Bukefalos 28 år!

Bäst i täst

Sv: Bäst i täst

Islänningarna kom troligen så långt ner beroende på att de är ponnys ??

Öh, knappast BARA va?
Om man tar med exem, spatt o dylikt i beräkning.
Låter konstigt att de bara skulle få en 2:a för fördelar har de ju också helt klart, men är det någon som lyckats lista ut vad det var för test egentligen? :crazy:
 
Sv: Bäst i täst

Tänk vad skulle vi göra utan dig, självfallet måste det ju vara så. Det var ju Bäst in täst, och inte Bäst in pony.;)
:D Man kan ju undra vilken kunskap o insikt "testförfattaren" har ???? och sen kasta tidningen med testen dit den hör hemma, returpapper! Vilket trams!
 
Sv: Bäst i täst

Öh, knappast BARA va?
Om man tar med exem, spatt o dylikt i beräkning.

Om man har baserat sin test på försäkringsfall, så lär det knappast vara varken spatt eller eksem som är orsaken. Visst får islänningar spatt, dessvärre många andra raser också numera, MEN procentuellt sätt är det inte många som avlivas pga spatt som för andra raser vilket är intressant. Skulle vara kul att veta varför det är så. Men det berättar inte försäkringsbolaget i sin statistik, bara att det är så.
 
Sv: Bäst i täst

Ytterligare en anledning att det vore intressant att veta vart undersökningen hittat sin statistik! :p
 
Sv: Bäst i täst

Hur görs ett sådant test? :confused:

Så jag som tävlar hoppning blir alltså mer nöjd om jag byter mitt halvblod mot ett apaloosa? :idea:
Och kompisen som håller på med trav, han kan alltså bli mer nöjd med en lipizzaner? :idea:
 
Sv: Bäst i täst

Du tar 10 raser, ställer upp dom på led, sen rids dom 1 km, hoppar 10 hinder på 100 m(samma höjd, 90cm), spänner för o kör 1 km trilla och 1 km m timmersläde m lass.:banana:
Sen ett ridpass igen, denna gång ett LB program där alla rörelser framförs i tölt/slängtrav eller galopp.:cool:
Den hästras som klarat detta utan skador får högst poäng.:eek:
Sen tar man 10 andra raser och börjar om igen tills man har ett utslagsrejs med finalisterna.
Voila - där vann nog tusan fjordingen...:D
 
Sv: Bäst i täst

Nja, hur många fjordingar har tölt?;)

Äh, en enda ynka gren kan väl någon annan ras få vinna.
Fjordingen har allt :cool:
8694734.jpg
 
Sv: Bäst i täst

Galopp för tusan,eller i galopp.
Min gamle envise Luff kunde garanterat göra ett LB i galopp - inkl ryggning.
 
Sv: Bäst i täst

:rofl::bow:
Men du har ju rätt, det vore ju enda rättvisa sättet!

Men trist om man vill tävla i flygande pass och tölt!
Eller som jag, har ett krav på att hästen måste vara minst 165cm hög, annars är den för liten!

Tror att detta test var i Penny eller liknande tidning, vill minnas att jag såg det på "kommer i nästa nr" när jag var i cafeterian i stallet och hade dödtid och bläddrade i tidningar. Just Penny skickas gratis till stallägaren som har hästföretag, bla ridläger och ridskola.
 
Sv: Bäst i täst

Möjligt att fjordingen har allt. Men den saknar en sak! Det är att komma överens med mig! ;)
Jag och fjordingar förstår inte varandra, jag uppfattar dem som fullkomligt omöjliga och opåverkbara, och de uppfattar förmodligen mig som det mest korkade som går på två ben! :cool:
 
Sv: Bäst i täst

Jag har ingen aning om vad du svamlar om nu :crazy:

Vilken hästras som är "bäst i test" är väl individuellt.

För mig har islandshästar och nordisar toppbetyg :love:

Har haft alla möjliga hästraser, och det är helt individuellt, när det gäller temperament o ridbarhet.

Vi har haft en welsh som var en ren djävul, likaså ett russ.
Fjordhästar som bitvis varit dumma o bitvis helt underbara.

Riktigt vassa halvblod o halvblod som en 8-åring kunde fixa,leda, rida i galoppera.

Shettisar som trots att undre eltråden varit borta ej gått ur hagen, medans andra större hästar kliver igenom tre trådar.

Jag tycker att alla raser har sin charm och är interessanta.
 
Sv: Bäst i täst

Du tar 10 raser, ställer upp dom på led, sen rids dom 1 km, hoppar 10 hinder på 100 m(samma höjd, 90cm), spänner för o kör 1 km trilla och 1 km m timmersläde m lass.:banana:
Sen ett ridpass igen, denna gång ett LB program där alla rörelser framförs i tölt/slängtrav eller galopp.:cool:
Den hästras som klarat detta utan skador får högst poäng.:eek:
Sen tar man 10 andra raser och börjar om igen tills man har ett utslagsrejs med finalisterna.
Voila - där vann nog tusan fjordingen...:D

PS. Vi har ett halvblodssto som är inkörd (tävlat), startat distans (veterinär undrarde om hon överhuvudtaget hade gått, då hon endast var lite svettig under sadel). Tävlat i hoppning med många placeringar, dressyr med byten och kan springa förb...at fort på Täby Galopp. DS
 
Sv: Bäst i täst

Det finns många halvblod som skulle klara detta med glans om det nu vore ett seriöst test. Är väl dressyrprogrammet som är lite benigt, fast många hbl slängtravar ganska friskt om dom får möjlighet.
Men ni missade det viktiga - bedömning gällde att dom inte skulle vara skadade efter avslutat pass.
 
Sv: Bäst i täst

Tyvärr ärade publikum, får jag inte namnge eller lämna ut uppgifter som kan härleda till att man kan ana eller gissa sig till vad det rör sig om,inte heller smygreklam är tillåtet.
Ett tråkigt medelande för Islandshäst ägare mm är att dom har misst en hästsko,så nu har dom bara en enda.Forsknings resultat från SGU har visat på att den
gångart som dom har beror huvudsakligen på att ryttaren oftast är för stor och tung,för en så liten "häst".
 
Sv: Bäst i täst

Forsknings resultat från SGU har visat på att den
gångart som dom har beror huvudsakligen på att ryttaren oftast är för stor och tung,för en så liten "häst".

Tala gärna om det för våra unga oinridna hästar det, det känner inte till så många andra gångarter trots att de inte haft ryttare.

Sen är du ute och seglar, för en sådan undersökning har inte gjorts.;)
 
Sv: Bäst i täst

Vilken som är bäst beror på vilken häst som passar ryttaren. Helt omöjligt att dela in raser på det viset. Urkorkat helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp