Bukefalos 28 år!

Bästa hämnden mot mobbare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Fast "en och två proppar" är ju inte direkt mobbning..?
Jag var väldigt ensam i skolan, från säkert åk 3 till 7-8, hade väldigt få vänner och de sporadiska vänner jag hade var lite nödlösningar, det fanns ingen annan. Men inte anser jag att jag var mobbad för det, trots att en av tjejerna var fruktansvärt taskig mot mig, utsatte mig för diverse pranks, snackade konstant skit om mig både bakom ryggen och inför mig och att man hela tiden fick veta att man inte var vatten värd. Det var en tuff miljö men inte blev jag misshandlad, jagad eller trakasserad till den grad att jag inte vågade gå till skolan. Men om det påverkat mig? Hur mycket som helst, både positivt och negativt!

Fö tycker jag det är rätt ruttet att skuldbelägga mobbade med en sådan där kommentar, som att det bara vore att rycka upp sig så vore allt bra och att de helt enkelt bara har sig själva att skylla att de fortfarande mår dåligt över det inträffade...

Jag vet inte om det är skuldbeläggande, men många hänger upp sina tillkortakommanden här i livet på verkliga och fiktiva händelser under sin uppväxt. Det finns naturligtvis de som verkligen erhöll permanenta irreparabla skador, det förnekar jag inte. Men det finns även de som "gömmer" sig bakom sin historia, istället för att ta tag i det liv de lever nu. Jag tror, till exempel, inte att de som verkligen lidit skada, är intresserade av hämnd, de har nog med sig själva. Däremot de som använder historien som ngt att gömma sig bakom, de ältar både historien och tankar o drömmar om hämnd.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Det handlar inte om några proppar, det handlar om allt det andra. Att alltid bli påmind om att man inte duger, att vara den som alltid ska avbryta så att andra slipper avbryta en. Att alltid få hålla tillgodo med det sämsta materialet. Osv i långa rader.

Är en anledning till att jag vart kvar på den här på Buke, jag ska jävlar i mig inte flytta på mig för att de som bad mig sticka och gömma mig då bett mig att dra åt helvete nu!

Kanske en liten hämnd i miniatyr, men framförallt en träning i att våga stå kvar. Det har gett mig mycket.

Om det på riktigt har påverkat mitt liv och mina möjligheter till studier och jobb, det kan Landsbygdsbo fundera på.

Ptr
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Det handlar inte om några proppar, det handlar om allt det andra. Att alltid bli påmind om att man inte duger, att vara den som alltid ska avbryta så att andra slipper avbryta en. Att alltid få hålla tillgodo med det sämsta materialet. Osv i långa rader.

Är en anledning till att jag vart kvar på den här på Buke, jag ska jävlar i mig inte flytta på mig för att de som bad mig sticka och gömma mig då bett mig att dra åt helvete nu!

Kanske en liten hämnd i miniatyr, men framförallt en träning i att våga stå kvar. Det har gett mig mycket.

Om det på riktigt har påverkat mitt liv och mina möjligheter till studier och jobb, det kan Landsbygdsbo fundera på.

Ptr

Till att börja med så kan du fråga dig varför alla avbryter, varför du alltid (enligt dig själv) får hålla tillgodo med det sämsta materialet etc etc.

I en grupp där olika åsikter tävlar om att synas och höras så försvinner en del i mängden. Då är det precis som vid all annan verksamhet. Man får förkovra sig, bättra på sina argument, sin teknik. Att försöka glida in på en räkmacka håller inte i längden.

Det är väl ingen här som bett dig dra åt h-e eller?
Du har samma rätt som alla andra att framföra dina åsikter och dina tankar.

Men vad du måste räkna med och acceptera är att folk som inte håller med dig kommer att argumentera emot dig efter bästa förmåga, att sedan en del inte har förmåga till annat än personangrepp ska du istället se som en seger, deras argument räcker helt enkelt inte till.

Du har din inställning till saker o ting oavsett om någon i sitt övermod och i sin stupiditet angriper din person istället för din sakfråga.

Jag kan naturligtvis inte veta vad du råkat ut för. Kan bara i generella termer beskriva vad jag tycker.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag vet inte om det är skuldbeläggande, men många hänger upp sina tillkortakommanden här i livet på verkliga och fiktiva händelser under sin uppväxt. Det finns naturligtvis de som verkligen erhöll permanenta irreparabla skador, det förnekar jag inte. Men det finns även de som "gömmer" sig bakom sin historia, istället för att ta tag i det liv de lever nu. Jag tror, till exempel, inte att de som verkligen lidit skada, är intresserade av hämnd, de har nog med sig själva. Däremot de som använder historien som ngt att gömma sig bakom, de ältar både historien och tankar o drömmar om hämnd.

Den som är mobbad påverkas av mobbningen i många år, hela livet kanske. Den finns alltid där.Den spökar till då och då, påminner om värdelösheten man fick lära sig som barn. Att bli dåligt behandlad sätter spår och på vissa är det djupare än för andra. Min självkänsla och mitt självförtroende ligger väl under marknivå, man kan anse att jag kan arbeta med det för att få det bättre, men det känns som lögn, att ljuga för mig själv att jag kan mer och är bättre än vad jag är. Fick tipset att säga 5 bra saker om mig själv varje dag, men det kan jag inte. Jag är ingen urdålig människa, men absolut inte någon bra.

Men även andra saker, saker man trodde var glömt i det förgångna spökar ibland. Jag kan lova på att om någon lyfter handen mot mig som för att klippa till mig så hukar jag mig rent instinktivt och det är trots allt länge sedan jag blev slagen. Ungefär som en misshandlad hund reagerar. Det sitter alltid kvar, tror jag.

Ärr läker, men beroende på hur djupa det är så syns de ändå alltid mer eller mindre. Har man inga ärr av det så tror jag inte heller det var regelrätt mobbning.

Jag är inte långsint, det har blivit så att jag i dag inte bryr mig om personerna som mobbade och slog mig (vi umgås inte och träffas inte någonstans heller), men det de gjorde glömmer jag inte, hur skulle jag kunna göra det? Måste jag göra det?
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Glömma ska man heller inte göra. Däremot att försöka använda de erfarenheter det ger.
Den tuffaste mobbaren är ofta, den i botten svagaste individen, vilket även visar sig i att många av de som mobbar får problem i vuxen ålder.

Att älta historien, drömma om hämnd är att kasta bort bra energi på en dålig sak. Använd den energin för att göra ens eget liv bättre är en bättre väg att gå. Mobbarna är inte värda att man sitter och grubblar över dem.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Om du jämför en eller två proppar med mobbing då så har du missat vad mobbing är.
Här så kan du läsa på vad det är.

http://www.umo.se/vald--krankningar/mobbning/

En eller två proppar är naturligtvis inte mobbning om det är vad som händer under 9 år.

Men de flesta har nog under en eller flera terminer blivit utsatta för pennalism.
Sedan är det ytterligare ett fåtal som blir utsatta hela skolgången

För det är nog så att den som en gång blivit utsatt, är mer känslig för gliringar och normalt käbbel i fortsättningen.
Man blir "märkt" som mobboffer så att säga...

En osäker individ hamnar långt ner i skalan och då händer det ofta att några andra osäkra individer "köper" status genom att sparka neråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Är en anledning till att jag vart kvar på den här på Buke, jag ska jävlar i mig inte flytta på mig för att de som bad mig sticka och gömma mig då bett mig att dra åt helvete nu!
Ungefär samma anledning som mig då. Fast jag fick ju inte vara ifred trots att det var det enda jag ville, att inte bli sedd och få ro var min högsta önskan men nädå, nog skulle mobbarna jävlas in i det sista.

Idag är jag en helt annan människa, jag tar plats, pekar med hela armen och ser till att inte "gilla läget" utan jag skapar ett läge som jag gillar. Jag har många människor bakom mig och många riktiga vänner som menar vad dom säger så, ni som önskar att jag ska försvinna från buke eller tystna, glöm det. Jag kommer att vara kvar och ta plats tills buke läggs ner.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ungefär samma anledning som mig då. Fast jag fick ju inte vara ifred trots att det var det enda jag ville, att inte bli sedd och få ro var min högsta önskan men nädå, nog skulle mobbarna jävlas in i det sista.

Idag är jag en helt annan människa, jag tar plats, pekar med hela armen och ser till att inte "gilla läget" utan jag skapar ett läge som jag gillar. Jag har många människor bakom mig och många riktiga vänner som menar vad dom säger så, ni som önskar att jag ska försvinna från buke eller tystna, glöm det. Jag kommer att vara kvar och ta plats tills buke läggs ner.

i din egen chimära verklighet då?
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Inte i denna tråden, men tidigare har det hänt. De har tystnat med sånt nu och hoppas att så förblir.

Ptr
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Glömma ska man heller inte göra. Däremot att försöka använda de erfarenheter det ger.
Den tuffaste mobbaren är ofta, den i botten svagaste individen, vilket även visar sig i att många av de som mobbar får problem i vuxen ålder.

Att älta historien, drömma om hämnd är att kasta bort bra energi på en dålig sak. Använd den energin för att göra ens eget liv bättre är en bättre väg att gå. Mobbarna är inte värda att man sitter och grubblar över dem.

Visst vet jag att det är synd om vissa mobbare också som säkert har det svårt och även har så i vuxen ålder många gånger. Ett mobbande barn blir många gånger en brottsling som vuxen. En av de som var värst under högstadietiden sitter numera på en anstalt för mord på flickvännen. Jag tycker synd om honom för nu förstår jag hur han hade det som barn. En av de som slog och sparkade mig på mellanstadiet fick byta klass. Han slog inte mig på lektionstid, där fick jag bara hårda ord, men på rasterna var det ju samma som innan. Han hade det bra, fanns inga liknande problematik för honom som för den andra killen. Honom tycker jag inte synd om. Inte var det synd om mina två "kompisar" som var mina kompisar så länge de fick förnedra mig heller.

Att drömma om hämnd och att älta är ett steg i att hantera det man utsatts för. Får man inte göra det kan man inte heller läkas riktigt.

Vilka erfarenheter ger mobbning? Att människor är vidriga? DET har jag lärt mig. Lita inte på andra människor har jag också lärt mig. Folk bara ljuger har jag också lärt mig.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ja en anledning kan ju vara att man är obekväm när man yttrar sig, eller att man faktiskt vill nåt.
I en grupp där tävling om att synas är det inte snällt av en längre ner på skalan faktiskt vill nåt.

Nåja, du pratade om att inte lägga onödig energi.
Idag när jag inte har sådana runt mig så ser jag på det på andra viset. Ska man göra nåt för att lära sig ska man ta den skevaste och kvistigaste plankan man kan hitta, den som ingen annan vill ha, då lär man sig mest. Det är nog rätt naturligt ändå att välja det bästa när man har chansen.

Ptr
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Det där med att argumenten inte räcker till ska jag till mig, det var ju en bra tanke att tänka på det viset!

Ptr
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ja en anledning kan ju vara att man är obekväm när man yttrar sig, eller att man faktiskt vill nåt.
I en grupp där tävling om att synas är det inte snällt av en längre ner på skalan faktiskt vill nåt.

Nåja, du pratade om att inte lägga onödig energi.
Idag när jag inte har sådana runt mig så ser jag på det på andra viset. Ska man göra nåt för att lära sig ska man ta den skevaste och kvistigaste plankan man kan hitta, den som ingen annan vill ha, då lär man sig mest. Det är nog rätt naturligt ändå att välja det bästa när man har chansen.

Ptr

Vi har precis gått en kurs i pedagogisk ledarskap och projektledning. I går fick vi i uppgift att sätta oss ner med ett frågeformulär om hur det gågna projektarbetet gått och lyssna på varandra och liksom skapa ett avslut. Där sa en i min grupp att hon också varit mobbad och illa behandlad men att hon på högstadiet, tror jag det var, istället närmade sig de som var utstötta och försökte få med dem, puschade på så de fick vara med och inte vara så utstötta! Jag tyckte det var så fint, det är så fint av en människa att vända sig mot de utsatta för att hjälpa dem fram. En sådan sak man som mobbad liksom önskar sig. Någon att först gömma sig bakom och så småningom ställa sig bredvid.

Människor man kan lära sig mest av är kanske inte alltid de populäraste.:)
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

I mitt fall skedde mobbingen främst i grundskolan, det var alltså barn som mobbade mig. Att nu, när jag passerat 30 år, tänka på att hämnas för vad barn gjorde mot mig för 15 år sedan känns väldigt främmande. Så vitt jag vet har de allra flesta vuxit upp och blivit alldeles normala, empatiska människor. En av de värsta mobbarna är tydligen en lugn och stabil familjefar numer.

Jag var inte heller guds bästa barn när jag var liten. Det fanns personer som jag stundtals var elak emot, för att inte tala om hur jag kunde vara mot min egen mamma. Jag vet vad som hänt i min utveckling på 15 år och jag tror inte det hänt mindre hos alla de jag gick i skolan med.

Dock tror jag läget skulle vara ett annat om det handlade om vuxenmobbing (något jag tack och lov inte har någon erfarenhet av). Barn vet i vissa fall inte bättre, eller är offer för mer eller mindre värdelös uppfostran, men vuxna har fan ingen ursäkt.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Det jag undrar över är att man alltid får höra människor som har blivit mobbade men aldrig de som faktiskt mobbade någon.
Hur känner man som vuxen när man varit med om att mobba någon så som dina klasskompisar gjorde?
Har det förträngt allt dom gjort? "Låtsat" att allt var som vanligt.
Hur är deras ungar? Är det sådana föräldrar som försvarar sina barn oavsätt vad deras barn gör/gjort i skolan eller på fritiden, och som får den mobbade att flytta?

För kan en som mobbat någon i skolan själva fatta vad man gjort?
Hur mår dom nu? Varför har dom aldrig bett om ursäkt?

Jag tror att för många av oss så handlade det inte bara om att vara förövare. Så var det i alla fall för mig.

Hur jag känner mig för det? Ja, inte är jag stolt över det. Samtidigt förstår jag varför jag gjorde det - det var helt enkelt ett sätt att hantera min egen ångest på. Det var även ett sätt att slippa hamna lägre i hierarkin - några av mina värsta beteenden visade jag mot människor som försökte trycka ner mig för att själva få högre status. På sätt och vis skäms jag. På ett annat sätt säger jag till mig själv att jag gjorde det enda jag kunde göra. Jag hade inga vuxna att lita på. Ingen som sa till mig att du, det är vad du tycker om dig själv i slutet på dagen som räknas - inte vad de andra tycker.

Mitt barn är fortfarande bara bebis, men min förhoppning är att jag ska kunna hjälpa honom att utveckla en egen moralkänsla. Jag hoppas kunna lära honom att vara snäll mot sina medmänniskor. Och för att kunna lära honom det måste jag göra de där sakerna som jag egentligen är rädd för. Att stå upp för det rätta, även om det riskerar att sätta mig i skiten. Att svälja elakheter och att försöka göra världen till ett trevligare ställe.

Jag har funderat länge på om jag ska posta det här eller helt enkelt låtsas som att jag inte har sett tråden, men ja, det är lika bra att bekänna. Kanske kan det hjälpa någon att se till så att deras unge inte blir som jag blev.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Dock tror jag läget skulle vara ett annat om det handlade om vuxenmobbing (något jag tack och lov inte har någon erfarenhet av). Barn vet i vissa fall inte bättre, eller är offer för mer eller mindre värdelös uppfostran, men vuxna har fan ingen ursäkt.
Det ska du vara förbannat glad för, den erfarenheten har jag och den önskar jag ingen. Varför blev jag då mobbad? Jo jag hade för mycket kunskap om alldeles för mycket inom avd. teknik, el och elektronik mm. inom vitt skilda områden och dom andra hade det inte utan gick på kommando. Mig har ingen behövt lära att lösa problem för det har jag gjort ända sen jag bestämde mig för att försöka gå på egen hand. Jag anser att man behöver inte skryta med vad man kan, det är bättre att omgivningen får upptäcka det istället.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Visst vet jag att det är synd om vissa mobbare också som säkert har det svårt och även har så i vuxen ålder många gånger. Ett mobbande barn blir många gånger en brottsling som vuxen. En av de som var värst under högstadietiden sitter numera på en anstalt för mord på flickvännen. Jag tycker synd om honom för nu förstår jag hur han hade det som barn. En av de som slog och sparkade mig på mellanstadiet fick byta klass. Han slog inte mig på lektionstid, där fick jag bara hårda ord, men på rasterna var det ju samma som innan. Han hade det bra, fanns inga liknande problematik för honom som för den andra killen. Honom tycker jag inte synd om. Inte var det synd om mina två "kompisar" som var mina kompisar så länge de fick förnedra mig heller.

Att drömma om hämnd och att älta är ett steg i att hantera det man utsatts för. Får man inte göra det kan man inte heller läkas riktigt.

Vilka erfarenheter ger mobbning? Att människor är vidriga? DET har jag lärt mig. Lita inte på andra människor har jag också lärt mig. Folk bara ljuger har jag också lärt mig.

Att hantera det man utsatts för är väl en sak,men att sitta i sin kammare, stänga ut den verkliga världen till förmån för tankar om hämnd och revansch, det är kontraproduktivt, det fördjupar bara skadan och försvårar den egna rehabiliteringen.

Att människor är vidriga? Ja det finns vidriga människor,men tar man risker så möter man även underbara människor, det gör man inte i sin egen kammare.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ja en anledning kan ju vara att man är obekväm när man yttrar sig, eller att man faktiskt vill nåt.
I en grupp där tävling om att synas är det inte snällt av en längre ner på skalan faktiskt vill nåt.

Nåja, du pratade om att inte lägga onödig energi.
Idag när jag inte har sådana runt mig så ser jag på det på andra viset. Ska man göra nåt för att lära sig ska man ta den skevaste och kvistigaste plankan man kan hitta, den som ingen annan vill ha, då lär man sig mest. Det är nog rätt naturligt ändå att välja det bästa när man har chansen.

Ptr

Nja att bygga en brygga med de kvistigaste plankorna brukar ju leda till att någon får ta sig ett bad han eller hon inte räknat med...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 825
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 455
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 316
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp