Bukefalos 28 år!

Bästa äppelrecept

Angua

Trådstartare
träden här dignar av äpplen, fina är de också :)
Ska plocka en del för vinterförvaring, har kokat mos, paj och äppelkräm. Men det finns mängder kvar.
Vad gör ni med era äpplen? Saft hqr jag funderat på, och testa kanderade äpplen. Must vore roligt att göra också. Sen funderar jag kring maträtter, fläskkött är ju gott med äpplen i, fler tips?
 
Jag gjorde äppelkaka med några av våra idag, långpannekaka frå hemmets journal, jättegod snabb ock enkel att göra, har redan ätit som den är och med vaniljsås :up::D. Vi har inga jättemängder av äpple men jag behöver också tips på vad mer jag kan göra av dom.
 
Jag har inte testat det själv än, men hasselbacksäpplen tycker jag låter gott! Det finns massa recept om du googlar :)

Sen är jag ett stort fan av vanlig, enkel äpplepaj med smuldeg (har varit sugen det i flera dar nu). I lite mer matväg är det gott med äpplen i potatissallad! Eller i en linsgryta; kombinationen röda linser, curry och äpple är en hit!
 
äppelgele, äppelchips, äppeldricka är supergott. toscaäpplen. i potatissallad, coleslaw som någon nämnde etc i gröten äpplen funkar till det mesta beroende på vilken äppelsort/typ du har
 
Äppelchutney, godaste kalla grillsåsen utrörd med creme fraiche. Och har en oändlig hållbarhet så gör några burkar nu inför sommaren 2017 - och kanske 2018.

Jag brukar göra så mycket äppelmos jag orkar, smaksätta lite blandat med vanilj eller kardemumma och kanel och så frysa in några liter så det räcker till frukostgröten hela vintersäsongen. :d
 
Jag gjorde äppelkladdkaka för ett tag sedan. Googla för recept, men kort sagt vanlig kladdkakesmet med rivet äpple istället för annan (som kakao) smaksättning. Och kanel. Den blev riktigt god! Både enligt mig själv och enligt de som jag tillät smaka av den. ;)
 
Senast ändrad:
Igår gjorde jag äppelsalladen med rödlök, blev kanongott ihop med rökt rådjursbog :)
Idag blev det dragonkyckling, även den blev jättegod!

Tråkigare är att mitt äppelmos möglat :( så jag får göra en ny omgång som får hamna i frysen den här gången. Inte varit med om tidigare faktiskt!
 
Till äpplejuice går det åt många äpplen. Tar gärna med en citron också, då blir den inte så mörk. Juicen håller max en vecka. Men den går att frysa.
 

Liknande trådar

Mat Det ser som vanligt ut som jag kommer få en hel del äpplen även om de är små. Jag har sedan länge funderat på om jag skulle testa att...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: Kratus
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Trädgård & Växter Vi har ett vildäpple-träd på gården som ger mängder med äpplen. I år är inget undantag utan trädet verkligen kryllar med små...
Svar
12
· Visningar
5 926
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 436
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp