Bästa sätt att leda sin häst

Sv: Bästa sätt att leda sin häst

*kl*

Jag leder, som sagt, hästarna bakom mig. Men inte 17 tror jag för en sekund att jag blir ledare bara för att jag råkar knalla först!

Att gå framför hästen är bara ett sätt att leda (för mig iaf), hade lika gärna kunnat vara vid sidan, bakom.. etc. Men just att jag går först känns bekvämast för mig. Hästarna intar också självmant positionen bakom mig även när jag inte har ett grimskaft att hålla i, beror självklart, iaf till viss del, på att det är det de är vana vid (de var båda "inkörda" på det redan av de tidigare ägarna).

Jag kan, vid behov, leda dem både vid sidan och bakom, det är inga som helst problem. Kan dra ett exempel där jag var på en hästhanteringskurs med nordsvensken för ett par år sedan (mest bara som en kul grej, och för att pålle skulle få lite social träning) där jag var den enda av de medverkande som ledde bakom mig och som dessutom hade den häst som helt klart var den som var minst van vid att vara ute bland andra hästar och på främmande platser. Kursledaren (som jag i nuläget tyvärr inte kommer ihåg namnet på:crazy:) ville att alla skulle leda hästarna brevid sig vid en viss övning och han blev mäkta imponerad över hur lyhörd och fokuserad pålle var på mig, trots alla störningsmoment runtomkring (då var matte jättestolt kan jag lova! :love:). Så inte sitter ledarskapet (eller vad man nu vill kalla det..) i vart man går i förhållande till hästen. Det är ju i all hantering överhuvud taget som det kommer till.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Vilket sätt är bäst att leda sin häst. Framför eller bredvid?

Jag tror att det är bäst att leda framför av den enkla anledningen att ledarhästen alltid går först och när jag leder min häst är jag ledaren.


Tycker det helt enkelt är beroende på häst. Min shettis som gör vad jag än ber honom om, som har accepterat att jag är ledaren går in bakom mig direkt och följer mig dit jag vill. Därmeot när jag är ute och springer med han i grimskaft så springer jag jämns med hans bog. När vi saktar av igen går han in bakom mig igen, oavsett vad jag gör.

Har du inte vunnit hästens förtroende ännu, hade jag INTE gått framför en häst.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag tycker inte att det ska spela någon roll "varifrån" man leder sin häst då jag själv leder mina båda framför, bakom och vid sidan. Sedan förstår jag ju att detta kanske inte passar alla människor och alla hästar. Men för mig är det en självklarhet att jag ska kunna leda hästen oberoende vart jag går.

:grin:


Det viktigaste är att man känner sig trygg med hästen. Jag föredrar att gå framför, men det är något man måste avgöra själv.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag leder helst vid sidan, hästens huvud vid min axel eller strax bakom. Är nog mer en grej som jag "fått för mig" efter att ha blivit "översprungen" av en häst som kom farande bakifrån. Känner mig mkt tryggare med hästen vid sidan om och är jag trygg så blir ju hästen trygg, så då funkar det. Hästen följer mig utmärkt.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

*kl*

Jag leder, som sagt, hästarna bakom mig. Men inte 17 tror jag för en sekund att jag blir ledare bara för att jag råkar knalla först!

Att gå framför hästen är bara ett sätt att leda (för mig iaf), hade lika gärna kunnat vara vid sidan, bakom.. etc. Men just att jag går först känns bekvämast för mig. Hästarna intar också självmant positionen bakom mig även när jag inte har ett grimskaft att hålla i, beror självklart, iaf till viss del, på att det är det de är vana vid (de var båda "inkörda" på det redan av de tidigare ägarna).

Jag kan, vid behov, leda dem både vid sidan och bakom, det är inga som helst problem. Kan dra ett exempel där jag var på en hästhanteringskurs med nordsvensken för ett par år sedan (mest bara som en kul grej, och för att pålle skulle få lite social träning) där jag var den enda av de medverkande som ledde bakom mig och som dessutom hade den häst som helt klart var den som var minst van vid att vara ute bland andra hästar och på främmande platser. Kursledaren (som jag i nuläget tyvärr inte kommer ihåg namnet på:crazy:) ville att alla skulle leda hästarna brevid sig vid en viss övning och han blev mäkta imponerad över hur lyhörd och fokuserad pålle var på mig, trots alla störningsmoment runtomkring (då var matte jättestolt kan jag lova! :love:). Så inte sitter ledarskapet (eller vad man nu vill kalla det..) i vart man går i förhållande till hästen. Det är ju i all hantering överhuvud taget som det kommer till.



Matte nr 2 var också stolt...:)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Fyndig poäng!

Plötsligt förstår jag varför det brukar kännas som att Pålle och jag går tillsammans när jag leder den. Vi går bredvid varandra, totalt underordnade varandra båda två! :idea:

Nåväl, själv är jag snarare inne på att lära hästen vad det betyder när jag tar grimskaftet och går iväg, än att genom diverse maktdemonstrationer fösa med mig hästen som om den inte vore ett tamdjur som kommunicerar med människan.

Ingår det i det där tänkesättet att hästar inte lär sig läsa människors kommandon, och att det är därför man måste etablera sig i "dominanspositioner" hela tiden?

Hur förklarar man i så fall att ridning fungerar? Ska jag inta positionen av ledarhäst i sadeln, eller vilken är tanken?

Håller helt och fullt med! :bow:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag leder helst vid sidan, hästens huvud vid min axel eller strax bakom. Är nog mer en grej som jag "fått för mig" efter att ha blivit "översprungen" av en häst som kom farande bakifrån. Känner mig mkt tryggare med hästen vid sidan om och är jag trygg så blir ju hästen trygg, så då funkar det. Hästen följer mig utmärkt.



Jag ser inget fel i att leda hästen bredvid sig, men för mig personligen så är det bäst att gå framför hästen. Vi har alltid gått framför våra hästar, så för mig känns det väldigt konstigt att gå bredvid.... :)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag leder alltid mina hästar från sidan. Är inte så förtjust i tanken på att bli översprungen om hästen blir rädd etc.

Att sen ledarhästen alltid går först tycker jag nästan är lite fel att säga. Många gånger har jag sett ledaren "valla" flocken etc. Sen ska väl en häst acceptera ledaren vart man ä'n går?
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Går oxå med hästen bredvid. Man vet aldrig vad som hoppar fram när man bor ute i skogen :)
Sambon däremot går med hästarna bakom sig för det mesta. Huvudsaken är väl att det funkar.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag leder helst vid sidan, hästens huvud vid min axel eller strax bakom. Är nog mer en grej som jag "fått för mig" efter att ha blivit "översprungen" av en häst som kom farande bakifrån. Känner mig mkt tryggare med hästen vid sidan om och är jag trygg så blir ju hästen trygg, så då funkar det. Hästen följer mig utmärkt.

Kanske ska tillägga också att visst händer det att min häst går förbi mig, eller längre bakom, det går oftast lika bra vilket som. Men som sagt, precis rakt bakom är det mest JAG som är lite osäker på.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag brukar ha mina hästar snett bakom, typ. Huvudet ska inte vara framför min axel. Tycker det känns säkrast för då har jag lite koll och om dom blir rädda så är risken mindre att dom hoppar in i mig. Dessutom är dom lärda att gå bakom om inte jag säger något annat, så det är enklast :)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Detta e vad jag tycker.

har hållt på mkt med hingstar å busiga pållar som inte alls respekterar en människa å dom vill man inte gärna ha i ryggen om de skulle va nått så
nä dom vill jag ha med deras mule vid ca min axel å dom SKA gå på långt grimskaft UTAN att hoppa iväg eller gå förbi mej eller liknande. de kravet har jag på ALLA även på fölen. Visst när dom e under 1 mån så e man mindre alvarlig med det.. Sen kan jag säga så här. visst vissa e man mer slapp hänt mot. har ju mina egna pållar som får gå lite var dom vill bara dom har koll på var jag e hän. vill dom gå jämte så ok men dom ska vara uppmärksamma å inte gå en cm framför utan jämte. eller så får dom gå bakom men inte kloss intill då utan en meter eller nått som dom hinner väja av om nått skulle skrämma dom. Dessa regler e jag sten hård med. å de e jag fruktansvärt glad för.

Förlorade mamman till vårat föl i somras då bebbe var 6 veckor men han följde snällt med upp i lastbilen å gick snällt efter mej utan att springa omkring å skrika å gapa när mamma var borta för han viste reglerna och att han var trygg hos mej... så de e jag fruktansvärt tacksam för. han skötte sej bättre på parkeringen utanför djursjukhuset än 90% av de andra gjorde...
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Jag vill helst att unghästar ska gå bredvid mig. Då det har hänt ganska många gånger att den blivit rädd och rusat in i mig eller åt andra sidan. Men pållen bredvid mig har jag koll och ser när den reagerar på något. Kan även ta tag i den om den tänker rusa iväg. Min tokiga pålle går INTE att ha bakom sig när man promenerar henne ute. Inom en kort stund dansar hon på tårna och stegrar och bockar. Jag skippar hjärtattacken när jag känner att jag dras bak i en otrolig fart ;)
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Tur att man inte funderar på sånt här hela dagarna för då skulle inget bli utfört i stallarna :cool:
Leder alltid märrarna vid sidan. Har jag två så går dom på var sida om mig.
Och har inga problem med nån "ledarposition"

Enda undantag är unghästar som lättare lär sig att följa om man går före.
Och när jag före in i släp/seminspilta.

Ibland blir man faktist förvånad om hur mycket konstiga teorier det finns...:angel:

AM

Håller med, vissa gör hästhanteringen till en sport i sig verkar det som? Nuförtiden krävs det tydligen en manual för att hantera hästar, ungefär som när man ska sätta ihop möbler från Ikea:grin:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Prova att göra så med en hingst;):eek:

Du kan inte jämföra med ett ledarsto- som på alla sätt har visat att den ÄR en god ledare- som bara en häst kan. Det finns hästar som testar att sätta sig upp mot "ledaren" då du:devil:
Så nej det är inte alltid att rekommendera. Då vill det till att du har ögon i nacken så du kan läsa av hästen.

Hästar har som du vet mer vidvinkelsyn bakåt o kan signalera eller flytta sig- i tid.

:bow:

Orkade inte läsa längre än hit :o

Min egen spelar det ingen roll vart jag går eller hurvida han är lös eller inte så han ingår inte i mitt resonemang nedan mer än att han "skolades in" på precis samma sätt och sedan har jag bara tagit bort mer och mer av "krav" och närhet och får ofta samma respons på håll genom kroppsspråk som om jag hade tagit i ett rep eller dylikt.

Men jag vill alltid ha koll på hästen. Det första jag checkar av med nya hästar är att de går fram när jag ber dem och bjuder framåt, dvs jag placerar mig vid bogen eller strax bakom tom och visar tydligt att de ska marchera på framåt.

Sedan ber jag den stanna/vänta och reagerar den bra så fortsätter jag till nästa punkt i den positionen.

Är det är häst som går på för mycket och/eller är van vid att matte hänger i repet så placerar jag den strax bakom min axel och visar den tydligt att ber jag om halt/halvhalt så ska den reagera.

Tredje grejen jag kollar av är att hästen inte trampar in på min linje, oavsett om den vill tränga sig på mig om den inte vill bromsa eller om den blir rädd eller dylikt - det är inte tillåtet. Jag flyttar direkt tillbaka hästens bog samtidigt som jag ber om eftergift i innersidan (mot mig) och lättar sedan helt igen, ofast sker detta under promenaden utan direkt nedsaktning i tempo men förstår hästen inte när jag ber den flytta undan stannar jag upp o visar och sätter direkt igång i skritt efter att den klivit in på sin linje igen och fortsätter som om inget hänt med slakt rep.

När dessa tre grejer funkar (tar typ leda genom grinden och sen 10 meter till på nya hästar) så håller jag i princip i grimskaftets ände med ena handen och har hästen snett bakom mig av ren lathet. Sackar den efter korrigerar jag, springer den före korrigerar jag, tränger den emot mig korrigerar jag. Men annars låter jag den knalla med i friskt tempo utan att krångla mer.



Precis som axel skriver så lägger jag INGEN som helst vikt vid hurvida jag är "ledare" eller inte, jag anser att man aldrig kan blir "ledare" över sin häst. Jag strävar efter ett lugnt och harmoniskt sampel och grunden till det är konsekventa tydliga regler där jag lämnar hästen utrymme att leva sitt liv under förutsättning att hästen visar mig respekt, precis som jag visar hästen respekt genom att inte gå in o styra o ställa, flytta o backa den hela tiden.
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

Fyndig poäng!

Plötsligt förstår jag varför det brukar kännas som att Pålle och jag går tillsammans när jag leder den. Vi går bredvid varandra, totalt underordnade varandra båda två! :idea:

Nåväl, själv är jag snarare inne på att lära hästen vad det betyder när jag tar grimskaftet och går iväg, än att genom diverse maktdemonstrationer fösa med mig hästen som om den inte vore ett tamdjur som kommunicerar med människan.

Ingår det i det där tänkesättet att hästar inte lär sig läsa människors kommandon, och att det är därför man måste etablera sig i "dominanspositioner" hela tiden?

Hur förklarar man i så fall att ridning fungerar? Ska jag inta positionen av ledarhäst i sadeln, eller vilken är tanken?


Ytterligare ett klokt inlägg som väl förtjänar en :bow:


Spec den fetmarkerade texten fattar jag inte hur folk kan missa :confused:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

KL

Mitt förra sto var väldigt känsligt och hon trivdes bäst att gå bredvid, men lite bakom.
Alltså inte bakom mig, utan bredvid, men lite längre bak.
Hon fick gå där om hon ville, blev hon rädd hoppade hon åt sidan eller stannde. Blev aldrig trampad eller nuddad av henne.

Nu har jag hingst, och i början ville han gärna gå långt bakom.
Dum som jag var lät jag honom gå där, men ju mer energi och självförtroende han fick desto mer försökte han utmana mig och "mucka".

Nu går han bredvid och får gärna vara lite på, så länge det är framåt och inte på mig.
Visst blir det tillfällen då han stannar upp och mopsar sig, men de blir färre och färre ju längre tiden går. Har inte haft honom så länge heller.

Men jag tror det är individuellt. :bow:
 
Sv: Bästa sätt att leda sin häst

KL

Smaksak :) Personligen varierar jag väldigt mycket, jag kan gå framför henne, brevid huvudet, brevid bogen, i höjd med bakdelen elle va tusan jag vill. Just nu övar jag lite smått på att gå bakom o leda henne i svansen :laugh: det går skitbra och hon verkar tycka att det är lite kul som omväxling! Himla praktiskt också, slipper man ta me grimskaft :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp