Bästa sätt att leda sin häst

S

sassan

Vilket sätt är bäst att leda sin häst. Framför eller bredvid?

Jag tror att det är bäst att leda framför av den enkla anledningen att ledarhästen alltid går först och när jag leder min häst är jag ledaren.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Håller med.
Men ibland kan jag tycka att det är obehagligt att de går bakom. Tänk om de skulle skvätta och hoppa rätt in i mig som går framför, särskilt när de gäller unghästar...möjligtvis om de går bredvid fast lite bakom om du fattar vad jag menar :)

En tränare sa en gång att de ska hålla sig på ca 5m cm avstånd när man går, men självklart inte framför utan bredvid eller bakom. Han menade att man då visar sig som ledare när man inte "släpper in hästen på sitt område".
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Min äldsta kan jag leda framför bakom mitten osv.

Unghästen går jag framför. Vi har inte samma självklara ordning ännu.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Förstår vad du menar, men jag kan bara säga av egen erfarenhet att hästen inte hoppar på dig om du är ledaren, även om den blir rädd. Mina hästar leder jag alltid bakom mig och nog händer det att dom blir rädda ibland, men då hoppar dom alltid åt sidorna eller stannar precis bakom mig. Men ofta är det så att om jag är lugn så är hästen lugn, även om det är något skrämmande som kommer.

Jag tycker inte att tränaren har rätt, jag håller på det att man ska gå framför och bestämt visa vem som är ledare och vem som bestämmer.

Har du provat att att stanna tvärt när du går framför hästen, då ska hästen stanna, om den inte gör det så backar du rakt in i hästen så den också måste backa. Man brukar få göra det ett antal gånger, men när hästen har börjat förstå att den inte kan gå om dig, även om du stannar så kommer den inte att hoppa på dig. Även om den blir rädd. Men som sagt det handlar om att visa vem som är ledare. :)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Prova att göra så med en hingst;):eek:

Du kan inte jämföra med ett ledarsto- som på alla sätt har visat att den ÄR en god ledare- som bara en häst kan. Det finns hästar som testar att sätta sig upp mot "ledaren" då du:devil:
Så nej det är inte alltid att rekommendera. Då vill det till att du har ögon i nacken så du kan läsa av hästen.

Hästar har som du vet mer vidvinkelsyn bakåt o kan signalera eller flytta sig- i tid.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

kl

kan hålla med bägge "sidor" här. själv leder jag pållarna bakom mig (är storasyster till sassan så det är samma häster det handlar om ;)). men jag tycker att det är en smaksak egentligen om man vill ha dem framför, bakom, vid sidan, whatever..

huvudsaken är ju ändå att man känner sig bekväm i den "metod" man använder sig av. när jag leder t.ex kompisars hästar som inte är vana att gå bakom har jag dem naturligtvis brevid mig, däremot känner jag mig ruskigt obekväm i detta och kan inte riktigt slappna av då det många gånger känns som att om hästen skulle bli rädd för något så går den lite för nära för att kunna undvika att hoppa in i mig. när jag har de egna pållarna bakom mig har jag dem på ca 1-2 m avstånd vilket betyder att de hinner se ordentligt vart jag är för att undvika att springa på mig. har faktiskt aldrig hänt att de sprungit in i mig när de blivit rädda. därav att jag inte behöver ha "ögon i nacken", jag vet var jag har dem ändå. okända hästar skulle jag dock vilja ha lite koll på.

men sen handlar det ju om respekt också. hade inte hästarna haft respekt för mig hade de kanske inte alls brytt sig om jag går där eller inte.. så innan man leder en häst bakom sig tycker jag nog att man ska se till att ledarskapet fungerar, skulle inte vilja ha ett ånglok bakom mig! :crazy:

shit vad långt och flummigt det här blev nu.. :crazy:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag tycker det är bäst att kunna variera.
Ibland behöver man vara framför hästen, ibland vid sidan och ibland bakom. Hästen måste kunna anpassa sig!

Jag tror inte för ett ögonblick att hästen skulle se en som ledare bara för att man går före.. :D
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Man kan nog inte bestämma det bästa sättet att leda sin häst, för alla är individer.

Så mitt svar blir: Alla sätt är bra utan dom dåliga;)

Men överlag så är nog bredvid det som är "säkrast". Man har koll på hästen och kan lätt korrigera.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag går ungefär vid hästens huvud, så att jag leder vägen men samtidigt har koll på hästen. Om jag skulle gå framför hästen har jag ingen chans om den skyggar, vilket även den lugnaste och säkraste hästen kan göra. När jag leder en häst ska den vara så uppmärksam på mig att den stannar när jag stannar, ökar takten när jag gör det osv. Det tar mindre än en vecka att lära in detta om man övar lite varje gång man leder hästen. En häst som inte står still när jag stannar är enligt mig inte säker. Mina knappa 50 kilo är inget värda om stallets bjässe skulle få för sig att gå iväg någon annan stans, men genom att räta upp mig och stanna till kan jag ändå stoppa honom utan att dra som besatt i grimskaftet.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

hemma på stallet = Bakom går hästar som går saktare än jag, bredvid går dom som håller samma tempo

Dom struliga hästarna= Bredvid
Vid Hantering i paddock (tänkt ledarskapsövningar och NH stil) = bredvid
tävlings platser= bredvid
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Fast det är ju egentligen inte att visa att man är ledare när man går FRAMFÖR hästen?

Kanske har jag fel, rätta mig isf, men ledarhästen i tex hagen går väl aldrig före och leder, utan bakom och manar fram?

Jag försöker tänka på att gå bredvid min häst, känner att jag har bättre koll på honom då. ;)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Beror på individ och situation. En hetsig/nervös/okänd/etc häst vill jag inte ha bakom mig. Med sköthästen hemma så kan jag gå både brevid, framför och bakom utan att det gör någon skillnad.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Ja, men precis. Alla hästar kan man inte ha bakom sig av säkerhetskäl, då är det bättre att gå vid bogen. Jag föredrar dock att leda min häst lite bakom mig för att påängtera att det är jag som är ledaren.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Framför= Zon 1
Det är den position varifrån man har den starkaste dominanspositionen, där man har det största inflytandet över hästen. Det är den position ett sto intar när hon har föl vid sidan. Samtidigt är det en position som inte medger den minsta självständighet från hästens sida.

Brevid = Zon 2

Markerar de positioner som ranglåga djur ibland intar. Detta är den absolut dominanssvagaste positionen! Om den som leder hästen befinner sig i den här positionen, signalerar han till hästen att han är den mest underlägsna, den svagaste. Konstigt nog är det här den vanligaste positionen hos den som leder en häst.

Bakom= Zon 3
Kan intas av ranglåga djur men även av den i hjorden med hög rang. I kraft av sin personlighet har ett ranghögt djur eller rent utav ledarhingsten ett förhålandevis stort inflytande från den här zonen.

Något som står i boken jag håller på att läsa utav Kla*s Fer*inand H*m*fl*ng.
Vet inte om man kan säga det ligger något i det?
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag väljer mellan två sätt att leda min häst, beroende på vart jag är och vad jag vill. Är jag hemma går jag oftast först och hästen bakom, detta är främst när jag leder till och från hagen men också ibland när vi tränar olika övningar.
Är jag på träning eller tävling med många andra hästar och människor omkring mig går jag bredvid, lite bakom. Jag har koll på min häst och har fått för mig att jag fortfarande ses som den trygga punkten, jag driver hästen ngt framåt samtidigt som jag har kontroll.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Framför= Zon 1
Det är den position varifrån man har den starkaste dominanspositionen, där man har det största inflytandet över hästen. Det är den position ett sto intar när hon har föl vid sidan. Samtidigt är det en position som inte medger den minsta självständighet från hästens sida.

Brevid = Zon 2

Markerar de positioner som ranglåga djur ibland intar. Detta är den absolut dominanssvagaste positionen! Om den som leder hästen befinner sig i den här positionen, signalerar han till hästen att han är den mest underlägsna, den svagaste. Konstigt nog är det här den vanligaste positionen hos den som leder en häst.

Bakom= Zon 3
Kan intas av ranglåga djur men även av den i hjorden med hög rang. I kraft av sin personlighet har ett ranghögt djur eller rent utav ledarhingsten ett förhålandevis stort inflytande från den här zonen.

Något som står i boken jag håller på att läsa utav Kla*s Fer*inand H*m*fl*ng.
Vet inte om man kan säga det ligger något i det?
Dominans:mad: Har man inte god hästkännedom fattar hästen precis hur det ligger till- en wannabe:bump:
Är hästen en vekling kan det kanske gå, men om den själv anser sig störst bäst o vackrast:eek:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag tycker man går tillsammans dvs bredvid varann o vid vissa situationer har man hästen framför sig eller bakom sig.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag tycker man går tillsammans dvs bredvid varann o vid vissa situationer har man hästen framför sig eller bakom sig.

Så gör jag med.
När jag leder bägge på en stig- går den ena före- den som kan hö o vä.:bow: o den andra bakom mig.
På bred väg går båda jämte eller på led- på min hö. sida.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp