Bukefalos 28 år!

Bäst i täst

Sv: Bäst i täst

Vi människor har avlat på hästar i minst 5000 år :cool:, att tro att man har åstadkommit något fullständigt revolutionerande på ett årtionde är fånigt.

På antiken (eller kanske senare än så?) blev väl dessutom hästarna mycket äldre?

Håller med om att det kan vara intressant med ett test som gäller ridbarhet ur bemärkelsen temperament och förmåga till samling ur ett icke-tävlingsperspektiv, och hållbarhet.

Är fortfarande skeptisk till det här testet, men himla nyfiken på vart det gjorts?:p
 
Sv: Bäst i täst

Håller med dig Tacitus - det är väl inte så svårt att bedöma hästraser om man bara kan hålla sina egna känslor utanför, det går säkert att komma långt på vägen genom att använda befintlig statistik från försäkringsbolag, kunskap om foderbehov o underhållskostnader och tävlingsresultat.


Lipizzanern kommer nog faktiskt högt upp på dessa listor - funkar till det mesta och är billiga i drift.

Men det går ju aldrig att jämföra tävlingsresultat mellan olika hästraser. Man tävlar ju inte ens på liknande sätt.

Statistik från försäkringsbolag är objektivt. Underhållskostnader svårt (dessutom - är det bra eller dåligt med höga kostnader - det beror på vem man frågar!). Foderbehov likaså - är det bra med lågt eller större foderintag? Det beror väl ändå på individen och vilket arbete man kräver.

Nej, ett sådant test blir nog tyvärr bara en ren personlig spegling över vad man tycker. Om man väljer att presentera fakta och låter bli att ge "totalbetyg" skulle det kunna vara intressant.
 
Sv: Bäst i täst

Det var ju det där med att inte plocka in egna känslor.;)
Islänningen bör väl dock hamna på goda betyg, hög användbarhet och god ekonomisk utkomst - både egenförsörjning och foder.

Att sen eksemhästarna tex drar ner försäkringsstatistiken är en parantes.

Ang lipizzanern så är det en mycket god hopphäst - att den inte används i hopptävlingsammanhang är väl pga dess höjd - en rastypisk lipizzan är runt 150-155 och då ligger dom i lä på en komplicerad bana.


Jag tror fortfarande man skulle kunna kolla detta på "riktigt" - men parametrarna behöver nog lite fundering.
Det skulle dessutom bli lite olika kategorier - lönsamhet osv.
 
Sv: Bäst i täst

* KL*

Hade varit kul att läsa testet. personligen tycker jag lippizaner verkar vara en väldigt mångsidig hästras, och bra storlek på dem med blir inte så stora:)
Synd att det inte verkar finnas så många att få tag på i Sverige. ser sällan dem på annons osv.
 
Sv: Bäst i täst

Det finns massor m lipizzaner i Sverige - sök på svenska lipizzanerföreningen så hittar du dom.

Variationen på lipizzanern är enorm - höjd, temperament och kroppsbyggnad - från arabädel till aningen kallblodstyp, från 1.45 till 1.65 i mkh.
Dom flesta har dock klurigheten gemensamt.
 
Sv: Bäst i täst

Det var ju det där med att inte plocka in egna känslor.;)
Islänningen bör väl dock hamna på goda betyg, hög användbarhet och god ekonomisk utkomst - både egenförsörjning och foder.

Att sen eksemhästarna tex drar ner försäkringsstatistiken är en parantes.

Nej, eksem kan aldrig dra ner försäkringsstatestiken eftersom man inte betalar ut ersättning för eksem i någon form.
 
Sv: Bäst i täst

Nej, eksem kan aldrig dra ner försäkringsstatestiken eftersom man inte betalar ut ersättning för eksem i någon form.

Aha - ok, någonstans syns det säkert, om inte annat så vet väl rasintresserade själva vilka sjukdomar som är vanliga och det kan räknas in.
Eksemen på islänningarna är ju välkända även om de väl snart borde ha avlats bort.
 
Sv: Bäst i täst

Aha - ok, någonstans syns det säkert, om inte annat så vet väl rasintresserade själva vilka sjukdomar som är vanliga och det kan räknas in.
Eksemen på islänningarna är ju välkända även om de väl snart borde ha avlats bort.

Islandshästen har en förhållandevis låg premie försäkringsmässigt, vad tror du att försäkringarna hade kostat per månad för ett halvblod enligt följande.

1st 22 årig gammal vallack försäkrad för 25000 kr men är fallande pga ålder.

1 st avelssto dock försäkrad som ridhäst med livvärde av 70000 kr A1 samt 20000 kr A2

1st vallack 5 år försäkrad med livvärde 55000 kr

1 st hingst om 1 år försäkrad för 30000 kr

Samtliga hästar utom gammelman har vetvård för 100000 kr samt en dold felförsäkring och tillägg för alternativvård. Gammelgubben har veterinärvård av 50000 kr per år.

Svaret kommer sen.
 
Sv: Bäst i täst

Man kan ju fråga sig hur användbara lippizianernas "hopp" är!
PL

Om jag förstår saken rätt, så funkar de som islänningar. En del är riktiga talanger, de hoppar av före hindret med sisådär en 5 m.:rofl:
Andra är mer modesta, och hoppar när de ska, fast de tillhör ofta minoriteten. Sen vet inte jag om den rasen har helikoptervarianten, vissa islänningar har en sådan hoppteknik.:angel:
 
Sv: Bäst i täst

Oj vad gäller saken, har jag hamnat i något getingbo :eek:- det var tydligen inget man resonerade om huruvida hästar kunde rangordnas ekonomiskt och användbarhetsmässigt.

Det var ju det där m känslor inblandat...Jag blev änna lite full i skratt över den heta reaktionen.

Jag tror, trots alla ömma tår som jag helt utan att mena det stampat på, att hästar kan mätas - även såhär.

Mätningen kan inte vi genomföra på ett hästforum men vi kan resonera om VAD man skulle kunna mäta.
Användbarhet, hälsa osv.
Sen kanske det får delas in i kategorier.
Tävling, Allround, Egenförsörjning - och där tangerar väl en del kategorier varandra.

Kul att spåna om.
 
Sv: Bäst i täst

Jag har sett få lipizzaner som inte haft en helt ok hoppteknik.

Helt jämförbar m de halvblodsvarianter och ponnies jag upplevt i stall där jag vistats/jobbat/ridit.

Islänningar har jag aldrig sett hoppa.
 
Sv: Bäst i täst

Oj vad gäller saken, har jag hamnat i något getingbo - det var tydligen inget man resonerade om huruvida hästar kunde rangordnas ekonomiskt och användbarhetsmässigt.

Självklart kan du göra det, men det var du som drog upp försäkringen inte jag. Eksem ersätts inte i någon form, eksem kommer inte att avlas bort så länge man använder individer med eksem i avel. Islänningar är inte de enda hästar med eksem, shettis, russ, nordsvensk är andra raser som har en bakgrund med eksem.
Eksem börjar nu hitta andra vägar/raser, och man ser dessvärre att eksem kan drabba i princip vilken ras som helst och verkar dessutom numera inte ovanligt med det.

Det var ju det där m känslor inblandat...Jag blev änna lite full i skratt över den heta reaktionen.

Som?

Mätningen kan inte vi genomföra på ett hästforum men vi kan resonera om VAD man skulle kunna mäta.
Användbarhet, hälsa osv.
Sen kanske det får delas in i kategorier.
Tävling, Allround, Egenförsörjning - och där tangerar väl en del kategorier varandra.

Håller med.
 
Sv: Bäst i täst

Tja, svårigheter vid fölning p.g.a. att man har avlat för mycket på långbenta hästar får väl ses som ett rejält misslyckande !

Eller att ridskolorna och fritidsryttare klagar på att "sporthästarna" är för svåra att hantera, det kan ju också ses som ett misslyckande eftersom dessa grupper faktiskt är de största köparna av hästar.

Det finns ju vissa som vill avla in varmblodstravare i halvbloden, dom är kanske inte helt fel ute... själv skulle jag kunna tänka mig att avla in lite spanskt blod i dom :angel:.

I långa loppet kan man inte avla enbart efter prestation och mode, långsiktig avel måste alltid syfta till att avla fram friska hälsosamma individer med bra temperament och som är fria från sjukdomar.
 
Sv: Bäst i täst

Tyvärr så är det väldigt få människor här i världen som faktiskt har tagit sig tid till att lära känna mer än bara ett fåtal hästraser, t.ex. så har ju i många fall "vanliga" ridfolket inte mycket erfarenhet av andra raser än just halvblod eller möjligtvis engelskt fullblod.

Att Lipizzaner kommer högt upp i testet är inget som förvånar mig, det är en utomordentligt bra och mångsidig hästras - som faktiskt borde kunna passa väldigt bra för hoppning, dom är extremt vändbara, har stort register i galoppen och Spanska ridskolan har dom eftersom dom är väldigt kraftfulla och många av dem kan klara av att hoppa rätt upp i luften (capriole, ballotad m.m.) utan att det ens är ett hinder närvarande fast att dom har passerat 20-strecket :D

Halvblodet passar egentligen många gånger bättre som droskhästar i 4-spann än som ridhäst om man tittar på förmågan till samling och engelska fullblod hör mest hemma på galoppbanan :angel:.

Jag tror faktiskt att ett test där man bedömer användbarheten hos hästen, kollar av temperament, sjukdomsbenägenhet, kostnader för att hålla hästen m.m. i de flesta fall skulle stämma ganska bra överens med vad som kom fram i "bäst i täst".

Ja jädrar i det,har du också Lipp.....Oj:crazy:

Undrar om dagens halvblod skulle klara av en manöver som kavalleriets halvblod gjorde.
Jämför man dagens hästar med äldre tiders hästar,så kan man ta Brandklipparen som exempel.Den hästen överlevde två kungar,och var med Karl den X11 i Poltava och Turkiet.Det den hästen hade varit med om fler "äventyr"än vad man kan tänka sig.Han skulle varit över 40 år när han förolyckades.Nu ligger han begravd vid Ängsö slott med egen gravsten........som någon haft sönder.
 
Sv: Bäst i täst

Ja jädrar i det,har du också Lipp.....Oj:crazy:

Undrar om dagens halvblod skulle klara av en manöver som kavalleriets halvblod gjorde.
Jämför man dagens hästar med äldre tiders hästar,så kan man ta Brandklipparen som exempel.Den hästen överlevde två kungar,och var med Karl den X11 i Poltava och Turkiet.Det den hästen hade varit med om fler "äventyr"än vad man kan tänka sig.Han skulle varit över 40 år när han förolyckades.Nu ligger han begravd vid Ängsö slott med egen gravsten........som någon haft sönder.
Skulle de absolut göra, man väljer häst efter uppdrag. Annars skulle vi inte ha några polishästar idag t ex. Under kravaller kommer hästarna så nära vad kavallerihästens miljö som det bara går. Och kavallerihästar finns idag också, men de har inte samma funktion som förr tack och lov!
 
Sv: Bäst i täst

Jag kan hålla med om att vissa områden kan man mäta och jämföra - andra är meningslösa.

Men framförallt är det meningslöst att ta fram ett "totalbetyg" med X st hästskor. Det går ALDRIG att hitta någon sådan vettig definition.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp