Bästa kloslipen?

movi

Trådstartare
Eller i alla fall en bra kloslip för dvärgschnauzerklor.
Jag har funderat på en Dremmel från Jula men är den så stark/snabb att även tasshåren snurrar in sig?

Vad ska jag köpa för kloslip?
 
en vanlig dremmel fran en byggfirma, typ, ar det basta for klor ocksa. Haren far man halla bort for alla slipmaskiner.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har provat kloslipar till förbannelse känns det som (alltså kloslipar specifikt för hundar) och de är värdelösa allihopa. Tio minuter per klo är inte värt besväret, utan jag tror också en dremmel från bygg är det bästa och bara vara försiktig istället.
 
Eller i alla fall en bra kloslip för dvärgschnauzerklor.
Jag har funderat på en Dremmel från Jula men är den så stark/snabb att även tasshåren snurrar in sig?

Vad ska jag köpa för kloslip?
Japp, håren kan snurra in sig.

Om man har lust att betala gör man som jag gjorde, importerade den specialgjorda Diamagroove för Dremel. Den sätts fast på ett sånt sätt att det är betydligt svårare för päls att snurra in sig.

Men visst, risken finns väl alltid om hunden är tillräckligt långhårig.

Diamagroove blir svindyrt. Dyr i inköp, dyr i frakt (finns endast i USA) och dyr i import med moms och allt. Faktum är att du kan köpa flera Dremlar för kostnaden av en Diamagroove...

Men jag har aldrig ångrat det köpet. Dessutom är det en diamantslip så mer eller mindre outslitlig om du nu inte har ett hundtrim och använder den mängder med gånger varje dag.

Eftersom jag har långhårshundar och i synnerhet en hane har väldigt långa fanor på benen så har jag helt enkelt köpt gasbinda i tub, trär den över hela frambenet och sätter fast med nåt vettigt upptil och nertill.
Då slipper jag de där långa, långa håren dinglande överallt när jag ska slipa klorna.

Har hunden väldigt mycket hår runt tassarna är det nog en fördel att trimma det först och slipa sen.

Köpte en gång för länge sen en kloslip av något märke alla sa skulle vara så himla bra. Och fick spader! Det tog ju evigheter! Långsam och svag, i jämförelse med Dremel.

Min första Dremel är numera kanske 30 år. Till den fanns det en plastgrej att köpa (från USA...) som man skruvade fast utanpå slipen, med ett hål för klon in mot slipen.

Dessvärre har Dremelverktyget ändrats sedan dess så denna ypperliga plastmojäng går inte att använda på moderna Dremelmaskiner.
Men den är så behändig att det händer att jag plockar fram min uråldriga Dremel ändå :-) Nackdelen med den är att man sitter fast i elkabeln... Min nya Dremel är trådlös. Oerhört mycket enklare när man kan slipa lite var som helst, även utomhus till exempel.

Sen kan man ju köpa en böjlig förlängning till Dremeln, där du sätter fast slipgrejen (av vilken sort du nu använder) längst ut på denna böjliga slang. Klart behändigt.

Om man inte gör som jag nyligen gjorde. Tappade Dremeln i golvet så nu är fästet till min Diamagroove snett så den går inte att montera loss från Dremeln. Från själva Dremeln alltså för naturligtvis satt den inte på förlängningssladden just då.

Har inte funderat ut exakt hur jag ska få bort Diamagroove från Dremeln utan att förstöra det ena eller det andra.
Är i vilket fall som helst inte så stark i händerna att jag kan göra det själv.

Den fungerar där den sitter men jag hade gärna velat kunna montera av min Diamagroove och använda annat på maskinen också.
 
Personligen tycker jag att sandpapper ar bast pa Dremmeln ... och att alltid bara "dutta" i korta intervaller nar jag slipar for att det inte ska bli varmt. Jag har anvant Dremmel sedan jag forst skaffade hund.
Nu har jag en som gillar dremmel och en som avskyr dremmel och foredrar att fa klorna klippta. Sa Divan :cautious: Dremmlar jag och Mallen klipper jag. Sa lange de inte tjafsar ar jag nojd och de har inget emot det nar jag anvander de "tools" de gillar.
De protesterar till och med nar jag haller pa med den andra🙄 Det serveras ju faktiskt godis nar pedicure pagar.:D
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: sthu
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Hemmet Jag funderar på att ge upp tanken på att släpa in gran i år. Kanske skulle saker och ting vara lite smidigare om vi bara har en gran på...
Svar
16
· Visningar
721
Senast: Linn-Nora
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp