Bukefalos 28 år!

Bäst i täst

Sv: Bäst i täst

Självklart kan du göra det, men det var du som drog upp försäkringen inte jag. Eksem ersätts inte i någon form, eksem kommer inte att avlas bort så länge man använder individer med eksem i avel. Islänningar är inte de enda hästar med eksem, shettis, russ, nordsvensk är andra raser som har en bakgrund med eksem.
Eksem börjar nu hitta andra vägar/raser, och man ser dessvärre att eksem kan drabba i princip vilken ras som helst och verkar dessutom numera inte ovanligt med det.

Men jag har reservation mot eksem. Min häst hade aldrig varit försäkrad innan och i och med det skrevs in i besiktningen om att han hade eksem fick han reservation mot det. Det står i försäkringsbrevet. Varför skulle de skriva in det om de ändå inte betalar något om de skulle bli för dåliga?
 
Sv: Bäst i täst

Reservation är precis vad det låter som, ej ersättning. Islänningar får ej ersättning pga eksem.
Även om din häst drabbats senare av eksem, om det är en islänning så hade du inte fått ersättning enligt gällande regler. Anses inte som en sjukdom, och ersätts därför ej.
Har du en annan ras, kan det vara därför man skrivit in en reservation.
 
Senast ändrad:
Sv: Bäst i täst

Asch ibland undrar jag om ridskolehästarnas temperament har förändrats så mycket.
Det kan inte ha att göra med dålig tillgång på utevistelse, inpaketerade i täcken, högvärdigare foder och dom som jobbar i stallen är rent ut sagt inte så erfarna alla gånger.

Detta resulterar i piggare hästar som hanteras som dom vore burkaniner.
= ouppfostrade och studsiga.
 
Sv: Bäst i täst

Men det förstår jag inte riktigt. Eksem kan mycket väl vara orsak till att man tar bort en häst av veterinära skäl - och nog måste det då vara livbeloppsgrundande. Om det inte finns en specifik reservation för just den hästen av någon välgrundad anledning.

Eller är det verkligen så att försäkringarna är så genomusla att det finns en mängd konstiga automatiska reservationer som är rasberoende?
 
Sv: Bäst i täst

Reservation är precis vad det låter som, ej ersättning. Islänningar får ej ersättning pga eksem.
Även om din häst drabbats senare av eksem, om det är en islänning så hade du inte fått ersättning enligt gällande regler. Anses inte som en sjukdom, och ersätts därför ej.
Har du en annan ras, kan det vara därför man skrivit in en reservation.

Jag har en annan ras, så det är därför med andra ord :idea:
 
Sv: Bäst i täst

Tja, svårigheter vid fölning p.g.a. att man har avlat för mycket på långbenta hästar får väl ses som ett rejält misslyckande !

Eller att ridskolorna och fritidsryttare klagar på att "sporthästarna" är för svåra att hantera, det kan ju också ses som ett misslyckande eftersom dessa grupper faktiskt är de största köparna av hästar.

Det finns ju vissa som vill avla in varmblodstravare i halvbloden, dom är kanske inte helt fel ute... själv skulle jag kunna tänka mig att avla in lite spanskt blod i dom :angel:.

I långa loppet kan man inte avla enbart efter prestation och mode, långsiktig avel måste alltid syfta till att avla fram friska hälsosamma individer med bra temperament och som är fria från sjukdomar.

Svårigheter vid fölning?? Vilka belägg har du får att sporthästar skulle ha svårare vid fölning än ngn annan ras?

Tempramentet på toppindividerna är defenitivt inget för en vanlig fritidsryttare. Men det finns ju en väldigt stor variation på temprament, avlar man för tävling så blir det alltid en och annan ridskolehäst också, men det är klart att det finns många andra raser som har ett betydligt stabilare temprament generellt. Men så har dom sällan dom egenskaperna som krävs för sporten. Kontentan av det hela är ju att dom olika raserna oftast är suveräna för sitt ändamål dvs dom egenskaper som resp avelsförening har som sitt avelsmål. ASVH tex har som avelsmål att få fram internationellt konkurrenskraftiga hästar, inte ridskolehästar, även om det som sagt blir en och annan sådan ändå. Likaväl som att det blir en och annan hopphäst utav lipizzanern även om det inte är den föreningens avelsmål.

Kan däremot hålla med dig om att det borde läggas betydligt större vikt på hälsoaspekten i sporthästaveln.

Slutsumman utav detta resonemang torde vara att det är omöjligt att mäta olika raser mot varandra.
 
Sv: Bäst i täst

:rofl::rofl::rofl

Det var inte igår du var och kollade på en större tävling eller?
Idag går utvecklingen så fort framåt att inte ens gårdagens individer inom samma ras (jag tänker på alla förbund som avlar på sporthästar)
skulle ha en chans att hävda sig, ännu mindre raser som faktiskt inte har sporthästar som sitt avelsmål. Återigen vill jag poängtera att man kan hitta enstaka individer inom alla möjliga raser som lyckats fantastiskt på tävlingsbanorna.

Jag tror att du drastiskt underskattar ett bra avelsarbetes tidskonstant. Att verkligen påverka genbanken är ett arbete som kräver mängder av generationer för att ens märkas.

Det mesta av "framstegen" måste tillskrivas helt andra saker, än avelsarbetet.
 
Sv: Bäst i täst

Det svenska folket har tyvärr väldigt bristande kunskap om fullblod. Ändå så är det just fullblod som förädlar och förbättrar halvbloden. Både exteriörmässigt och psykmässigt.

Men ja det där testet kan inte vara seriöst, vilken häst som är bäst är individuellt både när det gäller människan som ska ha hästen och hästen i sig.
 
Sv: Bäst i täst

Men det går ju aldrig att jämföra tävlingsresultat mellan olika hästraser. Man tävlar ju inte ens på liknande sätt.

Statistik från försäkringsbolag är objektivt. Underhållskostnader svårt (dessutom - är det bra eller dåligt med höga kostnader - det beror på vem man frågar!). Foderbehov likaså - är det bra med lågt eller större foderintag? Det beror väl ändå på individen och vilket arbete man kräver.

Nej, ett sådant test blir nog tyvärr bara en ren personlig spegling över vad man tycker. Om man väljer att presentera fakta och låter bli att ge "totalbetyg" skulle det kunna vara intressant.

Men givetvis måste man i redovisningen klargöra vad man klassat som BRA dvs vad man utgår från.
Om jag skulle göra ett dylikt test t ex skulle jag ta som standard att billigt = bra. Ju mindre underhåll och kostnader - desto bättre. Sen om pyssel-Fia med sin enda tävlingshäst och gott ställt gillar att vräka på med foder och omvårdnad, det skulle jag klassa som en avvikelse och något man själv då får ta i beräkning när man läser resultatet.

Om man har en "avvikande" personlig värdering dvs som inte är representativ rent överlag, då tar jag också för givet att man ändå utgår ifrån standardvärderingar när man redovisar resultatet. Och är tydlig med vad man utgått ifrån som sagt.
 
Sv: Bäst i täst

Jag tror att du drastiskt underskattar ett bra avelsarbetes tidskonstant. Att verkligen påverka genbanken är ett arbete som kräver mängder av generationer för att ens märkas.

Det mesta av "framstegen" måste tillskrivas helt andra saker, än avelsarbetet.

Vilka saker tänker du då på?

Öppna en gammal tidning eller bok och titta på vilken typ av häst man tävlade på då. En helt annan modell och rörelsemekanik än vi har idag. Generellt sätt. Då som nu finns det undantag. Det kan tom räcka att titta i en hingstkatalog som har några decennier på nacken.
 
Sv: Bäst i täst

Man har på senare år tagit bort livdelen pga eksem, har en bekant som avlivade sin häst pga medicinska skäl just eksem. Men detta fick hon göra utan ersättning från försäkringsbolaget, hon fick senare veta att eksem inte ersätts utom i de fall det har uppstått av grav natur under andra omständigheter, vad som nu menas med det.:confused:
Har jag förstått det hela rätt, så anses den som en defekt och inte som sjukdom.
 
Sv: Bäst i täst

Varför skall man ta just detta med en stor nypa salt????
Allt bedöms ju, från diskmedel till vin eller påsköl eller personbilar ta vad du vill.Även du bedöms...skolbetyg.....vad du har för bil eller häst.....kläder..allt bedöms.
Om man tar Lippizaner tex då bedöms du även där av andra som har Lippizaner.........Det där är ju en 56- eller 06....det är ingen LIF häst..osv
Jag vet inget som inte bedöms och värderas....vet du?
Föresten så har Nordsvensken 7 hästskor,vilket är ett bra betyg.



För att diskmedel inte är individer...


Hästar är det...
 
Sv: Bäst i täst

Skulle de absolut göra, man väljer häst efter uppdrag. Annars skulle vi inte ha några polishästar idag t ex. Under kravaller kommer hästarna så nära vad kavallerihästens miljö som det bara går. Och kavallerihästar finns idag också, men de har inte samma funktion som förr tack och lov!

Jag tänkte närmast på att rida flera mil om dagen i en vecka med full packning
 
Sv: Bäst i täst

Vill mkt gärna ta del av dina fakta ang hur gamla antikens hästar blev!!!
PL

Jag har inga fakta, hade hoppats att någon här har pejl på det! :p
Vet bara att under teorilektionerna med "ridkonstens historia" var det på tapeten att någon av dessa mästare hade en häst som blev över 40 år gammal. Vilket inte alls skulle ha varit gammalt på den tiden, att man behöll en och samma häst nästan hela ens eget "ridliv" om den inte dog av annat än ålder då såklart.
Har för mig att det var under antiken, men med mitt kassa minne kan det lika gärna ha varit barocken eller renässansen.
 
Sv: Bäst i täst

det kan inte vara någon hästtopplista från min häst eller liknande barntidning du kommit över?

dessa listor grundas ju enbart på hur en specifik häst såg ut på ett kort barnet sett. gillar barnet svarta hästar med lång man så ligger friesern i topp och alla fuxfärgade hästar långt ner på denna lista:idea:
 
Sv: Bäst i täst

Har läst Råd och annvisning om hästar som är bäst i test.

Appalosan fick 9 hästskor av tio,Lippizaner 8 ,det är dom bästa hästarna.
Märkligt är att Islandshästar kommer så långt ner 2 hästskor,men det var priset och eksem mmm
Att ridtravare kom före både halvblod och Qvarter var en överraskning,dom fick lika som Araben 6 hästskor.

Jag hittar inte tidningen.........bara att kärringen inte eldat upp den.
Islänningarna kom troligen så långt ner beroende på att de är ponnys ??
 
Sv: Bäst i täst

Islänningarna kom troligen så långt ner beroende på att de är ponnys ??

Ja det är nog en bidragande orsak,men Fjordingar kom högt på listan och andra ponnys också.
Tror att det är priset som är på tok för högt för en ponny,pluss alla andra fel och brister.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp