska inte äta godis" så blir det ju ändå att du tänker på godiset, och det är tänket på godiset som ska bort.

Sedan är mitt tips att slänga ut vågen. Släng den åt helvete, strunta i vad du väger. Fokusera på hur allt känns istället.

Jag själv har haft alla tänkbara problem med mat och kosthållning, och det var inte förrän jag slängde ut vågen och började fokusera på att må bra som det blev bättre. Visst gick jag ner i vikt också, men när jag gjorde det så hade jag helt slutat tänka på att gå ner i vikt. Det jag tänkte på var att göra sådant jag mådde bra av och det i sig resulterade i en viktnedgång. Och jag inte bara gick ner i vikt, jag har sedan hållit mig på samma vikt i flera år utan ansträngning.

Visst blir jag sugen på godis ibland, men då tittar jag på innehållsförteckningen till det och funderar på om det innehållet verkligen är något jag vill ha i min kropp. Jag funderar sedan på hur det påverkar naturen att ta fram sådant onyttigt (jag har nämligen börjat bry mig mycket om miljön), funderar på hur jag mår rent fysiskt (inte psykiskt) av godiset och funderar sedan på om allt det jag nyss kommit fram till är mindre värt än att jag för en liten stund ska få äta något som känns kul/gott att äta. I 99% av fallen slutar det med att jag köper något bättre istället, tex frukt, ekologisk glass med inte allt för otrevliga ingredienser eller liknande, och när jag väl bestämmer mig för att ändå köpa godiset, då blir det inte i några stora mängder och jag kan äta det med gott samvete eftersom det är ett minst sagt medvetet val att stoppa i mig det.

Genom att träna håller jag mig sedan borta från att vara småsugen på något. Jag blir hungrig! Och hunger dämpas inte med småätande utan med rejäla portioner bra mat. Visst är matlagning tråkigt, absolut, men genom att komma på några enkla maträtter och göra storkok på dem så att det finns till matlåda dagen efter också, så löser sig även den biten bra.
 
Varför fortsätter du att skriva om en diet (lchf) när du fått förklarat för dig att det inte är aktuellt iom att TS har en ätstörning? Om du vill prata om dieter så finns det en tråd om det här: http://www.bukefalos.com/threads/angaende-metoder-att-forlora-vikt-mm-mm.1270440/

Därför att när vi blev rädda för att äta fett så ökade socker/stärkelseintaget istället. Det är alltid bra att ta reda på faktavilket brukar öka motivationen och chansen att sluta med det som gör kroppen sjuk ;)

Rolle
 
Därför att när vi blev rädda för att äta fett så ökade socker/stärkelseintaget istället. Det är alltid bra att ta reda på faktavilket brukar öka motivationen och chansen att sluta med det som gör kroppen sjuk ;)

Rolle
Givetvis ska jag lägga länken i den andra tråden också ;):D
 
Därför att när vi blev rädda för att äta fett så ökade socker/stärkelseintaget istället. Det är alltid bra att ta reda på faktavilket brukar öka motivationen och chansen att sluta med det som gör kroppen sjuk ;)

Rolle

Saken är den att jag är rätt säker på att TS redan vet att socker är dåligt för kroppen. De dåliga matvanorna orsakar ju tom ångest så det finns ingen som helst anledning att stå och peka på att socker inte är bra. Speciellt när TS har problem med ätstörningar.

Till TS, jag håller med flera här om att fokusera på det som är bra är bättre än att fokusera på det som är dåligt. Tänk inte på på att du är dålig när du äter godis/skräp. Jag har själv gjort likadant och man fastnar bara i " jaha, nu åt jag det, nu kan jag likväl äta hur mycket skit som helst..." Tänk att det var ju bra att du iaf inte åt fler :D

Vad är det för godis du gillar? Försök hitta någon motsvarighet som är nyttig? Jag är oftast sugen på surt godis, men kan egentligen likväl äta hallon och vindruvor. Ibland köper jag dock godis, ibland ofta, ibland mer sällan men jag tillåter mig själv att göra det och försöker tänka att det helt enkelt inte gör något :)

Om du är sugen på chips så kan du ju lägga in potatisklyftor/skivor i ugnen som du kryddar valfritt?

Och istället för att se varje gång du gör "misstaget" och äter något onyttigt så se istället varje gång du låter bli :) även om det så är 1/10 gånger i början.
 
Det känns som att du raljerar kring och är rätt okunnig gällande ätstörningar. Sätter du citationstecken kring "cancer" också?

Jizzez vad har du käkat, taggtråd:cool: Anledningen är att jag inte kan hitta ett bra ord som engelskans "addict" som används till olika störningar och missbruk i USA, ex tobak, kokain, socker, heroin m.m. Det som är gemensamt enligt de som jobbar med detta är belöningen, och ju snabbare belöningen är desto svårare "addict". Tycker engelskans är bättre än vårt "missbrukare" därför störning inom citationstecken som kändes mjukare ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 902
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 125
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp