Bukefalos 28 år!

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vi har ett vildäpple-träd på gården som ger mängder med äpplen. I år är inget undantag utan trädet verkligen kryllar med små äpplen:banana:

Men går det att göra nått på dessa äpplen? De är för sura för att äta som de är. Sambon säger att dom inte går att använda till nått, men jag är lite sugen på att prova :)
Funderar på paj, sylt, och saft.
Vad tror ni? :)
 
Vissa äpplen funkar även om de inte är ätäpplen. Är du helt säker på att det är ett vilt träd och inte ett äldre träd som gett matäpplen för mos etc?

Tror du kan göra det mesta av dem. Saft, mos, äppelkaka. Det är bara att testa sig fram.

Dessutom kan du ympa in andra sorter på det. Ympa är kul och enkelt om man lär sig handgreppen! Googla.
 
Ingen aning vad det är för träd. Enligt sambon och svärfar är det vildäpple men det står mitt i trädgården och är enormt stort. Jag får stå på stege för att nå de nedersta grenarna som hänger ner. :eek::p
Äpplena är gröna, små och sura.

Får nog prova om äpplena är användbara helt enkelt :)
 
Ingen aning vad det är för träd. Enligt sambon och svärfar är det vildäpple men det står mitt i trädgården och är enormt stort. Jag får stå på stege för att nå de nedersta grenarna som hänger ner. :eek::p
Äpplena är gröna, små och sura.

Får nog prova om äpplena är användbara helt enkelt :)
Hrm... Verkar märkligt att man låtit ett vild träd slå rot mitt i en trädgård?

Sköts trädet? Dvs beskärs och gödslas? Kan det vara så att det skulle bli större och bättre äpplen om det fick lämplig skötsel (tex beskärning, som det är utmärkt tillfälle för just nu!)

Har du testat att lagra äpplena? Kanske är det en vinterfrukt som är som bäst i december? Förr fanns det ofta flera sorter i en trädgård. Matäpplen, ätäpplen och höst- och vinterfrukt som förvarades och åts mitt i vintern eller framåt våren.

Vilda spekulationer....
 
Ingen skötsel direkt. Lite svårt att se hur detta stora träd ska kunna beskäras. Är lika stort som gårdens ek på ca 200 år.
Har klippt småskotten på stammen iår bara.

Jag har inte gjort nånting alls med äpplena tidigare år förutom gett några till hästarna:p

Var först idag när jag kollade ordentligt på trädet som jag kom på att man kanske skulle kunna göra nått med frukten :)

Edit: kanske inte är riktigt så stort men det är enormt iaf:p
 
Vi har ett vildäpple-träd på gården som ger mängder med äpplen. I år är inget undantag utan trädet verkligen kryllar med små äpplen:banana:

Men går det att göra nått på dessa äpplen? De är för sura för att äta som de är. Sambon säger att dom inte går att använda till nått, men jag är lite sugen på att prova :)
Funderar på paj, sylt, och saft.
Vad tror ni? :)
Pomologerna har årligen träffar på olika ställen där man kan ta med sig äpplen för att få dem bestämda så du vet vad det är. De kan vara vinteräpplen som @tanten säger men oavsett så är det JAS nu och perfekt tid för beskäring. :up: Klipp bort skott och fingertjocka grenar som skaver mot andra, som växer in i kronan eller rakt upp. :)
 
Vi har ett vildäpple-träd på gården som ger mängder med äpplen. I år är inget undantag utan trädet verkligen kryllar med små äpplen:banana:

Men går det att göra nått på dessa äpplen? De är för sura för att äta som de är. Sambon säger att dom inte går att använda till nått, men jag är lite sugen på att prova :)
Funderar på paj, sylt, och saft.
Vad tror ni? :)
Ju mer jag tänker på det - desto mer säker blir jag på att det är någon gammal sen sort. Just pga att det står mitt på en gård.

Du skriver att de är små, hårda och sura. Få äpplen är mogna än. Är de lika sura och hårda i september-oktober?

Samma sak med sort. Överallt i landet ordnas äppeldagar dit man kan ta sina äpplen för sortbestämning. Vore väl kul att ha ett namn på dem?

Spännande detektivarbete.... :D
 
Ju mer jag tänker på det - desto mer säker blir jag på att det är någon gammal sen sort. Just pga att det står mitt på en gård.

Du skriver att de är små, hårda och sura. Få äpplen är mogna än. Är de lika sura och hårda i september-oktober?

Samma sak med sort. Överallt i landet ordnas äppeldagar dit man kan ta sina äpplen för sortbestämning. Vore väl kul att ha ett namn på dem?

Spännande detektivarbete.... :D


Jepp, lika sura och hårda på hösten. Aa vore kul att veta var det är för sort :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 538
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 434
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp