Bästa sätt att leda sin häst

Sv: Bästa sätt att leda sin häst

delvis kl :)

Jag tror att metoden som beskrivs i Duffys inlägg fungerar i vissa situationer, och sämre i andra. Jag måste hålla med om att vår position i förhållande till hästen påverkar relationen mellan häst och ledare. Sedan tycker jag att man ska försöka avgöra vilken position som passar för stunden och arbeta utifrån den. :D
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Men det jag ville belysa med inlägget är hur vår position i förhållande till hästen uppfattas av de flesta hästar. Hur hästen uppfattar oss och hur vårt kroppsspråk påverkar dem

Men det förklarar ju fortfarande inte varför det går så bra att leda hästar på andra sätt. Hur förklarar du att så många hästar fungerar utmärkt när man låter dem gå vid sidan?
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Men citatet beskrev väl OLIKA sätt att leda en häst? Eller har min IQ sjunkit med 50 poäng? Och missuppfatta mig inte, jag menar inget otrevligt! Jag undrar bara om jag missförstått texten.:confused:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag kan ju ha övertolkat det hela, men jag förstod citatet som att det är att föredra att gå framför hästen då man leder den, därför att detta skulle sätta människan i dominansposition.

Att "driva" den genom att gå lite snett bakom den, är också en dominansposition enligt texten, men inte lika stark som att gå framför hästen. Jag gissar att det "drivande" sättet att leda ganska ovanligt, men däremot gör man ju så i viss mån vid longering och tömkörning (dvs drivningen måste komma lite bakifrån). Och kanske tex när hästen får gå på transporten själv. Men knappast vid vanliga promenader och till och från hage, paddock osv.

Att gå bredvid hästen beskrivs ju i citatet som att hästen dominerar situationen, vilket jag tolkar som att man avråder från detta. Och det är då jag undrar hur de som tror på de här teorierna förklarar att det så ofta fungerar att gå bredvid hästen.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Tror det är bra om hästen kan gå både vid min sida och bakom beroende på situation.

Går jag ut och promenerar med min hingst i skogen så vill vi ju båda vara på stigen och där får vi inte plats båda i bredd då går han ju bakom mej i löst hängande grimskaft och han anpassar sej efter mitt tempo.Likaså hemmavid när vi går från hagen mm så går han gärna bakom hetl okej för mej då.

Om jag åker iväg med honom till ex på premiering så måste han gå på sidan om mej jag skall då ha min position vid hans bog,om man visar upp sin häst vilket många gör,så skall du visa hästen i skritt och trav och du skall hålla samma takt som hästen och inte störa den i munnen samtidigt som du vill att hästen får upp fart och visar upp sitt allra bästa steg vilket är oerhört viktigt för poängbedömning.Då måste han kunna gå lydigt vid sidan.

En som skulle visa sina tre ston hade lärt sina hästar att alltid gå bakom,
de fick lära in ett nytt sätt hos hästarna att ledas inför visning,vilket inte var det lättaste då en av stona vägrade gå jämsides,de fick träna länge på detta innan.

Samma sak om du skall visa för ex veterinär om den är halt e dyl så får du inte hästen att ta ut steget ordentligt om du skall gå/springa framför hästen ,då är det du som skall hålla hästens tempo och inte tvärt om.

Så jag tycker att hästen skall kunna både och beroende på vilken situation det handlar om,båda delarna hanlar om ett bra samspel med sin häst.

/K
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

MM, jag har haft min Majsa sen hon var 1 år o jag lärde henne snabbt att hon skulle gå bakom-bredvid. Sen skulle jag börja tömköra henne :rofl: haha vicket skämt, hon tyckte det var jätteläskigt att gå framför mig. När tömkörningen/körningen gick bra var det dax att sitta upp på henne, tror ni hon gick framåt? Jag fick lära henne gå vid sidan om mig först från bägge sidor innan hon gick ett steg med mig på :rofl:

Så nu tar jag inte så allvarligt på det, det blir nästan olika från dag till dag när jag leder...Hon följer ju mig ändå o vi går tillsammans.

Lilla shettisen som jag fick i mina händer som 2 åring gör jag likadant med o då gjorde jag det direkt. Jag har lett dom 2 samtidigt i stort sett varje dag o ofta ut i skogen på långturer. (precis som Axel *hehe*) Ute o går med "hundarna" typ.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Eftersom det är dominans de är ute efter är en som går framför inte rätt val. En dominant- hingst- driver de andra framför sig.

En flock följer ledarstoet för att hon är klok o vet var mat, vatten o skydd kan finnas- som elefanterna.
Våra hästar får detta gratis o har ingen anledning att följa på det sättet.
Däremot kan det i vissa fall vara praktiskt.

En häst som hanteras rätt o har en ägare som vet att hålla rätt på fötterna, har inga problem att leda sin häst jämte bogen- utan att fara efter som en snorloska:angel:

De som påstår att hästar inte vid paniksituationer kan springa på andra- har fel.
I DET läget ser de inte om hästarna framför lägger bak öronen eller kickar- det går för FORT- blixtsnabbt.
De undviker det- om de KAN. Men vi som har hästarna i snöre- begränsar deras flyktväg. Skillnaden ligger i att hästar tål ett tramp eller en törn.
bättre än vi
visst tusan. De ska bli av med sin flyktinstinkt- helt o hållet:crazy: bli robotar.
Vari ligger det på vårat ansvar att läsa hästarna o inte bli mindre uppmärksamma? Hästar är ständigt uppmärksamma, så varför ska vi bli lata o koppla bort uppmärksamheten?Jag har jäkligt svårt att se bakåt, vifta med svansen, hota med ett bakben eller få till rätt läte:o:rofl: MEN... jag anser mig inte vara häst, utan uppträder som av den ras jag är- människan.

Inget av alla mina djur har svårigheter att förstå mig- om jag är naturlig o utgår därifrån.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

*kl*
Vid sidan av hästen:
Om du däremot befinner dig i höjd med hästens bog eller vid sidan av den är det hästen, som är i ledarposition. Då anser den att den har initiativet och ledarpositionen och den kan flytta dej i stort sett efter behag. Du har små möjligheter att utöva inflytande över hästen och ingen dominans. Hästen kan agera självständigt och ta egna initiativ.

Tur att man inte funderar på sånt här hela dagarna för då skulle inget bli utfört i stallarna :cool:
Leder alltid märrarna vid sidan. Har jag två så går dom på var sida om mig.
Och har inga problem med nån "ledarposition"

Enda undantag är unghästar som lättare lär sig att följa om man går före.
Och när jag före in i släp/seminspilta.

Ibland blir man faktist förvånad om hur mycket konstiga teorier det finns...:angel:

AM
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Knapp

Jag vill helst gå vid sidan av hästens huvud, för det känns bäst att gå med hästen som någon sa.
Däremot blir det ju sällan så. Korsningen vill helst gå bakom mig, då får han det. Gamlingen brukar vilja gå lite "för sig själv", dock vid sidan av mig. 2åringen hamnar i nuläget lite varsomhelst, men det är något vi övar på.

Men jag tror att det folk hakar upp sig förmycket på exakta positioner när dom ska vara "ledare", eller vad man väljer att kalla det. Är jag ledaren så är jag det varesig jag går 2 meter framför eller i jämnhöjd med rumpan, svårare än så är det inte.

Man blir ju trots allt ledare genom att vara någon hästarna vill lita på.
Inte genom att stå 10 sekunder framför hästen, för att sedan förflytta sig till bogen med två steg vänd med överkroppen vänd åt nordost och tillsist veva ett 1 meter långt rep 7 varv medsols.;)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Man blir ju trots allt ledare genom att vara någon hästarna vill lita på.
Inte genom att stå 10 sekunder framför hästen, för att sedan förflytta sig till bogen med två steg vänd med överkroppen vänd åt nordost och tillsist veva ett 1 meter långt rep 7 varv medsols.;)

:rofl::rofl::rofl:

vissa verkar tro att man kan läsa sig till hur hästar hanteras istället för att läsa de enskilda individerna.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Måste bara påpeka att man självklart inte kan lära sig att hantera en häst genom att läsa, men kan kan få bra tips! :)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

:rofl::rofl::rofl:

vissa verkar tro att man kan läsa sig till hur hästar hanteras istället för att läsa de enskilda individerna.

Jajamän! Minns själv när jag var kanske 13 år (vilket visserligen inte är så länge sedan...:angel:) och jag skulle göra join-up med min stackars ponny.
Jag blev väldigt upprörd när han inte reagerade som han "skulle", jag hade ju gjort precis som det stod i boken! :rofl:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Fast det är ju egentligen inte att visa att man är ledare när man går FRAMFÖR hästen?

Kanske har jag fel, rätta mig isf, men ledarhästen i tex hagen går väl aldrig före och leder, utan bakom och manar fram?

Ja det är rätt, ledaren går bakom och manar på.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Själv är jag så gammal att det enda som fanns att tillgå när jag var så i den åldern var Henry Blakes böcker om hästars beteende:D
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag tycker inte att det ska spela någon roll "varifrån" man leder sin häst då jag själv leder mina båda framför, bakom och vid sidan. Sedan förstår jag ju att detta kanske inte passar alla människor och alla hästar. Men för mig är det en självklarhet att jag ska kunna leda hästen oberoende vart jag går.

:grin:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Vilket sätt är bäst att leda sin häst. Framför eller bredvid?

Jag tror att det är bäst att leda framför av den enkla anledningen att ledarhästen alltid går först och när jag leder min häst är jag ledaren.

du har tyvärr fel. Ledarhästen går inte först, snarare går den snett vid sidan om och "driver" de andra hästarna : )

Man ska kunna leda sin häst både framför, brevid och bakom för den delen.
Inget av dessa sätt är ensamt avgörande för huruvida hästen ser dig som "ledare" eller ej - även om många här förefaller vara övertygade om att det är så.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Brevid = Zon 2
Markerar de positioner som ranglåga djur ibland intar. Detta är den absolut dominanssvagaste positionen! Om den som leder hästen befinner sig i den här positionen, signalerar han till hästen att han är den mest underlägsna, den svagaste. Konstigt nog är det här den vanligaste positionen hos den som leder en häst.


öhhh....
"brevid" innebär 2 individer brevid varann. Vilken är ranglågast isåfall? det finns ju nämligen som sagt 2 individer, varav en rimligen då är ranghög och den andra ranglåg. eller hur : )

Detta resonemang stämmer dessvärre inte : )
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

öhhh....
"brevid" innebär 2 individer brevid varann. Vilken är ranglågast isåfall? det finns ju nämligen som sagt 2 individer, varav en rimligen då är ranghög och den andra ranglåg. eller hur : )

Detta resonemang stämmer dessvärre inte : )

Fyndig poäng!

Plötsligt förstår jag varför det brukar kännas som att Pålle och jag går tillsammans när jag leder den. Vi går bredvid varandra, totalt underordnade varandra båda två! :idea:

Nåväl, själv är jag snarare inne på att lära hästen vad det betyder när jag tar grimskaftet och går iväg, än att genom diverse maktdemonstrationer fösa med mig hästen som om den inte vore ett tamdjur som kommunicerar med människan.

Ingår det i det där tänkesättet att hästar inte lär sig läsa människors kommandon, och att det är därför man måste etablera sig i "dominanspositioner" hela tiden?

Hur förklarar man i så fall att ridning fungerar? Ska jag inta positionen av ledarhäst i sadeln, eller vilken är tanken?
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Hur förklarar man i så fall att ridning fungerar? Ska jag inta positionen av ledarhäst i sadeln, eller vilken är tanken?
:bow:
Ja som många märker är det inte samma sak:rofl:
Hästen förlorar den modiga som går före o vet varken ut eller in:confused:

Man måste ju se till att hästen självförtroende stärks- då funkar det- att man kommunicerar.
Hästen känner ju på en gång om den "modiga" plötsligt vibrerar i sadeln o/ eller via tygeln:crazy:- energi som man förmedlar.
Det kan inte vara meningen att människans ego ska stärkas på bekostnad av hästens. Vad händer så om egot uppsuttet fallerar:eek:

Hästen tappar tron på "ledaren" o vill gå hem eller kanske inte ens går någonstans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp