Bästa knepet mot trassligt hår

Vi kämpade med samma problem länge. Sen ville barnet klippa page och fick göra det. Nu har hon jättelångt hår igen och det är mycket mer lättskött! Hon har skandinaviska tunna hårstrån men en miljard av dem, tre gånger tjockare än vad jag har. Så om det är ok, klipp av och spara ut igen.

Ja, så gjorde vi med! Barnet ville ha kort hår en period och det hår som sen växte ut var av en annan kvalitet och tovade inte alls på samma vis som innan.
 
Fructis gröna shampoo och balsam. Riktigt bra budgetval. Ingredienslistan är toppen. Silikonfritt.

Och sen Sjöbogårdens pälsglans 😁. Det innehåller inte silikon och funkar toppen. Akta golvet bara, det blir snorhalt det med 🤣.

Har testat diverse balsamsprayer för barn och tycker dom är helt värdelösa. Nu när barnet är äldre och har lättsammare hårkvalité räcker det med en balsamspray jag gjort av balsamet + vatten.
Akta dock fruktvaxerna i det, för mycket utan klarschampo mellan kan ge avlagringar på skalpen, blir som mjäll.
 
Nu har jag ett barn med silkigt och ganska halt hår - men! Hon vill spara ut och det trasslar och gör ont att borsta. Nu är ju hon snart 7 år så det går bättre att resonera om att om man vill ha långt hår så måste man borsta och hålla efter.

Hursom! Vi använder ordentligt med balsam som får sitta i ett tag, torkar håret med en tshirt - rufsar aldrig! Bara krama ur och lufttorka. Ska även köpa bambu-örngott till hennes kudde som ska vara bättre och inte torka ut eller rufsa håret under natten, återstår att se om det funkar.
Ska försöka fläta mer nu när håret börjar bli längre - jag själv måste bara bli bättre på det! Jag har haft kort hår i typ hela mitt liv så jag är ju urkass på att göra flätor och sånt, och jag har heller aldrig behövt bry mig om hur man ska sköta långt hår - hell, jag har inte ens ägt en hårborste på flera år!! Men det går ganska bra tycker jag... Ska kolla på om jag kanske ska köpa en annan borste till hennes hår också. Har en "vanlig" nu. Om någon har tips på bra borstar så tas det tacksamt emot!
 
Bra borste är viktigt! Tangle teezer tycker vi är bäst. Och sen hitta rätt sorts schampo och balsam. Min ena tjej har supertjockt hår men väldigt tunna hårstrån. Trasslar som tusan men med rätt schampo och balsam har det blivit bättre. För henne har Redken All soft funkat bäst.
Sen är ju fläta det bästa, om barnet går med på det.
 
Borsta varje kväll och fläta! Jag har i en vanlig hårolja som jag tycker hjälper mycket, särskilt till borstandet dagen efter så att säga.

Balsamspray är värdelöst, tyckte alltid håret blev mer svårborstat av det,
 
Min son hade långt, lockigt och mycket trassligt hår, en dålig kombo när man är extremt håröm (räcker med att ta på håret för att det ska göra ont). Enda sättet för oss var att ha i inpackning och borsta med inpackningen i håret. Till slut gick han med på att klippa sig kort och det nya håret är av en helt annan kvalitet, trasslar inte alls lika mycket.
 
TiBs pälsglans är också silikonfritt. :angel1:
Rekommenderar fortfarande en glestandad kam till blött hår, INTE borste!!!
Tangle Teezer är bra när håret är torrt, glöm inte att börja nerifrån! ;)
Ena bonusdottern var EXTREMT håröm, hade tack och lov rakt hår, men kom oftast från mamman med rejäla tovor i håret.
Vi slog på favoritfilmen och så satt jag och redde ut dem "strå för strå" med tangle teezern, då grät hon inte hysteriskt som hon sa att hon gjorde hos mamman i alla fall...
 
Schampot kan också ge avlagringar :) (det var schampo jag hade problem med) om det innehåller fruktvaxer. Nu vet ju inte jag om Fructis gör det såklart.

Det kanske det gör? Har dock inte märkt av några avlagringar, jag och dottern har använt det i 8 år 😛. Eller så är avlagringarna positiva, på hårstråna alltså. Ibland testar jag byta men det blir inte bra. Allt annat blir mitt hår för torrt av, och jag får inte till balsammetoden nu när jag har så långt.

Jag har hår ner till ryggslutet och barnet till skuldrorna.

Jag använder också en hårolja.
 
Det kanske det gör? Har dock inte märkt av några avlagringar, jag och dottern har använt det i 8 år 😛. Eller så är avlagringarna positiva, på hårstråna alltså. Ibland testar jag byta men det blir inte bra. Allt annat blir mitt hår för torrt av, och jag får inte till balsammetoden nu när jag har så långt.

Jag har hår ner till ryggslutet och barnet till skuldrorna.

Jag använder också en hårolja.
Bra då kanske det inte har så mycket fruktvaxer o liknande.
 
Jag använder barnolja för det finns hemma.
Efter ett nödrop här på forumet om hår som svinto så fick jag rådet om hårolja.
En desperat dag senare så slet jag åt mig barnoljan i panik.
Och mirakel av mirakel håret rättade upp sig och blev blankt och lydigt.
Mitt hår och jag är numera sams mest hela tiden.
 
Jag har en wet brush (köpt på Normal eller på olika webbsidor), den släpper håret när det är trassligt, så den är toppen för hårömma. Är inne på min tredje borste tror jag, och de var mjukare förr, men fortfarande bättre än annat. Akta för kopiorna, de är inte lika bra.

Har den till hästens svans också, och jag får ofta beröm för att mina hästar har tjocka dressyrsvansar..
 
Tvättar håret på dottern 5,5år en gång i veckan, mycket balsam x2 och sen balsamspray när det ska redas ut.

Sen sätter jag upp i någon frisyr med små gummisnoddar och flätor som då håller sig tillräckligt bra i 1v (visst far endel ut men är ändå ok) , klipper upp snoddarna, och så gör vi om allt.

Typ olika varianter likt detta. Vanligaste är att vi ’flätar’ med gummisnoddar mot huvudet och sedan gör en fläta med längden som är kvar i nacken.
A9EDBDD6-A43F-473B-91AD-2BB694F0A122.jpeg


Min förhoppning är att när hon vägrar denna typ av frisyr är hon så stor att hon kan borsta håret själv varje dag 🙏
 
Tvättar håret på dottern 5,5år en gång i veckan, mycket balsam x2 och sen balsamspray när det ska redas ut.

Sen sätter jag upp i någon frisyr med små gummisnoddar och flätor som då håller sig tillräckligt bra i 1v (visst far endel ut men är ändå ok) , klipper upp snoddarna, och så gör vi om allt.

Typ olika varianter likt detta. Vanligaste är att vi ’flätar’ med gummisnoddar mot huvudet och sedan gör en fläta med längden som är kvar i nacken.
Visa bifogad fil 119836

Min förhoppning är att när hon vägrar denna typ av frisyr är hon så stor att hon kan borsta håret själv varje dag 🙏

Jättefint!

Jag brukade fläta min dotters hår varje morgon och kväll. Ibland två vanliga flätor, ibland inbakade eller utbakade. Ibland en men oftast två för det höll bäst. Sen när hon tyckte att hon var för gammal för att ha flätor så fortsatte hon ha det på natten ett tag till så blev iaf borstningen på morgonen enklare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp