Bukefalos 28 år!

Bäst i täst

J

Jeremia

Har läst Råd och annvisning om hästar som är bäst i test.

Appalosan fick 9 hästskor av tio,Lippizaner 8 ,det är dom bästa hästarna.
Märkligt är att Islandshästar kommer så långt ner 2 hästskor,men det var priset och eksem mmm
Att ridtravare kom före både halvblod och Qvarter var en överraskning,dom fick lika som Araben 6 hästskor.

Jag hittar inte tidningen.........bara att kärringen inte eldat upp den.
 
Sv: Bäst i täst

Jag har ingen aning om vad du svamlar om nu :crazy:

Vilken hästras som är "bäst i test" är väl individuellt.

För mig har islandshästar och nordisar toppbetyg :love:
 
Sv: Bäst i täst

Vad som är "bäst" beror väl på vad man vill ha hästen till???

Ffa så handlar en sådan bedömning om VAD personen tycker, det är helt och hållet en bedömningsfråga kort och gott så seriositeten i en sådan test kan ju diskuteras. För mig synes det vara så att personen som gjort denna "bäst i täst" är relativt okunnig på flera fronter.
Man bör alltså ta detta med en stoor nypa salt.
 
Sv: Bäst i täst

Varför skall man ta just detta med en stor nypa salt????
Allt bedöms ju, från diskmedel till vin eller påsköl eller personbilar ta vad du vill.Även du bedöms...skolbetyg.....vad du har för bil eller häst.....kläder..allt bedöms.
Om man tar Lippizaner tex då bedöms du även där av andra som har Lippizaner.........Det där är ju en 56- eller 06....det är ingen LIF häst..osv
Jag vet inget som inte bedöms och värderas....vet du?
Föresten så har Nordsvensken 7 hästskor,vilket är ett bra betyg.
 
Sv: Bäst i täst

Intressant! Vad är det för egenskaper man "tästat" och bedömt hos de olika raserna? Jag menar, även om nordsvensken fick fler hästskor än den varmblodiga travaren, så är ju travaren trots allt snabbare och verkar vara ett bättre val om det är just trav man vill hålla på med...

(Jag tycker att det verkar vara som att göra ett test angående vilken färg som är bäst att ha på sin tröja...)
 
Sv: Bäst i täst

Hi hi! :rofl::rofl::rofl:

Vilken rolig idé. Vilken tidning? ICA-kurirens superseriösa eller?
Är ju inte så säker på att man skulle ge lippizanern 9 utav 10 om man letade hopphäst tex (ja jag vet att det säkert finns några lippizaner därute som hoppar fantastiskt, men det är väl kanske inte det första man tänker på? Typ:
-Jasså du letar hopphäst men då måste du ju bara ha en lippizaner :) )
 
Sv: Bäst i täst

Intressant! Vad är det för egenskaper man "tästat" och bedömt hos de olika raserna? Jag menar, även om nordsvensken fick fler hästskor än den varmblodiga travaren, så är ju travaren trots allt snabbare och verkar vara ett bättre val om det är just trav man vill hålla på med...

(Jag tycker att det verkar vara som att göra ett test angående vilken färg som är bäst att ha på sin tröja...)

Exakt :)

Men jag kan ju hålla med om att Nordsvenskar förtjänar massa hästskor :D:D
Men det är ju jag, vill man rida höga klasser i hoppning eller tävla i gångarter kanske man ska välja något annat...:smirk:
 
Sv: Bäst i täst

Men nog vore det löjligt att jämföra påsköl med vin eller diskmedel medg tvättmedel! Att jämföra lippizaner med islänningar är minst lika löjligt om man inte samtidigt definierar för vad.
Att ett par uddaraser hamnar i topp varav den ena en berömd uppvisningshäst på en viss anläggning hamnar i topp säger ju en del.
PL
 
Sv: Bäst i täst

Har inte läst artikeln. Menar du verkligen att det är en seriös artikel??? Jag trodde det var på skoj :crazy: .
 
Sv: Bäst i täst

För att en sådan test ska vara i närheten av seriös, krävs av testpersonerna att de är väl insatt i detta fall varje ras, dvs det är jättebra om de själva har hunnit testa under en längre tid och baserar bedömningen på egen erfarenhet/upplevelse. Det blir enormt snedvridet om man tar fakta från annat håll, då blir det liksom ingen "bäst i täst".
För att man som testperson ska kunna göra en bedömning och jämförelse, bör man ju ha testat alla saker som ska bedömas. Visst är det enklare med ett diskmedel, men jag ser svårigheten med att göra en test på häst. Här kommer ingen egen bedömning i dager, utan grunden ligger helt i detta fall på vad man kunnat läsa sig till. Och det vet vi ju, hur seriöst vissa saker kan vara skrivna mellan varven.:angel:
 
Sv: Bäst i täst

hur många hästskor någon ras fått säger inte ett dugg om man inte vet vad det är som bedöms...

Precis, och här handlar det med största säkerhet om personens eget tyckande kanske grundat med vad de själva har lyckat läsa sig fram. Därför ser jag denna test som väldigt lite seriös.
 
Sv: Bäst i täst

Precis, och här handlar det med största säkerhet om personens eget tyckande kanske grundat med vad de själva har lyckat läsa sig fram. Därför ser jag denna test som väldigt lite seriös.

Fast med tanke på den information man kan läsa av trådens skapare kan testen likagärna vara från en läsarinsänd lista publicerad i Min Häst :idea:
Och behöver inte vara grundat utifrån några större orsaker än vilken hästras en tolvåring tjej från någon ridskola tycker är sötast.
 
Sv: Bäst i täst

Precis, och här handlar det med största säkerhet om personens eget tyckande kanske grundat med vad de själva har lyckat läsa sig fram. Därför ser jag denna test som väldigt lite seriös.

Instämmer, tror knappast det är seriöst och definitivt inte tillförlitligt.

Tror också att det är svårt att göra test på hästraser även om man har erfarenhet av alla raser eftersom det skilljer mycket på olika individer. Det är stor skillnad mot t.ex. diskmedel, där borde innehållet i två olika flaskor av samma märke vara likvärdigt.
 
Sv: Bäst i täst

Tyvärr så är det väldigt få människor här i världen som faktiskt har tagit sig tid till att lära känna mer än bara ett fåtal hästraser, t.ex. så har ju i många fall "vanliga" ridfolket inte mycket erfarenhet av andra raser än just halvblod eller möjligtvis engelskt fullblod.

Att Lipizzaner kommer högt upp i testet är inget som förvånar mig, det är en utomordentligt bra och mångsidig hästras - som faktiskt borde kunna passa väldigt bra för hoppning, dom är extremt vändbara, har stort register i galoppen och Spanska ridskolan har dom eftersom dom är väldigt kraftfulla och många av dem kan klara av att hoppa rätt upp i luften (capriole, ballotad m.m.) utan att det ens är ett hinder närvarande fast att dom har passerat 20-strecket :D

Halvblodet passar egentligen många gånger bättre som droskhästar i 4-spann än som ridhäst om man tittar på förmågan till samling och engelska fullblod hör mest hemma på galoppbanan :angel:.

Jag tror faktiskt att ett test där man bedömer användbarheten hos hästen, kollar av temperament, sjukdomsbenägenhet, kostnader för att hålla hästen m.m. i de flesta fall skulle stämma ganska bra överens med vad som kom fram i "bäst i täst".
 
Sv: Bäst i täst

:rofl::rofl::rofl

Det var inte igår du var och kollade på en större tävling eller?
Idag går utvecklingen så fort framåt att inte ens gårdagens individer inom samma ras (jag tänker på alla förbund som avlar på sporthästar)
skulle ha en chans att hävda sig, ännu mindre raser som faktiskt inte har sporthästar som sitt avelsmål. Återigen vill jag poängtera att man kan hitta enstaka individer inom alla möjliga raser som lyckats fantastiskt på tävlingsbanorna.
 
Sv: Bäst i täst

Håller med dig Tacitus - det är väl inte så svårt att bedöma hästraser om man bara kan hålla sina egna känslor utanför, det går säkert att komma långt på vägen genom att använda befintlig statistik från försäkringsbolag, kunskap om foderbehov o underhållskostnader och tävlingsresultat.


Lipizzanern kommer nog faktiskt högt upp på dessa listor - funkar till det mesta och är billiga i drift.
 
Sv: Bäst i täst

Nu var det inte frågan om tävlingsbanan i första hand.... utan om hur användbar rasen egentligen är med hänsyn tagen till flera parametrar än endast tävlingsresultat - Och då kommer dagens "sporthästar" väldigt långt ner på skalan !

Faktum är att i många avseenden är dagens sk "sporthästar" ett misslyckande och dom kommer i ett historiskt perspektiv bli lika långlivade som Beta-max filmer....

Vi människor har avlat på hästar i minst 5000 år :cool:, att tro att man har åstadkommit något fullständigt revolutionerande på ett årtionde är fånigt.
 
Sv: Bäst i täst

:) Gött med lite diskussion!

Tänkte i första hand på ditt resonemang ang lippizaner och hoppning...:cool:

Sen hade det varit väldigt intressant att höra ditt resonemang att sporthästarna är ett mislyckande??

Att dom inte blir långlivade kan du ha en viss poäng med eftersom uvecklingen kommer att fortsätta framåt, men att tro att dom skulle försvinna...:smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp