Bukefalos 28 år!

Bästa vapnet i sängen

35888


Jag sätter mitt hopp till denna Donna! :love: Dock är hon en sån som skiter fullständigt i vem som kliver in på gården, men är dom utanför så skäller hon. Tills dom kliver in då som sagt, då är hon överlycklig i 5 sekunder, sen kunde hon inte bry sig mindre. Dock så är hennes pruttar avskräckande för allt och alla så ingen vill nog ta sig in frivilligt på en ”dålig dag” iallafall...:o:yuck:

Jag funderar seriöst på basebollträ, både uppe i sovrummet och innanför dörren. Bor ensam och har gissningsvis noll chans om nån skulle ta sig in.

Såg i våran by-grupp på Facebook att en man tagit sig in på gårdar och i hus här om dagen, bla en kvinna som varit ute på baksidan på altanen och sen går in och upptäckte denna man ståendes i hallen och plockar på byrån! :nailbiting: Han hade blivit chockad, sen börjat fråga om han fick låna en telefon, hon hade bett han gå och då blev han arg och upprörd,men gick tillslut. Hon hade sen sett han nere på torget fipplandes med en mobil så han hade ju ingen anledning att låna en.

Han hade även smugit runt inne på en annan gård i närheten också.
 
När jag bodde hemma hade jag ett rum på övervåningen med ett uterum precis under som jag inbillade mig var perfekt för tjuvar att klättra upp på för att sen bryta sig in genom mitt fönster.

Så jag sov med en morakniv under kudden - i många år. När min bror sen en gång skulle hem från krogen efter att ha tappat sin nyckel så tog han min tilltänkta tjuvväg in till huset, dvs upp på uterummet och sen in genom mitt fönster (som stod på glänt pga sommar). Jag vaknar i skräck av en skugga som är påväg in genom fönstret och kastar i ren förskräckelse min kudde på ”tjuven” - kniven helt bortglömd - och skenade sedan iväg. Därefter fick kniven flytta. Jag insåg att jag i vilket fall som helst inte hade haft huvudet med mig för att greppa den utan snarare bara skadat mig själv på den.

När jag däremot är ute i världen och ensamkör lastbil har jag alltid ett basebollträ i passagerarsätet :angel:
 
Jag har mina/mitt vapen på golvet, osäkrade. Jag tror ingen faktiskt skulle våga gå in här då de som är ute på sina stöldräder brukar ha koll på var det finns hundar och varulven skulle klippa den som försökte, ivrigt påhejad av mig om de ens tog sig så långt som in i hallen innan de avbröt.
 
Tänker även på försäkringar som inte gäller om det lämnas olåst. Eller ja beror på hur bra den täcker iofs.

Var forsakring tacker aven om man inte last bilen och far inbrott i den. Jag laser bilen pa nya stallen (for det mesta) och nar jag kor tvars over landet, men sallan eller aldrig hemma, varken i Maryland, Florida, South Carolina, Californien, eller har i Oregon. Vi har ALDRIG haft inbrott i bilar eller vara olasta hus har i USA.

Jag brukade kora land och rike runt med allt fran generator till stora lador pa flaket pa pick-up trucken. Jag korde omkring i ett halvar med en kartong med en ny "weed whacker" pa flaket. Jag har aldrig blivit av med nagonting.
Daremot slog nagon in rutan for att jag lamnat en jacka i bilen jag lanade nar jag var i Sverige for nagra ar sedan. :arghh:

Jag laser sallan eller aldrig huset vare sig jag ar hemma eller inte ... daremot laser Maken ALLTID nar han ar hemma. Sarskilt pa natterna.
 
Är folk på riktigt rädda för såna saker?

Jag låser aldrig dörren. Sambon gör det dock. Oklart varför.

Eller hur! Går folk på riktigt runt och oroar sig så mycket att de överväger någon form av vapen vid sängen? Då förstår jag att det är så många som känner sig stressade, om det inte ens går att sova lugnt i sitt eget hem.

Men, jag låser alltid dörren på natten. Bor i ett lugnt område på en liten ort, men precis bredvid ett demensboende. Det har hänt att en förrymd boende traskat in i vårt hus och inte velat gå igen. Det var ingen trevlig upplevelse. Visserligen på dagtid, så dörren hade ändå inte varit låst.
Jag har också råkat ut för, när jag bodde på en större ort i ett mindre lugnt område, att en påverkad man kom in sent på kvällen och började härja runt i köket. Det var riktigt otäckt! Jag bodde själv på den tiden, så jag ringde polisen och höll mig ur vägen tills de kom och hämtade karln.
 
Sambon låser dörren på natten. Jag låser nog aldrig. Inte bilen heller.

Till i våras hade vi 40kg schäfer. Det var nog ingen som var intresserad av att prova gå in.
.sambon har en liten bajonettsamling och något gammalt gevär på väggen, jag tror nog en eventuell tjuv skulle bli avskräckt av det. Äg, nyvaken, naken (för jag lär ju glömma klä på mig)kvinna med ett gevär i högsta hugg. Att geväret är typ hundra år gammalt och pluggat kanske inte tjuven hinner reagera på? :rofl:

Liten historia. Pappa har en liten gård där vi brukar ha hästarna på bete. Några hundra meter till närmaste granne. Jag sover där en natt. Helt ensam. (Och naken). Jag vaknar av att det bankar rejält på dörren, klockan är kanske två på natten. Jag tar en filt och virar runt kroppen och går ner och låser upp dörren. Utanför står en medelålders man och jag hälsar och frågar vad han vill. Nyvaken och helt försvarslös. Och helt orädd. :rofl: ärendet han hade var dock att en häst hade stått utanför grinden och väntat på att bli insläppt, att vara på rymmen som 24-åring var tydligen inte så kul.

Mvh för dum för att vara rädd
 
Jag har aldrig någonsin oroat mig för en sådan situation. Då oroar det mig mer om det är så att andra ser till att ha vapen till hands.

Precis, det är otäckt.

Hela grejen är att vapen gör situationer ÄVEN när man får till exempel inbrott mycket farligare. För alla inblandade.

Det är bara i specialfallet att man drabbas av en mördare som bryter sig in i hemmet. Extremt ovanligt - och ännu ovanligare i vårt land. Om man vill täcka det specialfallet är det nog bättre att satsa på annat än livsfarliga vapen nära sängen.
 
Jag har nog aldrig ens tänkt tanken på att någon ska få för sig att bryta sig in här nattetid (eller för den delen dagtid). Ibland låser jag dörren om natten, ibland inte och dagtid är den aldrig någonsin låst om jag inte räknar med att vara hemifrån längre tid än nån timme.
 
Rädsla är inte rationell och då är ”borde” världens sämsta ord, men kan ändå inte släppa tanken att rädslan genererar ett beteende som ökar risken att någon i ens närhet skadas av vapenvåld med en faktor 10 eller nåt. Man borde bli mer rädd för vapnet än man ursprungligen var för den icke-konkreta faran.

Om man däremot upplever en mer konkret fara (dvs lever under hot) önskar jag att vi gjorde mer för att ta hand om varandra. Det är fortfarande att öka risken att skaffa vapen, men det går att förstå - även på ett rationellt plan i vissa situationer.
 
Jag är inte rädd för inbrott, men vore jag rädd så skulle jag skaffa larm. Inget tillhygge eller vapen.

Skulle jag ha villa så skulle jag skaffa larm. Nu i lägenhet, med kodlås på porten, säkerhetsdörr till lägenheten och fönster 2 trappor upp mot sluten innergård känns det väldigt långsökt att någon skulle kunna ta sig in. Det känns långsökt att någon ens skulle vilja.
 
Skulle jag ha villa så skulle jag skaffa larm. Nu i lägenhet, med kodlås på porten, säkerhetsdörr till lägenheten och fönster 2 trappor upp mot sluten innergård känns det väldigt långsökt att någon skulle kunna ta sig in. Det känns långsökt att någon ens skulle vilja.
Nej men då behöver du ju inte oroa dig heller 👍
 
Tar man till ett vapen så eskalerar man situationen med inbrottstjuven. Då kommer reptilhjärnan slå till och det blir väldigt primitivt om det blir slåss eller fly som vinner. Är tjuven det minsta trängd eller inte har fri flyktväg så kommer det bli slåss som vinner.

Är mina prylar värda mer än min hälsa?

Nej aldrig i livet.

På väktarutbildningen fick vi dessutom lära oss att det var väldigt lätt hänt att en gärningsman tog batongen från väktaren och att väktaren fick all stryk. Så jag rekommenderar verkligen inte vapen.

Ett riktigt bra larm däremot, det är bra grejjer! Gärna med en siren som låter så att det känns som att någon skakar om hela hjärnan. Då lämnar tjuven frivilligt ganska omgående även om hen skulle vara så korkad att hen gjorde inbrott här. Och tänk på att det billigaste larmpaketet är inte det bästa.

Hund är riktigt bra oxå. Även små hundar faktiskt.
 
Tar man till ett vapen så eskalerar man situationen med inbrottstjuven. Då kommer reptilhjärnan slå till och det blir väldigt primitivt om det blir slåss eller fly som vinner. Är tjuven det minsta trängd eller inte har fri flyktväg så kommer det bli slåss som vinner.

Är mina prylar värda mer än min hälsa?

Nej aldrig i livet.

På väktarutbildningen fick vi dessutom lära oss att det var väldigt lätt hänt att en gärningsman tog batongen från väktaren och att väktaren fick all stryk. Så jag rekommenderar verkligen inte vapen.

Ett riktigt bra larm däremot, det är bra grejjer! Gärna med en siren som låter så att det känns som att någon skakar om hela hjärnan. Då lämnar tjuven frivilligt ganska omgående även om hen skulle vara så korkad att hen gjorde inbrott här. Och tänk på att det billigaste larmpaketet är inte det bästa.

Hund är riktigt bra oxå. Även små hundar faktiskt.

Hundar är bra larmpaket / väktarlösning, rätt tränade. Men inte heller det billigaste och minst underhållskrävande...
 
Hundar är bra larmpaket / väktarlösning, rätt tränade. Men inte heller det billigaste och minst underhållskrävande...
Nej och trots både tränade vakthundar och larm så får folk inbrott. Tjuvarna som ingår i ligor är så väl tränade att inte ens en vakthund hör dem och de går runt vilka larm de vill. Däremot är det avskräckande med larm. Har ett hus larm och nästa inget kan tjuven tycka att det inte är värt besväret att gå in där det är larmat.

Att inte låsa dörren och tro att tjuven inte går in om det ser ut som att någon är hemma är inte att rekommendera. Sådant som att någon är hemma bryr sig inte tjuvar om. Att då inte ens ha låst dörren gör att man inte får ut något alls eller en struntsumma på försäkringen när det väl händer så det är dumt att inte låsa. Eventuella utryckningspersoner kommer in ändå. Det är inget problem om man nu inte råkar bo i en bunker.

Vi har haft inbrott två gånger här och båda gångerna när vi var hemma. Jag får då och nu frågan om jag inte är rädd, speciellt då jag ofta är ensam hemma men nej, det är jag inte. Inte för egen skull. Däremot kan jag noja över att någon skulle skada mina djur. Jag förstår inte heller varför jag skulle vara mer rädd när jag är ensam hemma. Det är dock inget som upptar mina tankar i normalläget.

Jag låser även när jag är hemma. Jag vill inte ha folk ståendes i köket eller liknande för att jag inte hör dem. Stort hus och hörselskada gör det omöjligt att höra när någon som inte kan använda en ringklocka knackar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 610
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp