Bästa sätt att leda sin häst

Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag har som regel att hennes framben inte få vara före mina (hur jag nu ska uttrycka det utan att få kritik :angel:). Så antningen bredvid mig eller bakom mig. Stannar jag, ska hon stanna. Dock är det inga sådanna problem med henne, hon brukar lyssna väldigt bra på marken =).
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

När jag leder en häst ska den vara så uppmärksam på mig att den stannar när jag stannar, ökar takten när jag gör det osv. Det tar mindre än en vecka att lära in detta om man övar lite varje gång man leder hästen.

Hur gör du för att lära hästen att gå i din takt när du leder (min häst kan start och stopp men jag tycker det är svårt att inte få henne att gå snabbare än mig eller öht att reglera takten)?
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag vill ha hästens huvud bredvid mig för att ha koll på den. Om min häst själv får välja position vill hon gärna ha mig framför sig. Tillåter situationen det går hon lös bredvid mig och väljer då att placera sitt huvud vid min arm.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag har som regel att hennes framben inte få vara före mina (hur jag nu ska uttrycka det utan att få kritik :angel:). Så antningen bredvid mig eller bakom mig. Stannar jag, ska hon stanna. Dock är det inga sådanna problem med henne, hon brukar lyssna väldigt bra på marken =).

Det där skrev du bra.
Att ha hästen att "Gå Fot" med sina framben vid ens egna:bow:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

BTW så är det så man får hästen att följa med en- om man stannar, ska trava mm- som man tränar med Vovven.
Det tränar man även för att kunna visa hästen för Vet m. fl.

Skulle vilja se folk som alltid vill går före sin häst vid besiktning:D
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

*kl*
Jag tycker det beror helt på häst. Mina lugna ston som gärna går bakom och är försiktiga och uppmärksamma- de leder jag gärna bakom mig i långt grimskaft.

Hingstar och unghästar som kan få för sig både det ena och det andra vill jag ha bredvid mig så jag kan se vad de tänker. Likaså om jag leder fler hästar åt gången så vill har ha dem på varsin sida om mig. Lättare att styra och hålla ordning på dem då än om de går bakom.

*tips från mig
Det där tipset man får om att stanna och backa på hästen funkar jättebra på mjuka, känsliga hästar. Ex en hingst med lite lätta attitydsproblem ser det snarare som ett kul tillfälle att mejja på när "ledaren" har ryggen vänd emot den.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Huvudsaken är att hästen lyssnar på dig:) det är det viktigaste:)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Hur gör du för att lära hästen att gå i din takt när du leder (min häst kan start och stopp men jag tycker det är svårt att inte få henne att gå snabbare än mig eller öht att reglera takten)?

Prova att stanna tvärt och backa bakåt mot hästen så den också måste backa och gör det tills den börjar lyssna ordentligt på dig, då kommer den tillslut vara uppmärksam på hur fort du går och börjar gå i samma takt. Ett litet tips bara:) Beprövat på mina egna hästar.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

BTW så är det så man får hästen att följa med en- om man stannar, ska trava mm- som man tränar med Vovven.

Precis så funkar min tant! Stannar jag stannar hon, vänder jag så vänder hon, börjar jag springa så gör hon det också.
Funkar i mer än 90% av alla situationer, beroende lite på hur omgivningen ser ut.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Lugna hästar (ston/hingstar/valacker) brukar jag leda framför, gärna i ett långt grimskaft.

Pigga, nervösa eller matcho hingstar som kan få för sig egna saker leder jag bredvid. Jag är då mer uppmärksam om någon skulle hoppa iväg och de är så lättare att hålla ordning på dem.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Prova att stanna tvärt och backa bakåt mot hästen så den också måste backa och gör det tills den börjar lyssna ordentligt på dig, då kommer den tillslut vara uppmärksam på hur fort du går och börjar gå i samma takt. Ett litet tips bara:) Beprövat på mina egna hästar.

Tack, det ska jag pröva :idea:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag börjar med att stanna tvärt och räta upp mig, nästan så att jag rycker kroppen bakåt, bara för att vara övertydlig och visa hästen att det händer något - människan stannar. En uppmärksam häst stannar också då och undrar kanske vad sjutton jag håller på med :p . En bråkigare häst forstätter att gå, men eftersom jag står still och är beredd på det kan jag hålla emot i grimskaftet så att hästen bara kan gå i en cirkel runt mig. Om man gör ett par sådana stopp till och från hagen fattar hästen snart att det går snabbare om man står still, här handlar det alltså om att utnyttja hästens intelligens, jag har en gång varit med om en häst som var lite dummare än andra och med honom fick jag belöna med några grässtrån när han stod still innan det klaffade.

När hästen stannar när jag vill utan att jag behöver dra i grimskaftet börjar jag med korta tempoväxlingar och att gå i sicksack för att hästen ska följa efter mig och göra som jag gör. Sedan är det ju så att hästar skrittar olika snabbt, en väldigt långsam häst tränar jag på att gå lite snabbare bredvid mig och en snabb häst får öva på att gå långsamt. Sedan måste man såklart upprätthålla detta genom att smyga in lite träning varje dag.

Det här är ingen speciell NH-övning från en bok eller så utan något jag kommit på helt själv och som jag av erfarenhet vet att det fungerar. Anledningen till att jag har kommit på detta är både av bekvämlighet, det är enklare om hästen gör som jag, och av säkerhetskäl, det kan vara farligt om hästen drar iväg med mig.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

*kl*

Jag leder hästen antingen framför (ledande ledarposition), eller i drivande position snett bakifrån (drivande ledarposition). Ett litet citat ur en bok av en av mina favoriter bland hästmänniskor, jag tycker han förklarar det så bra: :)

Positionen du har i förhållande till din häst är mycket viktig. Den har stor betydelse för hur den uppfattar dig och relationen mellan er. Den ranghöga hästen är den som bestämmer när och vart den ranglåga ska flytta sig. Därmed har den ranghöga alltid intiativet och ledarrollen.
Den kan flytta den andra hästen från två olika positioner: framifrån och bakifrån. Om den befinner sig framför den ranglåga hästen har den ledande ledarposition och kan antingen gå före och visa vägen eller trycka undan den andre hästen med bogen eller med hjälp av kroppsspråket. Om den ranhöga hästen befinner sig bakom den ranglåga kan den fortfarande flytta den genom att driva den framåt.
Den ranghöga hästen befinner sig då i drivande ledarposition. Hingstar driver t.ex. ston på detta viset. Sett ur den ranglåga hästens synvinkel kan den alltså acceptera den andra hästen som ranghög, låta den ta initiativet och följa efter när den visar vägen.
Då går den bakom ledarhästen i följarposition. Om den ranglåga hästen låter ledarhästen driva undan sig bakifrån eller snett bakifrån, så går den (ranglåga hästen) visserligen framför ledarhästen, men ändå i följarposition.
Det är kombinationen mellan rangordning, initiativ, hästens attityd och inbördes positioner, som är avgörande.

Framför Hästen:
Under förutsättning att du har högre rang än hästen (och hästen har accepterat det) OCH att det är du som har intiativet, så är du i ledande ledarposition när du befinner dig framför hästen. Där kan du utöva inflytande över hästen och dominera den. Hästen kan då inte agera självständigt och ta egna initiativ. Om hästen går förbi dig när du leder den, släpar iväg med dig eller trycker undan dig med bogen betyder det att rangordningen och initiativet inte är klara, fastställda. Hästen uppfattar då sig själv som ledaren i drivande ledarposition och försöker därför flytta dig på olika sätt. ( om hästen vill gå förbi dig, kan du korrigera detta med att "hotfullt" höja armbågarna och backa emot den, eller tvärt vända på stället och gå i motsatt riktning så att hästen tvingas följa dej och automatiskt hamnar i följarpositionen igen. Träna även mkt på att stanna-gå-stanna, så att hästen lär sig att när du stannar skall han stanna och när du går följer den efter).

Vid sidan av hästen:
Om du däremot befinner dig i höjd med hästens bog eller vid sidan av den är det hästen, som är i ledarposition. Då anser den att den har initiativet och ledarpositionen och den kan flytta dej i stort sett efter behag. Du har små möjligheter att utöva inflytande över hästen och ingen dominans. Hästen kan agera självständigt och ta egna initiativ.

Snett bakom hästen:
Snett bakom hästen kan du- under förutsättning att rangordningen till din fördel är klar- utöva inflytande och ha initiativet i drivande ledarposition. Dominansen blir inte lika stark och hästen får vissa möjligheter att agera självständigt. Det är den bästa positionen när du arbetar hästen i lina.


Hoppas du förstod och lycka till!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Vid sidan av hästen:
Om du däremot befinner dig i höjd med hästens bog eller vid sidan av den är det hästen, som är i ledarposition. Då anser den att den har initiativet och ledarpositionen och den kan flytta dej i stort sett efter behag. Du har små möjligheter att utöva inflytande över hästen och ingen dominans. Hästen kan agera självständigt och ta egna initiativ.

Om det där stämmer så är det ju obegripligt att det ofta funkar så bra att leda hästen bredvid sig. Jag gör i princip alltid så, och jag har i princip aldrig några problem med att leda hästar.

Den går dit jag går, stannar när jag stannar, ökar tempot när jag gör det osv.

Går jag med hästen lös väljer den oftast att gå bakom mig, eller möjligen lite snett bakom-vid sidan med mulen vid mitt armveck.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Vilket sätt är bäst att leda sin häst. Framför eller bredvid?

Jag tror att det är bäst att leda framför av den enkla anledningen att ledarhästen alltid går först och när jag leder min häst är jag ledaren.

Med gammelman som alltid lunkar fram och aldrig knappt rör ett öra så går jag före....
Men med ungstoet blir det att hon ska gå i halshöjd med min axel...nästan boghöjd. Detta eftersom hon fortfarande kan bli skvätträdd och jag är rädd om mina hälsenor ;-)

Man kan klargöra sin rangposition ändå genom att bestämma exakt var hästen ska gå och korrigera om den inte gör det. :-)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Den som har skrivit ditt citat är en dominansfixerad person som tror ont om alla hästar.
Alla behöver inte hållas kort- hela tiden.
Om man ger den tillit- får man dito tillbaka.

Ge hästen en chans att lära sig vad man vill.
Vi kan inte kommunicera helt o hållet på hästars vis. Däremot så kan de lära sig vad vi menar med vårt kroppspråk, men tyvärr är det en stor felmarginal med det sättet o även att hästen känner av "vibbar" o dofter som vi avger- som säger ngt helt annat.
Av den anledningen gör jag mig inte till- utan ÄR.
Sen pratar jag massor med dem. Där är felmarginalen betydligt mindre att missförstånd ska ske:bow:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag har som regel att hennes framben inte få vara före mina (hur jag nu ska uttrycka det utan att få kritik :angel:). Så antningen bredvid mig eller bakom mig. Stannar jag, ska hon stanna. Dock är det inga sådanna problem med henne, hon brukar lyssna väldigt bra på marken =).
Jag brukar också gå så att jag har Dökkvis huvud ungefär vid höften. Ibland går han rakt bakom mig. Då brukar jag testa att stanna. Han har aldrig försökt gå över mig. Någon enstaka gång testar han om han kan gå bredvid mig och sedan svänga inåt. Men det behövs bara ett lätt tryck för att han ska gå tillbaka till "normalläget". Jag brukar hålla ganska långt ut på grimskaftet. Ändå går han gärna så att mulen snuddar vid min hand :love:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Den som har skrivit ditt citat är en dominansfixerad person som tror ont om alla hästar.
Alla behöver inte hållas kort- hela tiden.
Om man ger den tillit- får man dito tillbaka.

Ge hästen en chans att lära sig vad man vill.
Vi kan inte kommunicera helt o hållet på hästars vis. Däremot så kan de lära sig vad vi menar med vårt kroppspråk, men tyvärr är det en stor felmarginal med det sättet o även att hästen känner av "vibbar" o dofter som vi avger- som säger ngt helt annat.
Av den anledningen gör jag mig inte till- utan ÄR.
Sen pratar jag massor med dem. Där är felmarginalen betydligt mindre att missförstånd ska ske:bow:

Hey, lugna ner dej några hekton. Den här personen är inte alls dominantfixerad, utan har en väldigt fin relation till hästar. Just det här kapitlet har han skrivit på ett ganska manual-aktigt sätt, det kan jag erkänna och det kan missuppfattas om man inte läst hela boken. Men detta är bara ett sammanfattat utdrag ur hela boken, och jag tycker det är fel att döma ut honom helt och hållet när du inte har läst allt. Och jag håller med dig på en punkt, jag tycker inte heller att man ska behandla hästar som robotar, de är individer och fungerar på helt olika vis från häst till häst.
Men det jag ville belysa med inlägget är hur vår position i förhållande till hästen uppfattas av de flesta hästar. Hur hästen uppfattar oss och hur vårt kroppsspråk påverkar dem, jag tror det är väldigt viktigt. Och naturligtvis ska man absolut inte utesluta känslan. Det är det viktigaste av allt, men det kan ju vara bra att få lite fakta oxå och sen får man pröva sig fram. Vi kan ju inte lära oss hela hästspråket, men vi kan ju försöka!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp