Bukefalos 28 år!

Bästa vapnet i sängen

En gammal vän till mig (han kommer från Sydafrika men bor i USA) berättade i samband med den näst senaste skjutningen, att han ALDRIG skulle gå in på en shopping mall utan sin revolver i fickan.

Samtidigt undrar jag ofta, när det gäller USA, hur många som verkligen lyckats rädda livet på sig själva genom att skjuta en inkräktare? Hur ofta förekommer det? Att man faktiskt har sitt vapen att tacka för att man fortfarande är i livet.
 
En gammal vän till mig (han kommer från Sydafrika men bor i USA) berättade i samband med den näst senaste skjutningen, att han ALDRIG skulle gå in på en shopping mall utan sin revolver i fickan.

Samtidigt undrar jag ofta, när det gäller USA, hur många som verkligen lyckats rädda livet på sig själva genom att skjuta en inkräktare? Hur ofta förekommer det? Att man faktiskt har sitt vapen att tacka för att man fortfarande är i livet.

Svaret på frågan är ganska svår att utreda även i enskilda fall. Hur många har sitt vapen att ”tacka” för att de blev skjutna av en inkräktare? är också en intressant frågeställning. Det blir mer av en utredning om nödvärnsrekvisit i varje fall.

Annars kan man i och för sig preventivt skjuta ned alla man ser som ser misstänkta ut. Fast då hamnar man nog på ett värre ställe gällande risker än hemmavid.
 
Jag tänker också att vapen skulle komma som nr 34 på listan av åtgärder för otrygghet - och vid den graden av medvetenhet kanske komma fram till att antingen vapnet ska skippas eller ha lärt sig så mycket om sig själv, risker och hantering av krissituationer att man kan ha tillgång till ett vapen utan att det ökar risken extremt mycket - om man bor själv.

För mig låter det direkt livsfarligt att ha ett vapen tillgängligt vid sängen om man inte lär sig väldigt väl hur man hanterar en krissituation på ett rationellt sätt, vilka steg man bör ta och i vilken ordning. Att ha "fingret på avtryckaren" innan man ens haft kontakt känns helt uppåt väggarna, på så många sätt att jag inte orkar räkna upp dem. I vissa trådar förekommer ganska otäcka rapporter om vad till exempel sömnmedel kan göra med psyket och jag är glad för att så få har vapen i Sverige när det händer.
Ja exakt. Och nu har vi mest pratat skjutvapen men kniv som också förekommer i tråden. KNIV! Ett så fruktansvärt dödligt vapen. Och här finns några som anser sig kapabla att faktiskt sätta kniven i någon. Det är inte klokt.
 
En brandsläckare borde man kanske ha under sängen :confused: den tjuv som blir sprutad med pulverskum i ansiktet torde komma av sig samt att man även kan släcka bränder
Jag skulle nog undvika pulversläckare. Det är hemskt att få bort pulvret. Tar år av dammsugning. Jag röstar fortfarande på mistlur. Skulle det låta så från någon granne mitt i natten så skulle då jag dra på mig kläderna och undersöka saken. Obs, kanske inte bra om man bor vid vatten.
 
Ja exakt. Och nu har vi mest pratat skjutvapen men kniv som också förekommer i tråden. KNIV! Ett så fruktansvärt dödligt vapen. Och här finns några som anser sig kapabla att faktiskt sätta kniven i någon. Det är inte klokt.
Jag slaktar ju en del, men första gången jag skulle flå en häst så var det ett enormt mentalt berg att kliva över för att kunna lägga första snittet.

Jag kan inte föreställa mig hur hög adrenalinnivå som skulle behövas för att jag skulle klara att sticka hål på en människa...
 
När jag tränade kampsport(fa jujutsu) insåg jag att jag hade en liten spärr att komma över även att slå mot ansiktet på en person. Vi diskuterade mycket självförsvar också, dels pga att det är grunden i jujutsu, dels för att vi hade en polis som instruktör. När frågan om det var ok att trycka in fingrarna ögonen på en angripare var det många som spontant tyckte ”nej” med motiveringen att denne då riskerar att få bestående men. Svaret är naturligtvis att om du riskerar att bli våldtagen, svårt misshandlad eller mördad behöver du inte bry dig ett jota om angriparen om du har möjlighet att försvara dig.

Spärren de allra flesta människor har mot att skada andra är väldigt viktig för att vi ska kunna leva tillsammans. Men det viktigaste jag lärde mig på jujutsun var inte några speciella tekniker utan att våga ta till mig tanken att värdera mig själv högre än någon som vill skada mig under ett pågående angrepp. Då finns ingen regelbok och inga fula tekniker. Principen är: slåss som en riktig kvinna! Hur jag de facto skulle reagera om jag blev attackerad har jag förstås ingen aning om - jag kanske skulle frysa helt. Det är ingen skam i det heller.

Jag skulle aldrig blanda in vapen. Det är alldeles för lätt att de skulle användas mot mig.

Utöver ovanstående har jag ytterligare några lärdomar. Man gör inte bort sig om man drar uppmärksamhet till sig i en obehaglig situation. Det handlar återigen om tanken att du är värd att försvara.

Och de tre viktigaste självförsvarsteknikerna: Spring, spring, spring!
 
Jag slaktar ju en del, men första gången jag skulle flå en häst så var det ett enormt mentalt berg att kliva över för att kunna lägga första snittet.

Jag kan inte föreställa mig hur hög adrenalinnivå som skulle behövas för att jag skulle klara att sticka hål på en människa...
Exakt så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp