Bukefalos 28 år!

Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

skuggi

Trådstartare
Nu kära bukevänner måste ni hjälpa mig då jag snart blir galen...

Som vissa av er vet går min treåring i en flock där en av hästarna krubbiter på min unghästs revbensbåge, manke och skulderblad. Det gör ONT i mig att se, han förlorar päls och såklart är jag orolig att detta ska skada honom inför framtiden.
Jag får inte flytta honom till annan hage, stallplatsen är uppsagd och vi flyttar 1/6. Jag har inte råd med dubbla hyror, så på något sätt måste jag hålla den här hästen borta från min en månad till.

Det jag behöver hjälp med är alltså att hitta det bästa antibit medlet som finns! Hemkokt som köpt spelar ingen roll.

Har testat:

-tabasco: verkade nästan gott, ingen effekt iaf
- willabs antibit spray: helt verkningslöst, han går och biter på honom minuterna efter att jag sprayat/blött ner honom fullständigt i medlet
- granngårdens EquiStop: som ovan, direkt efter applicering biter han obehindrat

Så HJÄLP mig hitta bra grejer att testa!!
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Det där låter som en jobbig situation! Vad dumt att du inte får byta hage.

Vitlök? Eller någon eterisk olja. Tea-tree luktar ju så in i..
Tjära? Inte så kul att ha i pälsen, men nån creme eller spray med tjärdoft.

Fy-spray till hund har jag haft på ett täcke, men vet ej om det funkar att ha direkt på djuret. Luktar apa och smakar skit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Tänkte också på tea tree-olja som har en väldigt skarp lukt (säkert smak också).
Bremsen Blocker är ett väldigt bra insektsmedel som innehåller tjära om jag inte är helt ute och cyklar. Vet själv hur vidrigt det är att få i munnen :crazy: Kostar runt 200kr flaskan.
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Hjorthornsolja.

Var olagligt i sverige förut, nu vet jag inte.. och jag vet inte heller varför det var olagligt..
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Tjära var inte en så dumt ide faktiskt.. han är ung och jag rider honom ju inte, så det gör inget om han är kletig.. frågan är bara hur bra det är att ha på det på pälsen nu när det är sol och varmt? Kan han bränna sig?
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Tror inte tjära är det ultimata att ha på hästen, kan inte vara nyttigt för huden, vi kör med (vet inte hur det stavas) crib stop och täckesbitaren i vår hage har slutat bita sönder täckena.
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Logistiska skäl, har bara stora rundbalar med hö kvar, och de andra hagarna ligger en bit bort = jobbigt att släpa dit mat. Personligen skulle jag släpa, men nu har jag krånglat så mycket med detta att jag inte får fler favörer. Hästarna ska gå ihop, allihop...

Tea tree-olja kunde man kanske också testa.. finns det i vanliga mataffärer?

Smakar hjorthornsolja illa? Trodde bara det tog bort insekterna? Jag behöver tydligen något som smakar RIKTIGT illa...
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Detta är en islänning med ganska mycket lurv kvar, så jag tror nog att hans skinn borde kunna klara sig... Men frågan är om inte tjära kan koka i solen..

Var köper du cribstop då? Är det en kräm eller spray? Jag undrar om inte något kletigare vore bäst, sprayerna kanske dunstar bort på en gång?
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

?

Smakar hjorthornsolja illa? Trodde bara det tog bort insekterna? Jag behöver tydligen något som smakar RIKTIGT illa...

Jaaa MYCKET illa :eek:

Vi använde det på täcken o bandage och det fick den mest envisa hästen sluta tugga o pilla...

KOmmer fortfarande ihåg både lukt o smak.. *kräks*
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Det är stallägarens ansvar att hästhållningen är bra och att alla hästar mår bra.
Så du borde kunna gå på dagen om din häst inte har det bra.

Fråga hur stallägaren hade gjort om din häst hade krubbitit på dens?!
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Du får ställa hit din pålle så han får vara ifred! Det där verkar ju inte klokt! :(

Jag har både crib halt och sen en burk med vitt "klegg", kommer inte ihåg vad det heter, kollar ikväll i stallet! Det har faktiskt funkat, dock "bara" mot täckesbitning, har ingen krubbitarhäst...
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

lånar knapp

Det låter ju helt galet! Du borde kunna flytta på dagen och inte behöva betala en krona extra! Ska någon byta hage är det väl den som "förstör"!
Jag tror heller inte på tjära. Det finns något som heter crib-halt. Är bra. Lite smetigt så köp en pensel att applicera med.

eller en krubbitarrem till hästkompisen.
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Ja, men nu råder det delade meningar om vad som är dåligt för en häst, och enligt stallägaren och den bitande hästägaren är det ingen fara, det är bara jag som är sjåpig med min bebis... Stallägarens hästar har också blivit användna tidigare och det var inga bekymmer med det... :(
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Om jag hittade någonstans där jag kunde ställa mina prinsar gratis en månad så skulel jag flytta direkt, så om någon vet någon gammal hage som det vuxit upp lite i så tar jag tacksamt emot alla tips... :crazy:
Vi har som sagt ny stallplats från 1/6, och jag får inte lov att flytta härifrån tidigare och slippa sist hyran som sagt.

Vart har du köpt cribhalt då, vad är det för märke?

Jag hittade crubnix från hööks i ett skåp i stallet när jag var ute.. ska testa när jag går ut nu...
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Ja, hjorthornsolja luktar riktigt gammal ingrodd cigarrök eller något sådant. Lär smaka så också :crazy: Här finns det att köpa i sprayflaska på hästaffären.

Luktar pyton bara man rider tillsammans med en häst som har det på sig.
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Jag får väl skriva ut era reaktioner och ta med till stallägaren, för det är svårt att argumentera för att hästen far illa när inte stallägaren tycker så.

Hästen är inte uppenbart öm, synligt är han "bara" avskavd i pälsen. Jag oroar mig ju för att han blir "tryckt sned" när han gör sådär, eller att han ska få överben och skit på skulderbladet... Av någon anledning så har min bebis slutat gå undan från detta, jag tror ju att han givit upp då bitaren bara följer efter. Men just att han inte "säger ifrån" ses här i stallet som ett bevis på att han inte har några problem av det... :mad:

Fan.. nu får jag ännu mer panik ju mer jag tänker på det :cry: kul om min fina unghäst blir sabbad av detta, vem ersätter mig då?
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Tack för tips, ska ringa runt och kolla om det är någon som har hjorthornsolja...
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

hej ! tråkig situation du hamnat i ,men skulle det krisa till sig ordentligt ,så har jag en hage på ca 1hektar med en träddunge i som du kan låna. (ev . ännu en hage med stort vindskydd i).
har fånghäst + bantande "mamma" ,så här blir det inget smaskande i år.
bara pm`a i så fall :)
 
Sv: Bästa anti-bitmedlet i världshistorien! Hjälp!

Man blir nästan religiös när man inser hur snälla människor det finns där ute :bow::love: Man blir ju tårögd.. tänk att kunna flytta min lilla plupp på en gång... Du har PM!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp